filmrecension tv-serier

LOVECRAFT COUNTRY

Mer komisk än kosmisk

 

De bästa H.P. Lovecraft-filmerna är ofta sådana som egentligen inte har något att göra med skräckförfattaren på ett yttre plan. Verk som Carpenters The Thing, Scotts Alien och Zulawskis Possession är inte adaptioner av Lovecrafts litterära förlagor, men fångar effektivt den kosmiska skräck man förknippar med författaren.

Efter att länge ha varit marginaliserad fick Lovecraft ett uppsving under 80-talet som gradvis eskalerat sedan dess. Idag syns hans inflytande brett i populärkulturen och många produktioner görs med koppling till hans verk.

 

 

Lovecraft Country, som bygger på Matt Ruffs roman, handlar om en afroamerikansk Korea-veteran som råkar ut för olika övernaturliga händelser i 50-talets USA. Det stora hotet är dock den öppet uttryckta rasism som hade ett starkt grepp om det amerikanska samhället. Här finns ännu sundown counties, områden där man inte ansvarar för afroamerikaners säkerhet efter solnedgången. Ringer man efter polisen blir det bara värre.

Historien är välkänd, men berättas sällan med dessa produktionsvärden. För Lovecraft Country är närmast irriterande välproducerad. Här har mycket omsorg lagts på dekor och kostym, med en utmärkt rollbesättning. Det är välspelat ut i biroller och har bra specialeffekter.

 

 

Så varför irritationen? Lovecraft Country har väldigt lite att göra med Lovecraft. Här finns några pliktskyldiga blinkningar till Cthulhu-myten, men ramhandlingen om en kult driven av kristen mystik och drömmen om Eden faller långt utanför.

Vad som är än mera uppenbart är att stämningen är helt off. Lovecraft country är ganska lättsam och komisk skräck, där hopplöshet och existentiell fasa lyser med sin frånvaro. Här är människans natur den verkliga faran, vår förmåga att se ned på varandra och hetsa mot det som inte tillhör gruppen.

Lovecraft används mest som ett koncept för att brygga det övernaturliga med rasism, ett ganska billigt drag som varken lyfter berättelsen eller intresserar sig för komplexiteten i Lovecrafts avsky för modernitet. Han blir ett garnityr, ett marknadsföringsknep utan egentligt innehåll.

Det är trist, särskilt som här finns kvaliteter som skulle kunna stå på egna ben. Men då skulle man också få jobba med tonträffen mellan pulpig skräck och afroamerikansk historieskrivning, som stundtals skorrar lite väl mycket.

 

 

LOVECRAFT COUNTRY

SKRÄCKSERIE

Producerad: 2019

Format: SVOD 16:9 HD, Dolby Stereo

Utgivare: HBO Nordic

Längd: 222 min

 

Betyg: 6

 

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår