Weimarrepublikens Tyskland har varit skådeplats för några av tv-mediets bästa stunder, från Rainer Werner Fassbinders Berlin Alexanderplatz till Edgar Reitz Heimat. Det är lätt att förstå vad som lockar.
Ack ljuva 20-tal
Det tyska imperiet var stukat efter första världskriget, delat i två av den polska korridoren. Landet var urfattigt och belagt med stora skadestånd av krigets segrare, dessutom plågat av hårda inrikeskonflikter mellan politiska extremister från både höger och vänster. Demonstrationer ledde till kravaller och ibland rena gatustrider. På barer och restauranger försökte man fly verkligheten med dans, droger och sång.
Mot denna brokiga bakgrund berättar Tom Tywker en kriminalhistoria om en död kropp som hittas i en kanal. Mannen visar sig vara ryss med koppling till en trotskistisk revolutionär cell i Berlin. Storpolitiken kryper sig på, men också misären i arbetarkvarteren.
Volker Bruch gör polisinspektör Gereon Rath på vars bord fallet hamnar. Rath slits mellan lojaliteten till kåren och rättvisan, samtidigt som han dras med psykiska besvär som krigsveteran. Hans udda kompanjon i jakten blir Charlotte (Liv Lisa Fries), en självsäker och frigord jazzflicka som rör sig vant i den pulserande Berlin-natten.
Babylon Berlin blir inte bara en thriller, utan också något av en musikal. Här finns allt från rena utsvävningar, som när Raths svägerska och älskarinna fantiserar om en morgondans, till storslagna dragframträdanden på nattklubben Moka Efti. I ett nummer står plötsligt Bryan Ferry på scenen och kör en melankolisk sång från ett 70-talsalbum av Roxy Music. Det funkar. Dröm och verklighet, kamp och kärlek, fanatism och fantasi – Babylon Berlin är ytterligare en Weimarskildring som går till tv-historien.
Drama/TV-serie
Producerad: 2017
Format: SVOD 16:9 HD, Dolby Stereo
Kolla avsnittet här: SVT Play
Längd: 695 min
Filmen: 9
Bilden: 8
Ljudet: 8