Vi har tidigare fått glimtar men i tredje säsongen lämnar vi helt och hållet nöjesparken som gett serien dess namn och får stifta närmare bekantskap med vilken värld det är som inspirerar till sådan avancerad och ofta våldsam verklighetsflykt.
Avslutningen på säsong två lämnade mig ganska kallsinnig inför en fortsättning på grund av sin rätt slarvigt inslängda twist och en slutgiltig kapitulation inför grisigt och konsekvenslöst våld.
Att tv-serieskaparna med ett snyggt kondenserat världsbygge relativt fort lyckas kämpa sig upp från en position av så pass låga förväntningar säger ändå något om hur skicklig man är på intresseväckande spelöppningar. Enkelt uttryckt är det gammal god cyberpunk i en glänsande 2020-förpackning som serveras.
Här försöker sargade krigsveteraner avancera i arbetslivet och tar under tiden mer eller mindre olagliga påhugg genom en Uber-artad app när det inte dras fiberkabel till skyskraporna med en robotkollega.
Arkitektur och fordon doftar Blade Runner och Tron och musikspåret blandar och ger med Rami Djawadi som en inte alls oäven Wendy Carlos vars elektroniska nytolkningar av de senaste 50 årens popfuturism blandas med egna kompositoner. Det är en citatvänlig show som inte skäms för att blinka med bägge ögon mot sina inspirationskällor.
Dolores (Evan Rachel Wood) arbetar vidare på sin plan för en storslagen hämnd mot den mänsklighet som tröttnat på att enbart förslava de djur man ännu inte orkat utrota och skapat artificiella varelser att förtrycka och förlusta sig med.
Till det ändamålet har hon tagit med sig en rad andra kända ansikten från tidigare säsonger, som Thandie Newtons utsökta Maeve och den alltför mänsklige androiden Bernard (Jeffrey Wright).
Där världsbygget är en uppenbar styrka hos serieskaparna är tyvärr intrigdito i min mening inte av riktigt samma kaliber. Man ser lite för snabbt önskade effekter och repetitiva mönster vars sofistikering upphovspersonerna tyvärr överskattar emellanåt. De olika tidslagren och leken “vem är den artificielle i sällskapet?” har ju gått ett par varv allaredan.
Likväl finns här ett oemotståndligt sug. Lite grand blir man som den nye karaktären Caleb (Aaron Paul) efter att han ofrivilligt fått en dos av designerdrogen Genre i ett av de intressantare avsnitten. Det är med skräckblandad förtjusning man undrar över vilken sinnesstämning och vilka ledmotiv som ska skölja över en härnäst.
WESTWORLD: SEASON THREE
Producerad: 2020
Format: SVOD 1,78:1, 16:9 HD
Utgivare: HBO Nordic
Längd: 62 min/avsnitt
Betyg: 6