Publicerad i HemmaBio 3/2017
Av Christian Moberg
Vi är rätt många som är överens om att Nintendos förra konsol Wii U inte riktigt blev vad vi hade önskat. Gammal hårdvara har dock tidigare inte stoppat Nintendo, men när det knappt släpptes några spel under månader åt gången, blev det svårt att hålla maskinen vid liv. Trots detta finns det idag många bra spel till Wii U, men det saknas fortfarande så här fem år efter release fortfarande ett helt nytt Zelda, ett helt nytt och fritt Mario-spel i 3D och andra intressanta Nintendoexklusiva spelserier.
Istället har vi fått både en och två HD-remasters av gamla Zelda-spel, ett par reboots av andra klassiska Nintendo-spel och så självklart alla klassiska titlar som finns att tillgå på virtual console-tjänsten online. Verkligen inte fy skam, tillsammans med sköna lir som Bayonetta 2 och Yoshis Wooly World, men på tok för lång tid mellan de stora exklusiva spelsläppen, och när i princip inga av de största tredjepartsutvecklarna valde att släppa sina spel till Wii U, utan istället uteslutande fokuserade på PS4 och Xbox One, blev det svårt att hålla konsumentintresset uppe på den stenhårda spelmarknaden.
Dags för revanch?
Nintendo har med Switch åter ambitionen att revolutionera hur vi spelar tv-spel, med hjälp av den nya spännande kontrolldon. Konceptet bärbar skärm som introducerades på just Wii U, där du skulle kunna fortsätta spela om du lämnade rummet som din konsol stod i, lyfte aldrig riktigt. Främst på grund av låg upplösning på skärmen, kombinerat med dålig räckvidd och usel batteritid.
Med Nintendo Switch tar man detta ett steg längre och lanserar en konsol som bäst kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan deras bärbara konsol Nintendo DS och stationära succén Wii (den första, utan U). Nintendo Switch består dels av en huvudsaklig dockningsstation som du kopplar till din tv via HDMI. Du får då 1080p-upplösning på din stora skärm där hemma och 32 gig internminne. Det går sen fint att plocka ur den löstagbara skärmenheten och lämna hemmet för jobb, skola, resor eller vart du nu styr kosan. Med dig följer då en 6,2" stor skärm med 720p-upplösning
Kontrollera mera
Spelen i sig går att styra på flera olika sätt, med ett gäng olika kontrollkombinationer. Antingen med de två så kallade Joy-con-kontrollerna, som också går att koppla på var sin sida av den portabla skärmenheten, på var sin sida av en medföljande platta eller bara använda de själva som de är som en uppsättning kontroller, eller två. Självklart finns även alternativ för mer klassiska kontroller, däribland den fantastiska Pro Controller som fanns till Wii U, och som nu känns ännu bättre i handen, och som är mitt personliga favoritval.
De båda Joy-con-bitarna har klickbara analoga spakar samt ett gäng andra knappar. Den vänstra har dessutom en Share-knapp likt Sonys Dual Shock-kontroll som gör det busenkelt att dela spelupplevelser genom filmer och skrämdumpar på nätet. Vänsterspaken har en smått fantastisk HD Rumble-funktion, som i princip är en utveckling av befintlig skakfunktionsteknik, men som fungerar ännu mer precist. I ett av minispelen i release-titeln 1-2 Switch ska du genom att tilta och känna efter på kontrollen i handen gissa hur många kulor som rullar runt i en stängd trälåda, något jag själv testade nere hos Bergsala och tappade hakan inför.
Den högra Joy-con-kontrollen har en spännande ny funktion, nämligen en kamera som kan läsa av rörelser ,och båda är dessutom rörelsekänsliga precis som tidigare kontroller.
De två Joy-con-kontrollerna kan som sagt också kopplas ihop med skärmenheten och gör då ditt spelande 100% portabelt, då du inte behöver vara nära dockningsstationen för att fortsätta spela. Den bärbara skärmen har också multitouch, vilket alltså gör att den känner av flera tryckpunkter samtidigt. Den har en listad batteritid som vid optimala förhållanden ska kunna leverera runt sex timmar, Nintendo säger dock själva att i exempelvis fallet med nya Zelda: Breath of the Wild, är det snarare runt tre timmar som gäller.
Det går såklart också att ladda skärmen på språng, då via en USB-C-kontakt. Skärmen i sig är dock överraskande tung, vilket i och för sig inte är några större problem så länge du sitter ner och spelar, och exempelvis kan luta den i dina händer mot ett underlag (ett bord, dina lår eller liknande). Men om du står på tunnelbanan och spelar kan det lätt bli lite otympligt och tröttsamt för handlederna.
Docka, minne, on line
Dockningsstationen har ett 32 gigbyte stort, eller litet kanske jag ska säga, internminne. Wii U hade detsamma, vilket inte ens räckte till fem spel. Game Cardsen (som spelets fysiska lagringsmedia kallas) lagrar emellertid förhoppningsvis inte så mycket data på själva konsolens minne, vilket i såna fall borde göra att 32gb räcker ett tag. Det går också att bygga ut kapaciteten med Micro SD-kort på upp till 2TB, istället för bara en extern hårddisk och USB som till Wii U, och det är mycket välkommet.
Processorn bygger på Nvidia Tegra och har en del hästkrafter, även om det i vanlig ordning inte går att jämföra med Sonys och Microsofts maskiner. Med Switch gör Nintendo dock som vanligt inte en konsol för hardcore Call of duty-spelaren, utan siktar som alltid på att göra roliga, innovativa och annorlunda spelupplevelser till alla åldrar.
Switch har också ett 802.11ac Wi-Fi och kan koppla ihop upp till åtta stycken Switch-konsoler lokalt, perfekt för klassiska LAN-kvällar. Nintendo lanserar dessutom en mer dedikerad onlinetjänst än tidigare, mer lik Xbox Live och PSN och som från release fram till hösten kommer vara gratis, för att sedan kosta runt 200 kr i månaden. Härligt att se Nintendo satsa lite mer online istället för endast lokalt soff-gruff, och jag betalar gärna för detta, förutsatt att tjänsten blir motsvarande den på konkurrenternas maskiner.
Regionsfritt retromys
Spelen kommer alltså på mysiga regionsfria, retrodoftande kassetter kallade Game Cards, och i rutan här bredvid listar vi några av höjdpunkterna som väntar under året. Regionsfriheten gör också att det är fritt fram att importera de där obskyra japanska titlarna som oftast inte hittar till väst.
Nintendo har lyckats locka tillbaka flera tredjepartsgiganter som övergav dem i samband med Wii U-fiaskot. Däribland Activision, Electronic Arts, Take-Two, Ubisoft, Warner Bros. och flera andra stora japanska tredjepartare. Detta i sin tur betyder förhoppningsvis att vi återigen kommer att kunna spela storspel som Fifa och andra multiplattform-titlar på en Nintendo-konsol.
Vid release får vi dock tyvärr bara fem titlar där Zelda: Breath of the Wild, Super Bomberman R och 1-2 Switch är de som sticker ut, något som kan jämföras med Sony PS4:s lanseringslista på femton spel varav åtminstone åtta av dessa var större intressanta titlar. Sen i april kommer i och för sig nya versionen av Mario Kart 8 Deluxe och till sommaren Splatoon 2. Först till vintern landar det största dragplåstret för Switch, nämligen Super Mario Odyssey.
Ska du Switcha?
Som vanligt är det inte grym hårdvara och skyhög upplösning som Nintendo siktar på, utan att istället som så många gånger tidigare utveckla vårt tv-spelande med hjälp av nya uppfinningsrika kontroller och funktioner. Här lyckas man utan tvekan och bevisar igen att Nintendo är ensam i branschen med denna form av nytänk och innovation.
Switch som konsol är superkul att spela, och av det jag testat av releasespelen verkar Zelda: Breath of the wild bli en frisk fläkt till serien, med ett stort och vackert Hyrule att utforska, tempel och grottor att upptäcka och mäktiga torn att aktivera. Super Bomberman R blir det ultimata partyspelet tillsammans med 1-2 Switch som fint demonstrerar kontrollernas potential, men borde kanske inkluderats i konsolpaketet från start för att visa vad den går för.
Lekfullheten och nytänket Nintendo visar gör lätt att man glömmer tidigare missar och Switch känns superfräsch rakt igenom om man bortser från själva hårdvaran. Att få en stationär och bärbar konsol i ett, är mycket värt för många spelnördar. Den relativt svaga spel-lineupen vid release och resten av året är dock oroväckande, och hintar möjligen om ett öde likt det Wii U gick till mötes om inte framtida spelsläpp håller deadline. Super Mario Odyssey är något vi såklart hellre hade sett färdigt till releasen av konsolen, men nu vet vi i alla fall att det bara är ett halvår bort.
En mängd andra titlar är också utannonserade, men flera av dessa har inget releasedatum ännu. Gillar du ny och framförallt rolig teknik är Switch såklart ett klockrent köp, vill du ha massa spel från start att spela bör du dock fundera på om du kanske ska avvakta lite i väntan på Arms (våren) Mario Kart 8 Deluxe (28e april), Splatoon 2 (sommaren) och Super Mario Odyssey (vintern). Jag håller alla tummar och tår för att Nintendo levererar rent spelmässigt den här gången, för det kan annars mycket väl vara sista gången de får chansen av spelvärlden. Så börja spotta ut spel nu Nintendo, motsatsen är det enda som kan stå i vägen för Switch!
SPELSLÄPP 2017
3 Mars (release)
1-2-Switch, Just Dance 2017, The Legend of Zelda: Breath of the Wild,
Skylanders: Imaginators, Super Bomberman R
Våren/Sommaren:
Arms, Sonic Mania, Puyo Puyo Tetris, The Binding of Isaac:
Afterbirth+, Mario Kart 8 Deluxe, Has-Been Heroes, Snipperclips: Cut It Out,
Together!, Splatoon 2
Hösten:
The Elder Scrolls V: Skyrim, NBA 2K18
Vintern:
Super Mario Odyssey, Xenoblade Chronicles 2, Fifa 18, Wonder Boy: The Dragon's Trap, Fire Emblem Warriors
Nintendo Switch
Pris: 3 690 kronor
Antal spelare (lokalt): 1-8 st
Lanseringsdatum: 3 mars 2017
USB x 3
HDMI x 1
720p (liten skärm) 1080p (stor skärm via dockningsstationen)
Dimensioner skärmenheten (med kontroller på sidorna): 239 × 102 × 13,9 mm
Utöka minnet med: MicroSD, MicroSDHC, MicroSDXC
Spelmedia: Game Cards