Hur förnuft kan samsas med emotion är Emotiva ett klockrent exempel på. Sällan har roligt och genomtänkt passat så bra ihop som nu när jag i en mening vill sammanfatta det här systemet.
Text Thomas Odeltorp, Bild Magnus Fredholm
Du vet hur det brukar fungera. Den roliga sportbilen från ungdomstiden byts i och med familjebildning ut mot en fönuftig men ack så trist familjebuss. Eleganta kläder är inte lika praktiska som en fleecetröja. Onyttig mat lockar ofta smaklökarna mer än en torr diet...
Ungefär så går mina tankar ibland kring högtalare. Det är inte alltid som charmören i en testkvartett vinner testet, just för att den inte är helt korrekt. Samtidigt är den korrekta högtalaren torr och saknar sväng trots en snudd på linjär frekvenskurva. Svart eller vitt alltså. I den bästa av världar finns kombinerade egenskaper. En linjär högtalare som är musikalisk, eller en varm och skrynkelfri kavaj där du inte ser fläckar. Familjebuss med bränslesnål V8?
Jag kan redan nu säga att Emotivasystemet, som vi ska lära känna här besitter just en sådan ovanlig kombination av egenskaper.
Multitalang för färgblinda
Efter denna inledande metaforkavalkad; vad är då spännande med Emotiva?
Målet för tillverkaren är föga unikt. Man vill erbjuda högkvalitativa produkter till priser som vanligt folk har råd med. Fråga vilken producent som helst i den här prisklassen och de säger troligen samma sak. Dan Laufman som ligger bakom Emotiva har ett förflutet i high end-branschen och ville göra något åt det stora glapp som börjat bildas mellan billiga ljudlimpor för den breda massan och riktig drömelektronik för nördar med tjock plånbok.
Egendesignade produkter med god byggkvalitet och genomtänkt design som sätts ihop i Asien där lönerna är betydligt lägre än i USA, där Laufman är baserad, blev märkets recept. I Sverige är det endast Hembiobutiken som tar in och saluför Emotiva, så konkurrensen mellan olika handlare på vår hemmamarknad är obefintlig, som så ofta när ett märke är nytt.
Högtalarna i Airmotivserien är byggda för att återge både film och musik på ett för sitt pris kompromisslöst sätt. Det syns redan vid en första anblick att ribban har lagts högt då systemet är väldigt välbyggt. Vissa saker är dock till skillnad från det element- och lådtekniska rena kompromisser. Till exempel finns systemets högtalare bara i sidenmatt svart med vinyl på sidorna. Är du färgblind, murrigt lagd i din inredningssmak eller helt enkelt bara bryr dig om ljudkvalitet så spelar det mindre roll, men det är ändå värt att notera.
I fronten på vårt testsystem spelar T1. Det är en trevägskontruktion som bor i en knappt meterhög låda i resonansdöd HDF som klätts i svart vinyl. Frontbaffeln är 25 millimeter tjock och har en spännande avfasning för att minska kantreflexer, medan sidorna är mer blygsamma 15 millimeter. Tillsammans med rejäl intern stagning är det gott nog även om en del konkurrenter byggt tjockare lådväggar.
Bestyckningen består av dubbla 6-tumsbasar med ventilerade polstycken och extra temperaturtåliga talspolar i botten. De spelar upp till 275 Hz där de sedan delas med ett andraordningens filter mot mellanregistret. Membranen i såväl basar som mellanregister är i glasfiber. Mellanregisterelemenentet är marginellt mindre än basarna, 5,25 tum och möter upp diskanten vid låga 2,7 kHz. Även här har filtret 12 dB/oktavs branthet. Diskanten är en specialinrättning i och med sitt bandmembran och spelar ovanligt lågt för att vara en banddiskant. Den har sin övre -3dB-punkt vid 28 kHz, vilket är bra mycket ljusare än vad det mänskliga örat förmår att höra. Utöver bra frekvensgång så briljerar diskanten med en mycket bred spridningsvinkel.
Högtalarna ansluts med robusta bi-wireterminaler som tar både skalad kabel, gafflar och banankontakter.
I centerkanalen spelar också en trevägskontruktion. Den heter C1 och har i botten två 5,25-tumsbasar som jobbar från 50 till 550 Hz. Designen känns igen från frontarnas element, vilket är en fördel för klangmatchningen. Även centern är konstuerad med genomgående andraordningens filter. Mellanregistret har den lite udda dimensionen 3 tum, och är liksom basarna i samma vävda glasfiber. Vid 2,6 kHz får tretummaren avlastning av ett bandmembran av samma modell som i frontarna. Både fronthögtalarna och centern finns i kraftigare bestyckade versioner för dig som vill bygga en större anläggning.
Även i bakkanalerna finns möjlighet till variation. E2 som spelar i vårt testsystem är i min mening mer spännande på pappret än både de små tvåvägsstativarna B1 och de betydligt mer praktiska platta vägghögtalarna E1. Det beror främst på att E3 i grunden är en di-pol med ett frontriktat 5,25-tumselement och två banddiskanter som vid det här laget inte behöver någon närmare presentation. På baksidans bi-wirepanel finns reglage för att du enkelt ska kunna ändra spridningstyp mellan di- bi- och vanlig frontstrålande konstruktion. Delningsfrekvensen är lite högre än hos övriga högtalare i systemet; 3,6 kHz.
