Lucio Fulci (1927-1996) gjorde film i över 50 år – allt från western, komedi och äventyrsfilmer till Sci fi och mjukporr.
Men det är skräckfilmerna som gjort honom legendarisk, från ”Gates of Hell”-trilogin – City of the Living Dead (1980), The Beyond (1981) och House by the Cemetary (1981) till infamösa New York Ripper (1982). Mest berömd är Fulci förstås för klassiska Zombie – Flesheaters (1979).
Privat var Fulci en märklig och tillbakadragen man. Skrönorna om honom är många. Han pratade aldrig om sitt privatliv i intervjuer.
Simone Scafaldi (manus och regi) har gjort en hyllad dramadokumentär om sin idol. I Fulci For Fake möter vi en skådespelare (Nicola Nocella) som gör research inför sin roll som Lucio Fulci i en kommande film och träffar regissörens verkliga vänner och kollegor, bland dem musikern Fabio Frizzi, regissören Michele Soavi och fotografen Sergio Salvati. Fulcis äldsta dotter Antonella Fulci intervjuas Yngsta dottern Camilla Fulci (som var assistent på sin fars filmer mellan 1983-1991) gör här sin första och enda intervju (hon avled strax efter intervjun i mars 2019.)
Simone, vad är det mest överraskande om Fulci som du upptäckte när du gjorde filmen?
– Många har underskattat hur mycket tragedierna i hans liv påverkade hans filmer. (Hustrun begick självmord och en dotter blev förlamad efter en olycka.) Jag har försökt fokusera på Fulcis komplexa privatliv och mannen bakom myten. Jag tror sorgerna skapade hans sanna passion och var en bidragande orsak till att hans filmer blev lika unika och mystiska som hans eget liv.
Fulci gjorde så många filmer i alla genrer, men det är skräckfilmerna som gett honom kultstatus …
– Hans filmer och betydelse för italiensk film blev marginaliserade på 90-talet. Nu har många nya filmskapare återupptäckt och inspireras av honom. Fulci kunde göra alla typer av genrer och hade inga problem med att regissera rena ”beställningsjobb”.
Alla tror att Fulci blev berömd för sina rysare för att han själv gillade skräck, men det gjorde han inte. Han var en ironisk person som skrev och regisserade massor av komedier som ingen kommer ihåg honom för. Orsaken är att hans stil var så utmärkande, suggestiv och transcendental att den bara kom till sin rätt i hans skräckfilmer.
Fulci brukade lyfta fram Beatrice Cenci (1969, i USA hette den Conspiracy of Torture) som sitt mästerverk eftersom det var det enda drama han regisserade. Det är en underbar film, men den verklige Fulci var den som gjorde skräckfilmerna. Det var i den genren som han fullt ut kunde uttrycka sitt inre jag.
Fulci For Fake hade premiär i Italien den 31 oktober, i England den 7 december och i Holland den 12 december.
Filmen kommer att släppas på Blu-ray, dvd och VoD under våren 2020.