Film filmrecension Hemmabio #1-2 2019

DEN 12:E MANNEN

Filmer om andra världskriget satta i Norge för en blygsam tillvaro inom genren.

När det väl blir dags för vårt grannland att synas är det gärna som skådeplats för något spektakulärt, som kommandoräden mot det tyska kärnvapenprogrammet i Rjukan eller attacken mot slagskeppet Tirpitz i Kåfjorden. Huvuddelen av kriget i Norge fördes dock i det dolda av Hjemmefronten, den norska motståndsrörelsen.

Den 12:e mannen bygger på en verklig händelse där en grupp motståndsmän upptäcktes när de skulle smuggla in sprängämnen för sabotageändamål. 11 fångades in och avrättades, en lyckades fly. Av detta gör Harald Zwart en överlevnadsfilm, där den sårade motståndsmannen måste gömmas uppe på fjället och ständigt flyttas från tyska patruller och spaningsflyg.

I en arktisk miljö med kyla, trötthet och hunger har filmen på många sätt närmare släktband till polarfilmer än krigsgenren. Ironin här är att den trygga stugvärmen finns på synligt avstånd, men ständigt avsöks av fienden.

Zwart anlägger en lågmäld ton, som mest trotsas av bitande oväder och en rasande Jonathan Rhys Meyers som Gestapo-officer. Med känd utgång tappar filmen något av sin spänning, men är ändå välgjord som historieskildring. 

 


 

Producerad: 2017

Format: DVD 2,39:1, DTS 5.1

Utgivare: Studio S

Längd: 135 min

 

Filmen: 6

Bilden: 9

Ljudet: 8

Extramaterial: 1

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår