filmrecension

KIMI

Hyggligt spännande om visselblåsare och hightech-paranoia

 

Precis som med vissa skådespelare vet man ungefär vad för slags film man kan förvänta sig av en regissör redan innan förtexterna börjat rulla.

Men det är lite lurigare med Steven Soderbergh.

Efter Cannesvinnande indiedebuten med Sex, lögner och videoband (1989) har han gjort bra filmer i många skiftande genrer. Från gangsterkomedi (Out of Sight, 1998), bio-pic (Erin Brockovich, 2000) och Oscarvinnande drama (Traffic, 2000) till katastrofrullen (Contagion, 2011) och glassiga Oceans 11-trilogin.

David Koepp tillhör också de verkliga tungviktarna bland Hollywoods manusförfattare. Filmerna han skrivit manus till lär ha spelat in runt 2,3 miljarder dollar. Kanske inte så konstigt om man har Jurassic Park (1993), Mission: Impossible (1996), Spiderman (2002), Världarnas krig (2005) och Indiana Jones och Kristalldödskallens rike (2008) på meritlistan.

Så klart man blir nyfiken på vad Soderbergh och Koepp nu har kokat ihop tillsammans.

 

 

IT-teknikern Angela (Zoë Kravitz) lider av torgskräck som förvärrats av coronapandemins lockdown och vågar inte lämna sin lägenhet. Hon kämpar även med bacillskräck, aspbergers och förmodligen ett par bokstavsdiagnoser till. Men hon kan sköta sitt jobb för techföretaget Amygdala hemifrån, så på den punkten fungerar hennes liv hyfsat. Grannen i huset mitt emot tittar då och då också in för ett ”booty call”.

Amygdala har lanserat Kimi, en egen version av röststyrda tjänster som Siri och Alexa. Angelas jobb går ut på att avlyssna ljudklipp från Kimis interaktioner och rätta till algoritmerna, så att färre missförstånd uppstår mellan Kimi och kunderna.

En dag tycker sig Angela höra ett överlagt mord begås. När hon kontaktar sin chef viftar han irriterat bort hennes farhågor. Amygdala ska börsintroduceras och man vill inte ha några skandaler som stör.

Men Angela får kontakt med en kvinna på företagets HR-kontor som lovar att de ska kontakta FBI. Kruxet är att Angela måste ta sig till kontoret i downtown Seattle. Samtidigt ringer larmklockorna hos en högt uppsatt chef på techbolaget. Är han inblandad i mordet? Angela upptäcker snart att hon är förföljd och inte kan lita på någon.

Soderbergh och Koepp har gjort en snygg, lågmäld och välstädad bagatell utan större överraskningar. Det börjar med blinkningar till både Alfred Hitchcocks Fönstret mot gården (1954) och Brian De Palmas Vittnet måste tystas (1981). Sen övergår det mer och mer till konspirations-visselblåsar-thrillers á la Pelikanfallet (1993), Skamgrepp (1994) och Nätet (1995), fast med haltande logik, opersonliga bifigurer och grovt tillyxade karikatyrskurkar.

Men som helhet fungerar det ändå hyfsat väl.

Diskussionen om hur smarta produkter alltmer övervakar och styr folks privatliv i en tid där all information delas, säljs och stjäls och med rätt mjukvara blir överkomlig för vem som helst är också intressant.

Som thriller saknas dock den där verkliga nerven. Det är lite för snällt och lite för mycket ”tevefilmskänsla”, även om det blir lite puls under den sista kvarten. Det är helt och hållet Zoë Kravitz nervöst övertygande skådespel som gör att Kimi får klart godkänt. 

 

KIMI 

THRILLER/DRAMA

Producerad: 2022

Format: SVOD 16:9 HD

Utgivare: HBO Max

Längd: 89 minuter

Betyg: 6

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår