M&K Sounds S300-serie är THX Ultra 2-certifierad, och detta 5.2-system imponerar både med kraft och finess.
I förra numret testade vi inbyggnadshögtalare, bland annat från just M&K Sounds, med modellen IW300 – motsvarigheten till de fristående fronthögtalarna S300 vi ska köra nu i detta riktigt fina högtalarpaket för den mer seriösa hemmabion.
300-serien är M&K:s prestigeserie, och den enda som faktiskt byggs i Danmark, med danska element. Fast lådorna är från Asien. för hur märkligt det än kan låta var det inte möjligt att finna något inhemskt snickeri som kunde hantera de laminerade skivorna på ett någorlunda kostnadseffektivt sätt, i alla fall inte om precisionen skulle vara hög. Så blir det alltså asiatiska lådor med danska element, och så alltihop monterat i Danmark.
Ja, utvecklingen sker också i Danmark, där den tidigare Peerless-designern Gert Christensen är den som bestämmer över allt från materialval till filter och elementspecifikationer. Och i fallet med test-högtalarna betyder det att elementen är M&K-specifika och tillverkade av Scan-Speak.
Filtren har idel luftlindade spolar och polypropylenkondensatorer i signalvägen medan lådorna är så kallade låda-i-låda, där alla väggar består av två skivor mdf med ett lager av någon form av asfaltsmatta mellan. Högtalarkablarna kopplas till respektive element med stifthylsor snarare än lödning, och av samma skäl är det interna kablaget bra utan att vara spektakulärt audiofilorienterat. Allt är byggt för att dels låta bra och dels kunna servas enkelt och snabbt.
Vårt system består av tre stycken S300 i fronten, tripolerna S300T som surrounder och dubbla X12-subbasar, vilket ger ett paketpris på runt 210 000 kronor.
Fronthögtalarna
De tre LCR-högtalarna (egentligen två höger och en vänster) heter alltså S300, och är som sagt mycket nära besläktade med förra numrets in wallhögtalare från M&K Sound, men här har vi en avsevärt större låda. Detta är alltså M&K Sounds flaggskepp, i mångt och mycket utvecklade ur klassikern MP150, men större och bättre på precis alla sätt.
Bestyckningen är dubbla 6,5-tummare i mellanregistret och tre 1-tums kupoldiskanter på höjden. Placeringen av elementen gör att spridningen i vertikalled blir begränsad, medan spridningen horisontellt blir bred och homogen, något som ytterligare förbättras med waveguiderna.
De två mellanregistren är identiska, medan det i diskanten används element med olika impedans för att matcha utgångsnivåer utan extra filterkomponenter. Det mittersta diskantelementet har en lägre impedans än det övre och undre.
Delningen ligger på mycket låga 1,5 kHz och brantheten är 12 dB/oktav, och en stor anledning till att man kan använda en så låg delning är just de tre diskanterna som delar på effekten och alltså bara rör sig 1/3 så mycket som en ensam diskant skulle behöva röra sig för att uppnå samma ljudtryck. De dubbla mellanregistren delar också på jobbet, och totalt sett betyder detta att man kan spela rejält starkt med detta system.
Däremot är detta inte några fullfrekvensmonitorer, utan anpassade att användas tillsammans med en eller ett par subbasar. S300 delas oftast vid THX-normen 80 Hz, men klarar sig med delning ner till 60 Hz om så önskas.
Tripolerna
Surroundhögtalarna S300T är tripoler, och bestyckningen är ett 6,5-tums mellanregister parat med en 1-tumsdiskant för direktljudet, och så totalt fyra bredbandiga 4-tummare – två snett bakåt och två snett framåt.
Högtalaren är precis som S300 byggd i laminerad MDF/asfaltmatta, men på den här lådan behövs inget löstagbart bakstycke, eftersom elementen monteras utifrån.
På grund av att vi här har en ensam diskant har Gert Christensen valt en något högre delningsfrekvens mellan diskant och mellanregister (1,8 kHz) och känsligheten är också lägre, 89 dB jämfört med S300:s 93 dB. Spridningen på dessa högtalare blir avsevärt större i vertikalled jämfört med S300, vilket är mycket bra då man inte nödvändigtvis behöver sätta dem exakt i öronhöjd om en placering högre upp på väggarna funkar bättre i rummet.
Fundamentet
M&K Sounds grundare gjorde sig kända som baskunniga redan 1973 då man tillverkade en subbas åt inga mindre än Walter Becker och Donald Fagen, Steely Dan alltså! Man frestas nästan att säga ”och på den vägen är det”, för visst har M&K Sound ett gäng sköna basar på sitt samvete.
Idag är det dock varken Miller eller Kreisel som designar basarna, även om just tekniken att använda en inverterad bas är något Ken Kreisel en gång i tiden hittade på, och som han också fortsatt att utveckla i sitt nuvarande företag Kreisel Sound. Nej, idag designas basarna som alla andra M&K-produkter i Danmark, men man förvaltar tydligt arvet från tidiga M&K-konstruktioner.
Testets basar är de största i X-serien, och det är denna serie som bär arvet från tidiga Kreiselkonstruktioner i form av den nedåtriktade, inverterade basen, men självklart är det en fullt modern konstruktion med rejäla effekt- och basresurser. Den andra, V-serien, har också slutna lådor, men här har varje låda endast ett element.
Det brutala bygget är utfört i rejält stagad MDF, men utan den laminering vi finner i S-seriens satelliter. Utseendet är diskret med fronten på, och ganska brutalt med fronten avtagen! Det 12 tum stora pappersmembranet med kolfiberdamM&Kåpa som spelar framåt inger respekt, men än mer så i och med att ett ytterligare, identiskt, element hänger på undersidan med magneten utåt. Den här konstruktionstypen är alltså en Kreiselsk käpphäst, och monteringen ska ge minskad harmonisk distorsion samt naturligtvis också rejäl konarea.
Baselementen är kanske inte de allra mest aggressiva i fråga om fet upphängning eller gigantisk talspole, men det beror på att M&K Sound inte bara ska kunna leverera kvantitet, kvalitet är minst lika viktigt! Alla delar i elementen, från talspolens bobin i titan till korgen i aluminium och den extra värmetåliga spidern, jobbar tillsammans med övriga delar i konstruktionen för att möjliggöra optimal basåtergivning.
Slutsteget och de funktioner som finns inbyggda i X12 nås som vanligt via baksidans panel. Ingångarna är både balanserade (XLR) och obalanserade (RCA), vilket även gäller utgångarna. Subbasen ska kunna användas i alla möjliga situationer, och därför finns möjligheten att välja THX-lägen på såväl delningen som eq och nivå separat, eller att styra delning och nivå fritt samt slå av THX-eq:n.
Mäktig kontroll
Med inbyggnadsmodellen IW300 i färskt minne ska det bli spännande att höra om vi får samma typ av upplevelse med det här systemet. Och vi kan bekräfta tämligen omedelbart att det här är seriöst bra ljud, på precis samma sätt. Klangen på högtalarna är även här klart neutral och förmedlingen ren och prydlig.
Som vanligt testar vi med all möjlig sorts musik, där de olika genrerna ställer lite olika krav på återgivningen. Vi börjar med ett par inspelningar av akustiska stränginstrument från bland andra Micheal Hedges med Ragamuffin, och anslagen på strängarna klingar friskt och spänstigt dynamiskt, och det luftiga detaljarbetet verkligen känns och hörs, parat med den härliga känsla man får av riktigt bra och distinkt ljud. Här kommer verkligen alla bitar till sin rätt, och vi matar på ett några timmar till med liknande musik. Högst njutbart!
Sedan går vi över till tyngre tongångar, men vi börjar som vanligt Med KingsX Dogman, en platta som skoningslöst avslöjar karaktär och eventuella brister i en högtalare – till exempel skrikig och pressad diskant eller avsaknad av driv, kött och kontroll, men som samtidigt får oss att flinande digga stenhårt i fåtöljerna när allt verkligen lirar, trots att vi spelat just den här skivan hundratals gånger.
Och här bara funkar det, och det helt utan vare sig speciell dramatik eller några konstigheter. Det bara spelar på. Och vi diggar. Kontrollen är väldigt stabil trots att vi gasar på ganska så duktigt. Det är köttigt med riktigt tung och respektingivande bas parat med fin diskantlyster med goda detaljer och ett mellanregister som ligger bekvämt däremellan, och hela ljudbilden spelar ut generöst ut i rummet. Det är otroligt tajt och samtidigt nyktert men maffigt – vilket grepp! Eller vuxet, som någon uttryckte det.
Efter några dagars musiklyssning är det filmtajm, och M&K Sounds egenskaper passar rikigt bra för detta medium. Placeringarna i ljudbilden blir klockrena, röster får rätt kropp och artikulation, samtidigt som det inte blir det minsta nervöst när det brakar loss med full styrka.
Det är bara att kapitulera – M&K Sound spelar så förbaskat bra med allt vi utsätter dem för. Helt utan dramatik, ja, förutom den som finns i filmen eller musiken då, men det är ju precis så det ska vara. Det här låter helt enkelt skitbra!
M&K Sound 300
S300 LCR
Pris 29 500 kr/st
Typ 2-vägs sluten låda
Bestyckning 2 x 6,5-tums bas, 3 x 1-tums diskant
Delning 1,5 kHz
Impedans 4 ohm
Känslighet 93 dB
Mått BxHxD 34 x 39,5 x 33 cm
Vikt 18,2 kg
S300T Surround
Pris 40 000 kr/par
Typ 2-vägs/1-vägs/1-vägs tri-pol
Bestyckning 6,5-tums bas, 1-tums diskant/2 x 2 x 4-tums bredband
Delning 1,9 kHz
Impedans 4 ohm
Känslighet 89 dB
Mått BxHxD 34,5 x 34,5 x 18 cm
Vikt 12 kg
X12 Subbas
Pris 39 000 kr/st
Bestyckning 2 st 12-tumselement
Ingångar XLR stereo, RCA Stereo
Utgångar XLR stereo, RCA Stereo
Effekt 400 W RMS
Delningsfilter 50-125 Hz/fast 80 Hz/LFE
Fas Steglös 0-180
Mått BxHxD 44 x 66 x 46 cm
Vikt 36 kg
Övrigt Eq: THX/anaechoic