Om man har utrymmet och verkligen vill ha en bio hemma, men saknar det tekniska och praktiska kunnandet kan man göra som filmfantasten Christopher – man anlitar helt enkelt proffs för att förverkliga sin dröm.
Av Thomas Nilsson, Foto: Frederick Norén, Ninja Sound
– Intresset för hemmabio bottnar i ett gediget filmintresse som jag har haft mer eller mindre hela livet. Jag ser alla typer av filmer, från ”blockbusters” till obskyra B-filmer. Genremässigt har jag en förkärlek till skräckfilmer, en genre som är oerhört effektfull i hemmabion.
Det berättar Christopher som tillsammans med fru och barn bor i en 50-talsvilla i Malmö. För honom handlar hemmabiointresset främst om att få en så bra och engagerande filmupplevelse hemma som möjligt. Han är dock själv inte så teknikfrälst som de flesta som bygger egna biorum. När han som tonåring bodde hemma köpte familjen ett Bowers & Wilkins 5.1-system och en 50-tums bakprojektorteve.
– Jag har alltid drömt om att ha ett eget biorum, men eftersom jag bodde i lägenhet i nästan 10 år var det aldrig ett realistiskt alternativ att bygga eget ett dedikerat rum.
När Christopher och hans fru började leta hus vaknade drömmen om en hemmabio igen.
– Även om det inte var något som vi skulle få på plats med direkt, så var det ändå viktigt att det skulle finnas ett bra utrymme där vi kunde bygga en bra hemmabio för familjen. Det var något som vi höll ögonen på när vi gick på husvisningar. Och i huset som vi slutligen köpte fanns en stor gillestuga på ca 29 kvadrat som vi insåg kunde göras om till en kommande bio med förrum.
Christophers fru delar filmintresse, men inte riktigt på samma nivå.
– Efter lite överläggningar kom vi fram till att bygga en Walk in closet till henne mot en hemmabio. Hon följde med på mässor, visningar av projektet och ljud, och blev sedan såld.
Helhetskänsla och gedigen planering
När beslutet om att förvandla gillestugan till en bio var taget var det dags att sätta igång.
– För mig handlar det om en helhetskänsla där både stor bild och ett omfamnade ljud är centralt, förklarar Christopher och fortsätter.
– Men även att rummet i sig är fritt från distraktioner, så att man kan engagera sig i själva filmen. Ljudet är det som jag främst prioriterar. Jag upplever att det gör mest för upplevelsen. Men, som sagt, i slutänden är det ändå helhetsintrycket som fäller avgörandet.
Christopher lade ned en hel del tid i planeringen av biorummet.
– I min mening är planeringen den viktigaste biten. Hur sugen man än är på att kasta sig in i byggandet och teknikköpen, så bör man ta god tid på sig vid planeringen. Jag lade ganska mycket tid på att inspireras genom mässor, forum och reportage. Helt enkelt för att skapa mig en uppfattning om vilka möjligheter som fanns och vad jag själv prioriterade.
– Jag hittade också mycket inspiration och tips i Hemmabiotidningen, så klart.
Christopher var tidigt på det klara med att han inte skulle bygga biorummet själv.
– Jag är ju grunden främst filmintresserad och inte lika intresserad av själva tekniken. Jag har inte det djupa tekniska intresset som krävs för att bygget skulle bli så bra som möjligt. Det skulle ta alldeles för lång tid innan det skulle bli färdigt och slutresultatet skulle inte bli alls så bra som det har blivit om jag skulle försöka bygga själv.
Valet föll därför på att hitta och anlita en återförsäljare med hög kompetens och service, och passionerad personal som kunde förverkliga biodrömmen.
Proffsen rycker ut
Den hjälpen fick Christopher i första hand från The Rock i Lund som nischat sig på hemmabio.
– Deras kompetens och engagemang har varit oerhört värdefullt genom hela processen. De agerade bollplank och demade diverse produkter i planeringsskedet. The Rock ritade även upp bion i CAD och säkerställde att tekniken var anpassad till rummet och våra önskemål. Att det skulle vara ett dedikerat rum med 100 % fokus på film bestämde vi oss för tidigt. Efter att varit på diverse visningar, så valde vi att satsa på en stor och ljudtransparant duk. På så vis kunde vi maximera bildens storlek och få ljudet från ”rätt” ställe.
När det kom till högtalare lyssnade Christopher runt ganska mycket.
– Det svåra är att samma högtalare kan låta väldigt olika beroende på vilket rum de spelar i och hur de är kalibrerade. Men efter tillräckligt mycket lyssnade i olika miljöer kan man ändå skapa sig en god uppfattning. Vårt val landade på Procella, ett system som ställer höga krav på hur det ska installeras och kalibreras. Men rätt uppsatt så låter det fantastiskt och i mina öron väldigt svårslaget.
När man valt högtalarsystem hjälpte experterna på The Rock till med att räkna ut hur stor duk som biorummet kunde ha och placerade sedan ut hela systemet på en CAD-ritning.
– Därefter fick vi ta del av en demo i en dedikerad bio med Procella. Rummet var väldigt välplanerat och här hade man verkligen lagt extra krut på akustiken i rummet. Vi hade lyssnat på liknande system många gånger tidigare, men aldrig hört det så bra som i just det rummet. Det lät klart och öppet på en helt annan nivå än vad vi tidigare upplevt.
Där och då bestämde sig Christopher för att också prioritera akustiken i rummet och i princip göra allt som bara gick att göra för att skapa ett så ljudmässigt perfekt rum som möjligt.
– The Rock kopplade ihop oss med Frederick Norén på Ninja Sound för att få en så bra akustiklösning för rummet som möjligt, berättar Christopher.
– Aukustiklösningen består av 12 takdiffusorer från Vicoustic och 34 väggdiffusorer från Svånå, samt specialbyggda basfällor. Bassfällorna blev en del av baffelväggen och bakväggen. Det blev en mycket effektiv lösning som gjorde att vi fick till ett tight basljud i ett annars svårjobbat källarrum helt i betong. All elektronik är placerad i ett rum utanför bion.
Specialkonstruerade basfällor en utmaning
Med de ritningar som Marcus på The Rock hade tagit fram i kombination med Fredericks akustiklösning hade Christopher en tydlig bild för hur bion skulle se ut in färdigt skick.
– Lösningen blev en ljudtransparant 152-tums 2:35-duk med ett Procella System 7.2.4 Atmos.
I baffelväggen och bakväggen byggde man in specialkonstruerade basfällor som Ninja Sound tagit fram.
– Vi hade i detta skede ännu inte påbörjat bygget av själva bion. Det enda som var gjort sedan tidigare var att ta bort en extra trappa som ledde ned till gillestugan, samt att flytta på ingången till rummet. Den gamla ingången till rummet låg där filmduken är placerad idag.
Det som återstod var att hitta en firma som kunde utföra själva byggandet.
– Det är inte särskilt vanligt med byggfirmor som har både förståelse och erfarenhet av att göra denna typ av byggen, fortsätter Christopher.
– Det ska byggas med rätt material på ett stabilt sätt, samtidigt som det ska få en snygg finish. Inte minst var det en utmaning för många byggare att förstå hur man skulle bygga de specialritade basfällorna.
Värt att satsa på kalibrering
Men även här kunde The Rock förmedla kontakt med en firma som de hade samarbetat med för likande projekt. Det blev då byggfirman Studio Annorlunda som genomförde bygget av Christophers bio.
– Bygget utfördes i olika etapper, men på ett fördömligt sätt, berättar han.
– Och firman tog fram ganska många speciallösningar som de förverkligade på ett professionellt sätt. Inte minst ”lådorna” som löper mellan vägg och tak. Här drogs ventilation, kabelkanaler och belysning på ett snyggt sätt. I och med att vi tog hjälp av specialister, så gick bygget väldigt smidigt även om det var ett ganska omfattande projekt.
Bygget blev mer omfattande än vad som var tänkt från början. Själva biorummet tog totalt runt 400 timmar att slutföra. Eftersom planlösningen på själva rummet ändrades, så gick det åt mer tid än planerat.
– Men allt eftersom man lärde sig och såg rummet växa fram ökade även ambitionsnivån.
Systemet har kalibrerats professionellt flera gånger allt medan detaljerna blev klara och högtalarna inspelade. Den professionella kalibreringen stod The Rock och Ninja Sound för.
– Jag kan varmt rekommendera att lägga pengar på detta eftersom det ger ett enormt lyft för systemet. Trots höga förväntningar på slutresultatet överträffades de rejält.
Christopher har inget emot att köpa begagnad hårdvara.
– Är prylarna i fint skick så går det så klart att spara pengar på det. Men desto mer nischade produkter man vill ha i bion, desto svårare blir det förstås att hitta begagnat. Vi har själva köpt allt nytt med undantag från en av basarna. The Rock hade en kund som skulle sälja en bas som han hade haft i ungefär ett år. Den passade vi då på att köpa till en billigare peng. Eftersom den var så pass ny var det samma komponenter i den andra som vi köpte helt ny.
Stilrent för att kunna fokusera på filmen
Inredningsmässigt har Christopher val en ganska avskalad stil.
– Det är viktigt för att sätta känslan i rummet och så klart viktigt att sitta bekvämt. Vi har valt att hålla bion avskalad från övrig inredning, filmaffischer eller liknade för att hålla bion ”ren” och helt kunna fokusera på prestanda i bild och ljud. Ett förrum till bion är under uppbyggnad och i det rummet kommer det bli en mer filmrelaterad inredning för att ”sätta” biokänslan.
En del uppdateringar är också på gång framöver.
– Det som ligger närmast är en ny projektor, vilken är svårt att säga idag. Den projektor jag har nu var en kompromiss för att hålla nere kostnaderna för biobygget. Det händer alltid mycket på projektorfronten och en projektor är lätt att byta ut, så det var en ganska enkel prioritering. Vi har även förberett i baffelväggens konstruktion för att uppgradera P6:orna till P610. Där är det förberett med kablar för Front Wide, så det finns också med i tankarna längre fram.
Hårda fakta
Förstärkare: Arcam FMJ AVR550
Projektor: Epson EH-TW9300
Filmduk: Screen Research Supreme 3 Fixed ClearPix 4K 2.35:1 152” (356x149)
Slutsteg till Atmoshögtalare: NuVo NV-D460
Blu-rayspelare: Oppo UDP-203
Spelkonsol: Playstation 4 Pro
Slutsteg till subwoofers: Procella Audio DA06-DSP
Högtalare: LCR: 3 x Procella Audio P6
Surroundhögtalare: 4 x Procella Audio P5V
Atmos/Takhögtalare: 4 x Procella Audio P5V
Subwoofers: 2 x Procella Audio P15-FP
Akustik: Vicoustic Wave wood och Svanå Diffusorer