" />
Favorit i repris

Makalöst ljud!

"I förståelse av produkten ligger också lyssningsupplevelsen."

Annons:

Favorit i repris från Hemmabio 5/2011

Vem var det som sa att en högtalare måste vara byggd i en fyrkantig låda med direktriktat ljud? Inte ambitiösa MBL i alla fall. Kolla in den tyska tillverkaren som tänkt hela varvet runt!

Av: Jonas Olsson

Det var en skön dag efter jobbet. Kollegan Mats och jag skulle ta en spontan sväng på stan och avnjuta en kall pilsner. Gärna steka en stund på någon skön uteservering och belöna oss efter ett par riktigt hårda arbetsdagar. På vägen slank vi in och hälsade på Robert Grubstad hos Audio Concept på Kungsholmen i Stockholm.

– Du bara måste se det här, sa Mats och flinade nöjt när han höll upp dörren.

För dig som inte känner till det, är Audio Concept en av de häftigaste hifi-butiker du kan besöka. Och med ett sortiment som får dig att fullständigt tappa hakan. Min for med en fet smäll rakt i golvet när vi hade gått en trappa ned och blickade ut över den fina butikslokalen. Idel godsaker vart man än tittade. Sånt man bara läst om. En veritabel skattkammare för den som gillar hifi-prylar, minst sagt. Och de med plånbok av det lite fetare slaget, ska väl tilläggas.

Men mitt bland alla dessa fantastiska apparater och vackra högtalare står dom!

–        Vad fan är det där, frågar jag Mats och pekar på ett par högresta skapelser som hämtade ur någon science fictionfilm.

–        Det är ju MBL:s stora (Reference Line 101), har du inte sett dem? Häftiga va? säger Mats, och nu flinar han om möjligt ännu bredare.

 

Vi tar det från början

MBL (står för Meletzky Loudspeaker Berlin) börjar egentligen sin historia med ett patent 1979 för de spektakulära rundstrålande elementen (mellanregister/diskant). Grundaren Meletzky, som numera närmar sig pensionsåldern och har lämnat företaget, befann sig på en utställning med sina skapelser när en ung kille som nyfiket lyssnat och tittat på högtalarna klev fram och presenterade sig. Jürgen Reis var nyexaminerad tekniker (kursetta inom sitt gebit) och meddelade att han just avslutat sina studier och ville vara med och jobba med MBL.

Reis är fortfarande kvar i företaget och är den som är ytterst ansvarig för konstruktionerna. Gänget som jobbar på MBL har faktiskt hållit ihop i princip sedan starten, nästan som en familj, säger man stolt.

 

Speciella konstruktioner

Från början saknade högtalarna riktig bas, det vara bara den rundstrålande ”bubblan” som levererade ljud.

Det tog några år, men sedan kompletterade man med en riktig bas. Baselementet på den stora modellen, som vi har i fokus här, är det som ser ut som en rugbyboll, spelar ner till 100 Hz och består av tunna och lätta ”aluminiumremsor” som är fixerade i ena änden och den andra i en rörlig spole. I bottendelen av högtalaren hittas lågbasen.

Det har tagit lång tid och väldigt mycket experimenterande med såväl själva konstruktionen av elementen som materialen, och man involverade tidigt ett företag inom flygindustrin för att få till rätt konstruktioner. För att få en uppfattning kan man nämna att själva arbetet med att montera ihop diskant- och mellanregisterelementen innebär 120 enskilda moment och tre dagars arbete för en tekniker. Per högtalare! Man har faktiskt en person anställd som på heltid ägnar sig åt att hålla koll på kvaliteten på materialet då konstruktionerna kräver yttersta precision i hela kedjan. Inga produkter får lämna fabriken innan de är perfekta.

MBL:s högtalare låter därför alltid likadant och rent hela vägen – hur våldsamt du än vrider på. Och det går att spela helt jävla sjukt högt. Det tål de. Att detta är möjligt kan man tacka den höga precisionen vid tillverkningen för. Materialet i membranen, en kolfiberväv, mattas inte ut eller får ändrade toleranser vid utmattning eller värme, vilket gör att det låter precis likadant hela tiden.

 

Dynamiska enheter

Det pratas en hel del om rundstrålande högtalare just nu. Förmodligen till stor del tack vare just MBL. Men det är knappast någon annan som kommit i närheten av dessa raffinerade konstruktioner.

Diskanter och mellanregister är enheter med 360 graders spridning, och det är just detta att de är rundstrålande som är själva poängen med MBL. Rent konstruktionsmässigt är det en vanlig dynamisk enhet, med den skillnaden att här rör sig elementen vertikalt istället för horisontellt, vilket i sin tur gör att membranen flexar mot elementets centrum.  Och det gör att spridning sker i alla riktningar.

Det hela ser tungdrivet ut, men slukar faktiskt inte mer energi än ett konventionellt element, utan fördelar istället både vertikalt och horisontellt runt i hela rummet med samma energi.

Tar man till exempel den stora högtalarmodellen vi tittar på, så ligger den på en känslighet av 81 dB vid 4 ohm, och för att säkra goda kraftresurser började man så småningom utveckla egen elektronik, framför allt brutala slutsteg. Allt naturligtvis med samma höga ambition, prestanda och fantastiska finish. De mindre högtalarmodellerna är mer lättdrivna, ska kanske tilläggas.

 

Nytt tänk

Förutom att MBL:s högtalare ser helt annorlunda ut, kräver även själva lyssnandet en del kunskaper och insikter.

– I en ”normal” högtalarkonstruktion ligger en del av begränsningen i själva lådan, man får i princip bara ”direkt” ljud. Även om man med två öron och en hjärna ändå får till det hyfsat bra med en konventionell högtalare, så blir det något helt annat med en rundstrålande, säger Robert.

För att göra en liknelse – om man tänker sig att man sitter i en konsertsal så får man lite direktljud, men väldigt mycket indirekt ljud. Naturligtvis beroende på de akustiska förutsättningarna i lokalen, men ändå. I en vanlig traditionell högtalare så är förhållandet närmast det motsatta. Mest direktljud alltså.

”Själva lådan är en begränsning för ljudet, men inte med vår konstruktion”, resonerar MBL. Du kan njuta av högtalarna överallt i rummet, du behöver inte placera dig perfekt i fåtöljen. Ljudet är ändå hela tiden homogent.

– Oavsett var man står i rummet har man alltid minst en lamell riktad mot sig, och högtalarna levererar i princip exakt samma ljud i alla riktningar. Det blir alltså ingen sweetspot, utan ”ställ dem där det blir snyggt, sen gör du inget mer”, säger Grubstad och flinar. Och det funkar för det mesta kanonbra. Man får till exempel aldrig den ekoeffekt som en felplacerad dipol kan ge, om man inte är väldigt noga med placeringen i förhållande till väggarna.

Ett annat mantra Robert gärna upprepar under vårt samtal är: ”I förståelse av produkten ligger också lyssningsupplevelsen.”

Det gäller alltså att släppa och ta sig förbi vanan att lyssna på konventionella högtalare, så att man är öppen för att ta emot den nya upplevelsen.

– Och i förståelse av produkterna från MBL ligger i allra högsta grad själva lyssningen. Det behövs lite nytänkande och att man tar sig förbi box-tänkandet med det direktstrålande ljudet, innan man kan ta det till sig, förstå och njuta ordentligt. Det handlar faktiskt om en helt ny upplevelse, även om det egentligen är mer likt hur vi upplever ljud i vår vanliga miljö. Men i slutändan blir det att man njuter både musikaliskt och estetiskt, menar Robert. Ljudidealet kan sägas vara neutralvarmt. Det ska vara trevligt att lyssna.

 

Matchande elektronik

För att matcha högtalarna började man även att tillverka elektronik för att säkra samma höga kvalitet genom hela ljudkedjan. MBL har i dagsläget ingen flerkanalsprocessor för hemmabiobruk, och det är förmodligen inte heller aktuellt framöver.

Eftersom det redan från början rörde sig om närmast kompromisslösa och därmed kostsamma produkter var den huvudsakliga marknaden i Asien och USA. Vilket man kan se på designen och ha åsikter om. För prylarna är tyska, handpolerat spegelblanka, enormt stora, och inte minst svindyra. Om man nu ska prata pris på högtalarna så börjar de på runt 100 000 kronor paret vidare till 1 900 000 kronor för Extreme-modellen med separata bastorn. Det kostar att ligga på topp!

Nu har man dock en ny elektronikserie på gång, som är mer anpassad till den europeiska marknaden, framför allt utseendemässigt. MBL Corona Line väntas dyka upp senare under året.

 

Trevligt besök

Det har blivit dags att runda av. Jag dricker upp den sista slurken espresso, tackar Robert Grubstad för hans tid och den trevliga pratstunden och ropar på Mats som fastnat bakom ett par skivspelare längre inåt lokalen. Innan vi går ut kastar jag en sista blick på högtalarna och funderar på hur mycket övertid, nattarbete och extratjänster chefen tolererar. Blir tufft men det kan gå, är min sista tanke innan vi styr vidare mot puben för en kall öl!

 

Info: www.mbl.de, www.audioconcept.se

 

PS: Stillsam fundering dagen efter

Jag vet, min entusiasm gick nästan att ta på. Men jag kan inte hjälpa det. Sorry. Så här upphetsad borde inte en luttrad ljuddåre som jag bli. Jag vet. Men det skiter jag i! Det här var så jäkla häftigt att jag förmodligen fått nya drömprylar att placera högst upp bland mina ”vill ha”-grejer.

 

 Fotnot

Har du också något extra som är värt att visa upp – butik, tillverkning, installation och så vidare? Hör av dig till oss, vi är nyfikna på allt som kul inom ljud och bild! Jonas.olsson@hemmabiotidningen.se

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår