Med generation sex av Bronze-serien tar Monitor Audio ett rejält designkliv, och resultatet är verkligen lyckat!
Den senaste Bronze-serien har fått ett helt nytt utseende, en avskalad estetik som ser avsevärt modernare ut än förra generationen, samtidigt som den är diskretare och sannolikt enklare att passa in i ett normalt svenskt hem.
Det finns till de flesta modeller fyra finishvarianter att välja på: svart, vit, valnöt och Urban Grey, och just den grå är den tveklöst mest moderna finishen. Åsikterna går isär, men den som inte gillar Urban Grey har alltså tre helt normala finishalternativ att välja på. Vi uppskattar den ljusare baffeln och den i övrigt varmgrå vinylfanéren!
Moderniteter
Diskanten är, som vanligt får vi säga, en gyllene c-camdome, men denna gång placerad i en waveguide MA kallar UD (Uniform Dispersion) för jämn och kontrollerad spridning. Det diskreta och helt plana gallret med sexkantiga hål är en integrerad del i waveguiden, och oavsett om du är en front av- eller på-människa ska gallret sitta där det sitter.
Mellanregister och basar är även de C-cam, och hålls på plats med en genomgående skruv från baksidan, vilket inte bara ger ett rent och snyggt utseende utan även ger lådorna extra stabilitet.
Basreflexportarna är MA:s Hive II, vars utformning är gjord för att minimera turbulens. Anslutningsterminalerna ser ut som vanligt, men även här har designavdelningen varit och petat, det är alltså mindre bling och mindre som sticker ut än tidigare.
Högtalargallren är magnetfästa, och golvhögtalarna har riktigt rejäla utriggare för att stå stadigt. Det följer dessutom med både spikes och gummifötter, så oavsett golvtyp och preferenser kommer du att kunna få till uppställningen optimalt.
Komplett uppställning
Testuppställningen är 5.1.2, och i fronten hittar vi den mindre av två golvmodeller i serien: Bronze 200. Det är en 2,5-väg basreflexkonstruktion (det övre mellanregisterelement används hela vägen upp till delningen med diskanten (2,4 kHz) medan det undre elementet endast spelar upp till 700 Hz) och de två mellanregisterbasarna är 5,5 tum stora.
De två portarna är placerade långt ifrån varandra, en högt upp och en långt ner på lådans baksida. Som alltid med MA följer det med skumgummipluttar att plugga portarna med om man vill, och tack vare portarnas olika placering kan man experimentera en hel del för att få till det optimalt i rummet.
Högtalaren kan biampas och går mätmässigt ner till 45 Hz (-6 dB), vilket i rum och enligt MA kan mätas till 35 Hz/-6 dB imponerande!
Centern är bestyckad precis som frontarna, men Bronze C150 är en sluten konstruktion, och fötterna är avsevärt enklare: fyra självhäftande små gummifötter. Dessutom är C150 en ren tvåvägskonstruktion. Båda mellanregistren spelar alltså hela vägen upp till delningen mot diskanten, en delning vi på centern hittar vid 2,7 kHz. Precis som frontarna kan den biampas, och tack vare bredden på 45 cm kan man få in den i de flesta rack.
Surroundhögtalarna är Bronze FX, och här finns det bara två finishval: vit och svart. Ett mellanregister spelar rakt ut i rummet medan de två diskanterna sitter på sneda baffelytor bakåt och framåt. Med en omkopplare på anslutningspanelen växlar funktionen mellan di- och bi-pol, och för att högtalarna ska fungera korrekt i di-polläget är de märkta höger respektive vänster.
Två utanpåliggande nyckelhålsbleck gör det enkelt att hänga upp FX-högtalarna, och du som kan ha dubbla par av dessa godbitar ska definitivt köra så, det blir härligt omslutande!
Nykomlingarna i serien är Bronze AMS, kilformade slutna tvåvägare som mest är tänkta för Atmos och Dts:X, men som självklart går att använda som vanliga surroundhögtalare och höjdhögtalare också.
De är gjorda för att ställas ovanpå Bronze 200 eller stativaren Bronze 50, och det är endast då de egentligen funkar 100 % som Dolby Atmoshögtalare, men tack vare smidiga nyckelhålsfästen hänger man dem enkelt på vägg om man hellre vill det.
Här är bestyckningen lite annorlunda, dels då mellanregistret är mindre (4 tum) och dels då waveguiden är optimerad för Atmosstuds, och dessutom finns också AMS endast i vitt och svart, vilket gör att de ser lite udda ut ovanpå de grå 200:or vi hade för test.
Sist men inte minst har vi den nya subbasen Bronze W10, som tack vare ett nedåtriktat slavbaselement presterar fin subbas i det inte alltför stora rummet. Kompakta dimensioner, ett kraftigt klass D-slutsteg och omtänksamma funktioner som en enkel eq med lägen för Impact, Music och Movie samt en triggeringång med medföljande kabel gör installationslivet enkelt.
Välartade medspelare
Med alla högtalarna inkopplade, inspelade och kalibrerade är det äntligen dags att dra igång lyssningen. En direkt och första notering är att Monitor Audio spelar sansat och behärskat i ett väldigt snyggt stereoperspektiv med musik och i en fint omslutande bubbla med högupplöst filmljud. Förmedlingen är tydlig, med riktigt bra fokus och lite extra värme i basen.
Rösthanteringen via den mjuka diskanten är utmärkt och här märks också den suveräna klangmatchningen när till exempel skådespelarna knallar runt i bild utan att tappa kropp eller plats. Vi får en helhetsbild i fronten som sitter snyggt ihop i alla tre axlar.
Den närmast kompletta helheten i fronten binder ihop med sina bakre medspelare på ett riktigt bra sätt. MA kan det här med surrounder av di/bipol-modell, och är förmodligen det här systemets starkaste lysande stjärna med effektivt och kvalitativt surroundljud, och skapar tillsammans med Atmos-burkarna en ljudbubbla som är såväl transparent som effektiv och luftigt detaljerad.
Subwoofern W10 fyller lättsamt på men hänger inte med resten av systemet när volymen åker upp ordentligt, speciellt inte när det kommer för mycket ljudinformation allra längst ner i frekvens. Tar vi till exempel Passengers och den inledande krocken med asteroiden börjar W10 dansa över golvet i takt med efterskalven, och vi får vrida ner den en del för att få den att stå still.
Sammanfattar vi de ljudmässiga kvaliteterna är det här ett system som fungerar mycket bra både till film och musik, med de begränsningar vi noterat med subbasen. Tänk också lite extra på placeringen av fronthögtalarna för att få till balansen i basen från dem, och var inte rädd att testa skumgummipluggar i en eller båda portarna. Med en port pluggad får du en högtalare med lägre portningsfrekvens, men som i gengäld inte kan spela riktigt lika starkt. Med båda portarna pluggade får du en piggare lirare som sitter fint i ett subbas-försett system.
Det här systemet passar förmodligen alldeles utmärkt i ett mindre vardagsrum i en flerfamiljsbostad, där man vill få fina upplevelser med ett omslutande och behagligt ljud utan att oroa sig för att störa grannarna allt för mycket.
Betyg: 8 stjärnor
Monitor Audio Bronze G6
Fronthögtalare Bronze 200
Princip 2,5-vägs basreflex
Bestyckning 2x5,5 tum, 1 tum
Känslighet 88 dB
Impedans 8 ohm nom, 4,4 ohm min
Mått (B x H x D) 229 x 909 x 304 mm
Vikt 12,8 kg
Färgalternativ Svart, vit, valnöt, Urban Grey
Pris 9 990 kr
Centerhögtalare Bronze C150
Princip 2-vägs sluten låda
Bestyckning 2x5,5 tum, 1 tum
Känslighet 88 dB
Impedans 8 ohm nom, 4,3 ohm min
Mått (B x H x D) 451 x 166 x 225 mm
Vikt 7 kg
Färgalternativ Svart, vit, valnöt, Urban Grey
Pris 3 490 kr
Surroundhögtalare Bronze FX
Princip 2-vägs sluten låda, Bi/Di-pol
Bestyckning 4 tum, 2x1 tum
Känslighet 86 dB
Impedans 8 ohm nom, 4 ohm min
Mått (B x H x D) 287 x 284 x 124 mm
Vikt 3,9 kg
Färgalternativ Svart, vit
Pris 4 990 kr
Atmoshögtalare Bronze AMS
Princip 2-vägs sluten låda
Bestyckning 4 tum, 1 tum
Känslighet 86 dB
Impedans 8 ohm nom, 4 ohm min
Mått (B x H x D) 152 x 166 x 242 mm
Vikt 2,5 kg
Färgalternativ Svart, vit
Pris 4 990 kr
Subbas Bronze W10
Princip Slavbas
Bestyckning 10 tum, 10 tum passiv radiator
Uteffekt 220 W
Ingångar RCA LFE, RCA stereo
Utgångar Nej
Delningsfrekvens/branthet 50-120 Hz, 24 dB/oktav
Fas 0/180°
Eq Impact/Music/Movie
Trigger in Ja
Mått (B x H x D) 366.5 x 321 x 364 mm
Vikt 13,4 kg
Färgalternativ Svart, vit, valnöt, Urban Grey
Pris 7 990 kr
Info www.monitoraudio.com, www.iconscandinavia.se