I subbasen spelar S10 som är en 10-tums aktiv slavbaskonstruktion. Det passiva membranet upptäcker vi först, då det är frontriktat, medan den aktiva tiotummaren spelar nedåt, mot golvet. Med hjälp av ett 350 Watts klass A/B-slutsteg får elementet tillräckligt med kraft till sig och sin slavbroder. Båda elementen är välbyggda med korgar i aluminium och effektiv kylning.
Slutsteget ansluts med antingen RCA eller XLR-anslutningar, medan utgångar saknas. Fasen är steglöst reglerbar med en ratt, medan den lägsta ställbara delningsfrekvensen på lågpassfiltret är 60 Hz och inte 40 som brukligt. I praktiken saknar det ofta betydelse eftersom de flesta av oss kommer att mata subben med färdigfiltrerad LFE-signal från förstärkaren/processorn. En LF-boost låter dig justera basåtergivningen i de lägsta frekvenserna. I vårt rum känns det bäst att inte använda boosten om vi vill ha linjär bas. För dig som vill ha mer bas rekommenderar jag i vanlig ordning dubbla basar, eller någon av seriens större subbar, med 12- respektive 15-tumsmembran.
Lyssningsintryck
När jag tryckt på play för första gången så tar det inte lång tid innan jag börjar märka av systemets styrkor. Normalt sett brukar jag döma ljudet fort och sedan lyssna in mig. Ibland stämmer förstaintrycket och ibland reviderar jag mitt omdöme. I fallet Emotiva så känns det väldigt rätt redan från första tonerna; en känsla som kommer att dominera resten av lyssningen. Den tonala balansen är riktigt bra med ett ljud som varken är för skrikigt eller för murrigt. Här presenteras allt istället väldigt naturligt och med en härlig självklarhet. Den luftiga och exakta toppen kan vi tacka de utmärkta banddiskanterna för. Samarbetet med mellanregistret kan ibland halta lite när ett snabbt bandmembran ska anpassas till ett traditionellt mellanregister, men Emotiva har fått till det skarvlöst. Upplösningen är hög och gör att högtalarna känns transparenta.
Med bara golvarna inkopplade i stereoläge har vi en musikåtergivning som är både medryckande och korrekt. I botten saknar jag en del fysisk känsla, vilket gör att jag gärna kopplar in subbasen även vid stereolyssning. Den är kraftfull och korrekt, men lite mjukare i anslaget än resten av högtalarna, men inte så mycket så att det stör. Spelar vi fulltalig 5.1-uppsättning så noterar jag att klangmatchningen inte vållar några bekymmer. Bakhögtalarna låter som bäst i sin di-polära uppkoppling, med ett luftigt ljud som är svårt att härleda till högtalarnas positioner.
Systemet funkar bra till både bio och musik och kan justeras för att passa olika smaker och rum. En mycket trevlig egenskap är att även lite mindre förstärkare behandlas med respekt av systemet. Samtidigt belönas vi när Emotiva får drivning av bättre elektronik och kan blomma upp i både nivå och närvaro då signalen blir bättre.
Slutsats
Jag får inte så lite XTZ-vibbar av Airmotivserien. Det här är liksom fynden från Fyndbörsen väldigt genomtänkta och välbyggda konstruktioner som ger mycket prestanda för pengarna. Emotiva lyckas väga egenskaperna kraft, musikalitet och utförande på guldvåg och jag kan lätt rekommendera systemet som ett riktigt bra allroundalternativ. Högalarnas fantastiska sätt att hantera olika förstärkare och olika rum gör att de matchar många olika behov. Personligen har jag inga problem med svarta högtalare, men visst vore det trevligt med fler färgalternativ och ett snyggt fanér.
Emotiva Airmotiv 5.1
Fronthögtalare T1
Princip Trevägs portad låda
Bestyckning 2x6-tums basar, 5,25-tums mellanregister, 25x32 mm banddiskant
Känslighet 88 dB/SPL
Impedans 4 Ohm
Mått (B x H x D) 21,3 x 95,6 x 29,5 cm
Vikt 18, 1 kg
Centerhögtalare C1
Princip Trevägs sluten låda
Bestyckning 2x 5,25-tums basar, 3-tums mellanregister, 25x32 mm banddiskant
Känslighet 4 Ohm
Impedans 89 dB
Mått (B x H x D) 52,1 x 21,3 x 21 cm
Vikt 8,4 kg
Surroundhögtalare E2
Princip Di-polär portad låda
Bestyckning 5,25-tums bas, 2 x 25x32 mm banddiskanter
Känslighet 87 dB/SPL
Impedans 8 Ohm
Mått (B x H x D) 38,3 x 25,8 x 14,2 cm
Vikt 5,5 kg
Subwoofer S10
Princip Aktiv slavbas
Bestyckning 10-tums aktivt membran, 10-tums passivt membran
Uteffekt 350 Watt
Ingångar RCA, XLR
Utgångar Saknas
Fas Steglös
Delningsfrekvens 60-150 Hz
Mått (B x H x D) 35,5 x 40,9 x 40,3 cn
Vikt 21,3 kg
Färgalternativ Svart
Pris 28000 kr
Info hembiobutiken.se, emotiva.com
5 snabba...
Välbyggt
Banddiskanter
Di-polära surroundhögtalare
Subwoofer med slavbaskonstruktion
Skumproppsavstämning av frontarnas basportar
PLUS
Korrekt och lättlyssnat
Genomtänkt konstruktion
MINUS
Finns bara i svart
SUMMA
Ett högintressant system i sin prisklass. Genomtänkt och lätt att tycka om.