Test Hemmabio #12 2023

Test: Samsung The Frame

The Frame är Samsungs i allra högsta grad intressanta TV för dig som vill ha något mer konstfullt på väggen.

Annons:

 

The Frame är Samsungs TV som är tänkt att både se ut som och fungera som en tavla. En av deras mest populära modeller och Samsung sålde globalt över en miljon exemplar under 2021 vilket är väldigt mycket för en enstaka modell.

Förklaringen är enkel och handlar förstås om produktens form och funktion. Den stora frågan är hur bra den är som TV och där är The Frame på vissa sätt bättre än sitt rykte.
På andra sätt lite sämre om vi räknar på vad pengarna annars kan ge för bildkvalitet.

The Frame skiljer sig på en punkt från andra Samsung-modeller med sin Art Mode-funktion. När du stänger av TV:n med ett enkelt tryck på fjärrkontrollens strömknapp kliver den in i Art Mode och visar då konst i ett strömsnålare och ljussvagare läge. Håll in strömknappen i två sekunder och du stänger av TV:n.

Du kan prenumerera på konst från olika institutioner och andra källor under fliken Konst i Home-menyn. Utbudet är stort med allt från The Met, Etsy, LIFE, kända namn som Van Gogh och Dali med flera, inklusive gallerier från världen över. Foton, abstrakt konst, klassisk konst och mer finns. Du kan också använda egna bilder via Smart Things-appen.

Det ska tilläggas att du måste registrera ett Samsung-konto för att komma åt dessa extra funktioner annat än den konst Samsung skickar med från början. Det kostar 49 kr/månaden eller 490 kr/år för att prenumerera på konstverk.

 

The Frame 2023, även känd som LS03

Modellen The Frame har beteckningen LS03 för 2023-modellerna där 2022-modellerna går under beteckningen LS02. Rent tekniskt är det inte mycket som skiljer 2022 mot 2023 och båda är närmast att betrakta som likvärdiga i fråga om hur de presterar i rummet och som TV. LS-beteckningen står för ”Life Style”.

Den långa beteckningen för den modell vi testat är TQ55LS03BGUXXC där TQ i början troligtvis står för ”TV” och ”QLED”, 55 för 55 tum, BG står för utförandet den säljs, likt B som i att ramen är svart/black. Sista kombon av bokstäver UXXC är vanligtvis den nordiska försäljningsregionen. Du kan träffa på framför allt webbutiker och utländska recensioner där dessa beteckningar skiljer sig.

 

Samsungs ordinarie fjärrkontroll fast i vitt utförande. Få knappar är sparsmakat men innebär mer klickande för att nå funktioner. Samsungs system kan vara bökigt som vi nämnt i tidigare tester. Fjärrkontrollen laddas med solceller på baksidan eller USB-C.

 

Från 32 till 85 tum samt Disney-special

The Frame finns i storlekarna 43, 50, 55, 65, 75 och 85 tum samt en specialare i form av en 32-tummare som använder Full HD-upplösning vilket är rimligt med tanke på storleken.

32-tummaren har inte ljusstyrkan vi mäter här samt saknar 120 Hz-kapacitet för de modernaste och rappaste spelen. Funktionen att verka som tavla på väggen är däremot kvar.

Detta gör att the Frame i 32 tum är en av de väldigt få TV-apparaterna i en liten storlek som också håller viss kvalitetsnivå. Detta snarare än de små TV-apparaterna vilka oftast är lågbudgetprodukter med gammal teknik.

Det säljs även en specialversion av The Frame i samarbete med Disney där du får en 65-tummare med ramen i ”platinum silver”-utförande och det ingår 100 konstverk från Disney, då fördelat på klassisk Disney, Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographic.

 

 

Flera varianter på stativ

Väggfäste medföljer och det är byggt för att placera TV:n tätt mot väggen likt just en tavla. Själva TV:n är endast 25 mm tjock och därför väldigt tunn och slimmad när den sitter på väggen. Enkla stativfötter följer också med om du vill ha en bänkplacering. Dessa fötter är enkla att montera och lyfter upp TV:n knappt 3,5 cm från bänken.

Vill du ha en mer fristående placering finns Studio Stand för ca 2 000 kronor vilket är ett trebensstativ som liknar ett klassiskt tavelstaffli. Det finns även motoriserade väggstativ där The Frame kan roteras för stående orientering, med reservation för att de största modellerna inte kan roteras.

För matchande soundbar finns Samsungs Ultra Slim-modeller, HW-S810B (svart) och HW-S811B (vit), testad i nr 1–2 2003. Dessa är tänka att matcha just the Frame i utseende och kommer inte blockera bilden om du använder bänkstativet. Vad denna soundbar lär ge är den luftighet och framför allt den bas TV:ns egna högtalare saknar.

 

The Frame-boxen med elektronik och anslutningar har den kompletta uppsättningen kontakter på baksidan. Framsidan som på bilden är vänd mot TV:n, är en blanksvart glasyta tänkt att matcha utseendet på exempelvis Blu-rayspelare. Det finns två USB på vänster sida i bild, vilka då är på höger sida när du orienterar boxen som det är tänkt. EX-link är serieport för service och fjärrstyrning, antenn för parabol, marksändning och kabel, CI-kortplats, optiskt ljud ut, nätverk, fyra stycken HDMI där endast nr 4 klarar 4/120 Hz (40 Gbps), samt då anslutningen för One Connect-kabeln.

 

 

Egen One connect-lösning

För att fungera mer som en tavla är det också viktigt att kunna gömma kablarna och där används Samsungs One Connect-lösning. En enda kabel till TV:n för bild och ström och alla kontakterna samt elektronik i en egen låda du kan gömma undan i ett skåp eller under en bänk. TV:ns chassi har spår på baksidan så att du kan dra kabeln utan att den glappar mellan vägg och panel.

Måtten på lådan är cirka 35 cm bred, 7 cm hög och 15 cm djup där också sladdar och kontakter adderar på djupet. Boxen har luftspalter på kortsidor och baksida för värmeavledning. Den blev däremot inte mer än ljummen när vi testade TV:n vilket är positivt. Kabeln kan ersättas med en längre variant upp till 15 meter.

Notera att One Connect inte är en modulär lösning utan ett sätt att placera elektronik och kontakter utanför själva TV:n. Du kan alltså inte växla One Connect-box eller ”uppgradera” en äldre TV genom att byta ut boxen. Modeller som QN900C och QN95C har en helt annan form på boxen och även annan form på kontakten för One Connect-kabeln.

 

 

 

Du kan köpa till ramar i annat utförande till The Frame. De kostar kring runt tusenlappen och uppåt beroende på storleken på själva TV:n. Finns hos välsorterade Samsung-återförsäljare. Det finns också andra ramar av annan karaktär från tredje part, till exempel från Svenska Frame it med annan design för ca 2 500 kronor vilka tillverkas på beställning.

 

 

Pang smack i mellanklassen

Som TV betraktat är det helt klart att The Frame är en bättre mellanklassmodell. Den har en hög men inte galet hög ljusstyrka om cirka 600 nits i både SDR och HDR vilket räcker långt för allt utom de riktigt ljusa rummen. Vi får även ett vettigt kontrastförhållande från en vanlig VA-panel som utan något form av FALD eller avancerad reglering av ljuset landar kring 4 500:1.

Det finns inga problem med starka avvikelser, mörkare hörn eller andra variationer i panelen. Vi ser i ett mörkt rum att svärtan är mörkt blå. I vinkel tappar vi kontrast och viss färgmättnad och det syns på kanterna av tresitssoffan. Fast inte sämre än någon annan VA-panel i den här klassen. Rakt framför är panelen lite mörkare och tappar skuggtoner. Från sidan är skuggtonerna istället lite för ljusa.

 

Viss inkonsekvens i ljusnivåer

The Frame har alltid en viss dynamisk processning av bilden som gör den något inkonsekvent, särskilt i skuggtoner. Den kan göra mörka delar precis lite för mörka baserat på innehållet i bilden, lite som en dynamisk kontrast alltid är aktiv trots att menyerna säger annat. Detta kan du inte stänga av eller påverka själv.

Ändringarna blir också tydligare om du samtidigt använder ljussensorn för automatisk ljusstyrka på bilden. TV:ns eget ljus riskerar studsa tillbaka mot sensorn i ett rum och det var något vi märkte av under testet.

Inte alls ett stort problem men heller inte helt rätt. Förstås ett besvär när jag ska mäta av TV:n då jag får ganska olika resultat baserat på utformningen på testbilden. Jämför jag visuella skillnader med både testbilder och filmscener är det inte alls samma uttalade problem.

Detta är ändå lite överkurs, särskilt som The Frame är tänkt mer tänk för användning där färgprecision inte har högsta prioritet. Det är i alla fall inte något dilemma som tar udden av filmtittande. De flesta LCD:er har liknande fasoner för sig, särskilt när man använder FALD eller funktioner som ”Micro dimming”.

 

The Frame använder ett matt reflexfilter som är imponerande bra och dämpar väl. Till vänster en Philips The One PUS8808 med den typen av semiblanka filter som är vanlig bland den kategori produkter The Frame annars matchar i fråga om bildprestanda. Till höger The Frame och kameran fångar faktiskt mer reflektioner än vad ögat ser. En stark lampa belyser mig och fjärrkontrollen.

 

 

Mer bildkvalitet för samma pengar

Det finns ingen FALD, Full Array Local Diming, och därmed ingen kontrastförstärkning i zoner hos The Frame. Prestanda påminner väldigt mycket om Samsungs Q70-modeller och panelen är högst troligt identiskt med den hos TCL C745. Detta är två modeller som normalt kostar lite mindre än The Frame men alltså är snarlika i prestanda.

Därför kan en The Frame krona för krona vara ett mindre vettigt köp om du talar om termer av just bildteknik, färgprecision och tekniska funktioner. Du kan för samma summor sikta på en mer kapabel TV med FALD och kontrastförhållanden som går stegen förbi. Det är också tänkbart att du med flexibel plånbok kan nå OLED eller en ljusstark LCD vilka erbjuder något The Frame inte alls kan bemöta runt prestanda.

Dit hör också spelfunktioner där endast HDMI-anslutning nr 4 hanterar 4K/120 Hz och är märkt med en liten spelkontroll som symbol. Nu kan du spela med The Frame och du får även Samsungs spelläge med extra spelfinesser samt låg latens, 9 ms med 120 Hz-signal och 14 ms med 60 Hz på signalen. Mest att den som har den prioriteten runt spelande ofta vill ha den kapaciteten på fler HDMI-anslutningar.

 

Utomordentligt matt reflexfilter

Det matta reflexfiltret är alldeles utmärkt, rent av den enskilt största styrkan hos The Frame. Matta reflexfilter brukar normalt vara en försämring. De kan som sin fördel motverka starka reflexer och förhindra att fönster och lampor lägger sig över bilden som reflektioner. Du slipper alltså själva speglingen av rummet med matt filter.

Samtidigt har matta filter nackdelen att de fångar upp ljuset från rummet och lägger det som en blek och gärna något brun filt över hela bilden. Allt blir blaskigare och högt kontrastförhållande i panelen spelar inte längre någon större roll.

Det matta filtret hos The Frame är tack och lov en modernare variant och den imponerar. Lyser jag rakt in i panelen med starka lampor blir det i värsta fall en viss mörkröd eller vinröd karaktär som en diffus fläck. Trycker jag på ordentligt med ljus, likt dagsljus rakt in i panelen blir det en grå hinna över bilden precis så som matta filter brukar göra. Men i samma situation hade ett blankt eller halvblankt reflexfilter också agerat en mörk spegel.

 

Sammanfattning The Frame

Allt som allt är det tydligt att The Frame fyller en tydlig roll som en TV för dig som vill ha något mer än enbart en TV. Dess tekniska prestanda är verkligen någonstans precis i mitten av utbudet där det finns bättre och det finns verkligen mycket som är sämre. Ljusstyrkan räcket långt för besvärliga rum där reflexfiltret är ypperligt för just vardagsrumsbruk.

Det är också i vardagsrummet The Frame hör hemma. Kanske extra särskilt om du värderar funktionen att den faktiskt kan fungera om en elektronisk tavla och visa den konst du föredrar. Dessutom maskera TV:n på väggen som just en tavla.

När vi jämför med alternativen för samma pengar eller exempelvis vad en OLED kan åstadkomma har The Frame inte bildkvaliteten med sig. Och vänder vi på det kan du få samma vardagsrumsprestanda – förutom reflexfiltret – för mindre pengar.

Förmodligen är The Frame inte TV:n för just dig som tänker i termer av en hemmabio. Samtidigt är The Frame ändå en tillräckligt bra och även spännande TV i sitt rätta sammanhang. Kan därför vara något du kan rekommendera till släkt och vänner vilka inte är lika pigga som du på att förvandla vardagsrummet till en biograf!

 

 

Något övermättad i starka nyanser av rött vilket delvis är ett sätt att motverka hur panelen blir blekare i vinkel. Clip-grafen visar på momentet med hur The Frame själv varierar ljusnivåerna i bilden och det blir olika resultat beroende på testbildens utformning. I praktiken är det inte stora problem men kan störa den som är noga med konsekvens. Överlag är kartonginställningen tillräckligt bra.

 

 

HDR är också inom den där kategorin om ”tillräckligt bra”. Inte helt rätt men heller inte så man behöver klaga på kvaliteten. Färgomfånget är begränsat och det som är störst problem för VA-panelen är mörka mättade toner. Svårt att se i översta grafen men alla färgmätningar i mörka nyanser samlar sig runt samma blågrå ton. TV:n är helt enkelt blågrå i skuggtoner och det blir tydligt med HDR.

 

 

Samsung 55LS03

Mått (BHD): 1 238 × 709 × 228 (25) mm, 17 kg

Paneltyp: LCD-VA, 3 840×2 160 pixlar

Operativsystem: Tizen OS

HDMI-anslutningar: 4 st. varav 1 st. Klarar 4K/120 Hz

Latens: under 15 ms i spelläge, 85 ms utanför

Funktioner: HDR10+, Bluetooth, Art mode

Pris: ca 15 000 kronor (feb 2024)

Info: www.samsung.se

 

Betyg: 7 av 10

 

Fördelar

Fyller en egen sorts funktion få andra kan matcha!

Utmärkt matt reflexfilter

 

Nackdelar

Visst premium på prisnivån

 

Summa

 När du inte vill att TV:n alltid ska vara en TV

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår