filmrecension tv-serier

BABYLON BERLIN SÄSONG 3

I tredje säsongen av Babylon Berlin har vi hunnit fram till årsskiftet 1930/31.

 

UR ASKAN IN I ELDEN

Weimarrrepublikens tyska huvudstad var knappt femton år av frihet och galenskap, hedonism och politiskt kaos, mellan ett världskrig och en nazistisk diktatur. I denna tredje säsong av Tom Tywkers Babylon Berlin har vi hunnit fram till årsskiftet 1930/31.

Den nationalsocialism som varit ett latent hot är nu ute på gatorna i full styrka. Hitlers stöd var på denna tid splittrat över olika fascistiska grupperingar, där framför allt SA (Sturmabteilung) var en maktfaktor under Ernst Röhms kontroll med tre miljoner medlemmar.

SA specialiserade sig på kravaller och politiska direktaktioner av olika slag och seriens manliga huvudperson, kriminalkommissarie Gereon Rath (Volker Bruch), får i uppdrag att infiltrera dem. Som alltid finns här också en flora av personliga och nationella öden skildrade.

Bäst i Babylon Berlin är just känslan för tidseran, som när människor strömmar till ett svettigt dansmaraton på nattklubben Moka Efti för att glömma misären för en stund.

Bruch och Liv Lisa Fries som polisaspiranten Charlotte Ritter är seriens bultande hjärta och desperationen i deras struliga förhållande blir en spegling av samtiden. Ibland måste man göra ett val där inget av alternativen är bra. Det hedrar Tywker att han inte bara fokuserar på nazismens brutalitet, utan också på det samhälle som lät dem växa fram.

Här drabbar ett gammalt stockkonservativt Tyskland ihop med modernitet och unga människors framtidsvisioner. Många samhällsinstitutioner är djupt dysfunktionella. Allt existerar i en geopolitisk kontext, där såväl amerikanska som sovjetiska intressen redan finns med i bilden.

Bredden av historier blir någonstans både en styrka och en utmaning. Här finns maffiabossen Goldstein som återvänder hem från USA för att hämta en familjeklenod, vilket genererar ett antal glimtar av judisk kultur från tidseran.

Här finns också hemlösa gatubarns dolda värld, där de förföljs och utnyttjas av samhällets högre klasser. Det blir nedslag i tidens teknikoptimism och tron på vetenskaplig metodik för att kontrollera mänskliga drifter.

Alla dessa spår vore värda en egen serie eller två, men blir mest bakgrundsmaterial. Produktionen med stora scener och dekor och kostym på högsta nivå är dock fortsatt imponerande och bär serien mycket på ren kostymfilmskvalitet. 

 

BABYLON BERLIN SÄSONG 3

DRAMA

Producerad: 2022

Format: 16:9 HD, DD 5.1

Utgivare: SVT

Längd: 574 min

Betyg: 8

 


Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår