Hemma hos Favoriter ur arkivet Hemmabio #10 2022

Nära perfekt akustik i drömbion

Akustikkonsulten Niklas har tillbringat 20 år med att leta efter och bygga ihop rätt utrustning och sedan fem år med att bygga sitt imponerande välljudande biorum. På kuppen har den passionerade musikälskaren också blivit filmfantast.

 

Rent visuellt kan man tänka sig en sluten betonglåda som sitter fast i huset och en inre betonglåda som inte har kontakt med den.

 

Bra ljudisolering, om man inte bor ute på landet långt från alla grannar, så man inte behöver oroa sig för att störa andra.

Kontrastrik och skarp bild på stor duk.

Involverande ljud som inte blir hårt eller obehagligt, även vid höga ljudpartier.

Estetiskt genomtänkt utseende och rumsakustiska åtgärder, så att rummet inte försämrar ljudet mer än nödvändigt.

För Niklas var det inte svårt att bestämma sig för vad som var viktigast när han skulle bygga sitt drömbiorum.

– Jag har en stor passion för musik. Redan som ung upptäckte jag att musik blir mer involverande och engagerande ju bättre anläggning man har. Tidigt gick jag och min barndomsvän runt på olika ställen och lyssnade på alla High end-system vi kunde hitta och blev inspirerade, säger Niklas.

Han berättar också att han har gått på alla High end-mässor i Stockholm under de senaste 20 åren.

 – Eftersom jag inte hade råd med dessa dyra produkter började jag bygga själv. Jag gick en högtalarkonstruktionskurs på KTH som också inspirerade mycket. Redan när jag var yngre började jag bygga egna högtalare och lite slutsteg. Den enda riktiga anläggningen jag har köpt var JWS Unique 6000 (ett svenskt högtalarmärke) med en Marantz PM7000-integrerad förstärkare. Denna anläggning var väldigt mångsidig och jag har den uppkopplad i verkstaden där jag njuter av den än idag.

Intresset för film har växt mycket under de senaste åren. Action är favoritgenren.

– Det var när jag såg en High end-hemmabio på High end-mässan för 7 år sedan som jag blev helt såld!

Nu är ljud och vibrationer inte bara ett fritidsintresse för Niklas, utan även någonting som han jobbar med professionellt. 

– Som akustikkonsult löser jag problem och säljer kunskap inom allt som rör ljud och vibrationer.

 

Inspiration från bio-studiobygge på jobbet

Niklas bor med fru och två barn i ett radhus på 170 kvm med tre våningsplan i en förort till Stockholm. Bion har han byggt i ett rum källaren på cirka 14 kvm.

– Eftersom vi tidigare har bott i lägenhet där jag inte kunde spela ”så högt jag ville”, och inte så sent på natten, såg jag möjligheten att bygga en riktigt ljudisolerad bio och lysningsrum när jag och min fru flyttade till radhus.

Niklas hämtade inspiration till sitt biobygge från Minhembio.com, Pinterest, Youtube och från hans före detta kollega (som Niklas kallar ”Z”) som tidigare hade byggt en studio/bio i jobbet som de använde för auraliseringar.

– Planeringen och beräkningen av ljudisoleringen (hur mycket ljud som tar sig ut från bion till resten av huset och grannarna) gjorde jag själv i mestadels Insul som är ett akustiskt beräkningsprogram för ljudisolering. Mitt mål var att spela 115 dB i 50 Hz (då lågfrekventa ljud oftast är svårare att isolera bort), utan att det var hörbart för grannarna eller resten av huset.
115 dB i 50Hz är något lägre än maxnivåerna i en IMAX-biograf, men ändå högt nog för en involverande upplevelse. Örat kan uppfatta ljud i 50 Hz från 40 till 50 dB enligt ”Fletcher-Munson Curve” (https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour). Det betyder att jag behövde isolera bort 115-50 = 65 dB i 50 Hz. Det är en extremt svår uppgift om du frågar någon som vet något om ljud om du inte bor i en grotta.
Eftersom jag bara hade ett relativt litet utrymme i källaren att bygga bion på, så landade jag i en lösning med 10 cm betongvägg i yttre konstruktionen, 15 cm luftspalt med isolering och 10 cm betongvägg för inre konstruktionen. Rent visuellt kan man tänka sig en sluten betonglåda som sitter fast i huset och en inre betonglåda som inte har kontakt med den yttre (annat än de vibrationsdämpande kuddar den står på). Hela konstruktionen är avstämd till 5 Hz och golvet är 10 cm platsgjutet uppe på de vibrationsdämpande kuddarna. Efter att allt var klart var jag mycket glad att jag uppfyllde mitt designmål för ljudisoleringen.

 

Egendesignade dörrar

Taket är uppbyggt av trä och stålbalkar med plywood och MDF skivor under, samt nedtyngt med sandsäckar. Totalvikten för taket är ett ton.

– Mellan MDF:en och plywooden fräste jag in de optiska fibrerna för stjärnhimlen. Konstruktionen ställde även stora krav på de egengjorda dörrarna som väger 120 kg styck. Egengjorda eftersom det inte finns en enda dörr på marknaden som uppfyllde de specifika kraven jag hade.

Niklas byggde en dörr för innerlådan och en annan för ytterlådan. Även ventilationen är egendesignad. Tilluftskanalen är 10 meter lång med ljuddämpande fållor och en 30 cm radialfläkt som pressar in luft, trots att minimalt med ljud läcker ut.

– Bakgrundsnivån inne i bion med relativt högt luftflöde är 21 dBA. Utan ventilationen på är bakgrundsnivån 16 dBA. En annan 30 cm radialfläkt suger ut luften via en 5 meter lång kanal. En stor del i planeringen och problemlösningen var att anpassa mina beräkningar och önskemål med verkligheten eftersom jag bara hade ett relativt litet utrymme i källaren av vårt radhus.

 

Nära den perfekta rumsakustiken

Niklas berättar om planeringen av rumsakustiken. Hur ljudet upplevs inne i bion från filmer eller musik och som påverkas av placering av högtalare, sittplatser, placering och antalet absorbenter och diffusorer.

– Grundplaneringen för rumsakustiken och högtalarplaceringarna gjordes tillsammans med ”Z”. Han är en av de duktigaste rumsakustiker jag vet. Slutresultatet blev inte riktigt som planerat, men relativt nära. Rumsakustiken handlar mycket om att veta avstånd och vinklar till högtalare och hur spridningsmönstret relaterar till väggar, golv och tak. Detta i sin tur bestämmer mängden och placeringen av dämpmaterial och diffusorer. Även vart i rummet sittplatserna är placerade har stor betydelse.
Även om många bioförsteg har kalibrering, så kan inte ens den bästa elektroniken korrigera ett felaktigt konstruerat rum. Allt beror naturligtvis på hur viktigt man tycker det är att få en bra ljudbild.

När det gäller byggnationen av yttre konstruktionen (ytterlådan) rensade Niklas ut allt i det utrymme som han skulle använda och byggde en yttre box som var helt tät.

– Jag planerade tidigt för separata, dedikerade ström- och ventilationskanaler.

 

Vibrationskuddarna blev golv

Under bygget av den inre konstruktionen (innerlådan) placerade Niklas ut vibrationskuddarna och isoleringsmaterialet underst.

– Därefter byggde jag upp en gjutform ovanpå vibrationskuddarna som skulle bli golvet i bion (innerlådan). Jag fick hjälp av vänner och familj att gjuta detta. Därefter murades väggarna (i innerlådan) upp på det nygjutna golvet. Isolering stoppades in emellan allteftersom.

Vägarna putsades och tätades. Takbjälkar i limträ och stål fästes i de uppmurade innerväggarna. Ventilationskanalen för tilluften och frånluften monterades. Ett lager plywood och ett lager MDF skruvades upp inifrån i limträbalkarna och stålbalkarna. Några hundra fiberoptiska kablar till stjärnhimlen frästes in och limmades i mellan plywoodlagret och MDF lagret. Sandsäckar och isolering stoppades upp efter hand som taket stängdes.

– Hade jag inte behövt anpassa allt till det befintliga huset från 70-talet, så hade troligtvis bygget stått klart två år tidigare.

 

Alla i bion är platsbyggt

Innerbygget i biorummet är inte så stort, cirka tre meter brett, 4,7 meter långt och 2,2 meter i högt. Därför behövdes allt platsbyggas med millimeterprecision. Fyra stycken bandpassbasar är inbyggda mot framväggen (avvibrerat monterade) och klädda med granitsten på totalt nära 800 liter.

– De bygger bara cirka 3 decimeter ut i rummet. Jag och min fru ville inte att bion skulle kännas mörk och instängd och helt dedikerad till bio. Rummet skulle även kunna utnyttjas som ett ljust, lyxigt utrymme att umgås i, så sökte jag en nedfällbar TAB Tension och akustiskt absorberade duk som hade någorlunda mätvärden och som passade för 4K. Detta var omöjligt att hitta, så jag fick bygga en enkel stomme själv med en akustiskt transparant duk, DreamScreen V6 UltraWeave (som hade bra mätvärden).

Niklas har tittat på många projektorer och ville köpa en från Sony eftersom han tyckte de var klart överlägsna i motionflow, något som han prioriterar väldigt högt.

– Jag har väldigt svårt för hackande sidopanoreringar. Jag ville gärna ha 4K och det blev fort väldigt dyrt. Speciellt då jag tittade på detta 2016. Det jag upptäckte när jag jämförde och tittade runt var att färgupplevelsen och kontrasten var viktigare, någonting jag hittade i JVC DLA-X500R, som också hade 4K e-shift. Jag hittade en sådan som utförsäljning/demoex för nästan halva priset.

 

Ljudupplevelse som inte liknar något annat

Eftersom Niklas gillar musik och har ett dedikerat stereosystem använde han detta som frontsystemet i biohögtalar-systemet.

– Om jag skulle börja prata om 2-kanalsystemet skulle de bli en lång historia, men kort sagt blev jag helt såld när jag lyssnade på Audize LCD-3 (hörlurar) med Bakoon (strömslutsteg) och Auralic Vega (OBS inställd på digitalt transientfilter 4). Detta var en ljudupplevelse som jag inte kan jämföra med någonting annat.

Jag är mycket känslig för skarpa och obehagliga diskant- och övre mellanregisterljud, vilket många högtalarsystem med aktiva delningsfilter har svårt för. I övrigt gillar jag system med aktiva delningsfilter för deras separation, luftighet och basförmåga. Att hitta eller bygga ett system som spelar detaljerat och högupplöst, men som inte blir obehagligt har varit ett livslångt sökande och nu hade jag kommit en bit på väg. Det gällde bara att göra om detta hörlurssystem till ett riktigt stereosystem, skrattar Niklas.

– Efter mycket lyssnande på olika system hittade jag DEQX med Linier-phase filter som mäter in ett aktivt system och korrigerar groupdelay. Att kombinera både DEQX HDP-4 med digital out till Auralic Vega med Transientfilter för vardera diskant och mellanregistret, samt Bakoon amp-12R på diskant och Benchmark AHB2 på mellanregistret gav en ljudupplevelse jag inte har upplevt någon annanstans. Jag kommer att bygga en Line array med Bohlender Graebener Noe 10 och Neo 3:or i framtiden för att få samma Magneplanar-element som i Audize LCD-3. Det är de enda som bygger Magneplanar -element, vad jag vet, för DIY. Som tur var hann jag köpa dessa element innan företaget gick i konkurs för något år sedan.

 

Byggde många basar för att bli nöjd

För surroundhögtalarna och centern hittade Niklas ett färdigt DIY Blueprint på nätet.

– Det låter bättre än något jag har hört eller byggt för relativt lite pengar. Det är Audioexcites Satorihögtalare (www.audioexcite.com/?page_id=4219). Göran, som ligger bakom AudioExcite, är mycket kunnig och trevlig när jag träffade honom och köpte hans Raal 140-15d till ett framtida projekt. Han har designat dessa Satorihögtalare på ett sätt som jag själv gillar i filterväg och komponentväg och de låter otroligt bra.

Basarna som spelar från 35 till 150 Hz (de tar över från subbasarna vid 35 Hz) var en stor utmaning eftersom rummet är ”en liten betonglåda”.

– Det är en av de sämsta (svåraste) rumsmaterial som finns för att få en bra ljudupplevelse i rummet. Därför byggde jag många basar, testade, mätte och beräknade– och testade och mätte igen under lång tid för att få det riktigt bra. Detta är det område jag fortfarande inte riktigt är nöjd med.

Diffusorena är inbyggda, men mycket av absorptionen består av flera lager tunga gardiner och utfällbara tyg-hajfenor (med dämpade träskivor) som kan transformera rummet från relativt ljust och trevligt till en totalsvart biogrotta.

– Jag och min far var på en brädgård på skånska landsbygden och hittade jakarandaplankor där som föll mig i smaken.

All sten är antingen marmor eller granit.

– Jag ångrade mig lite när jag kom på den briljanta idén att bygga diffusorer/spaltabsorbenter av egensågade och egenpolerade granitstavar. Det tog tre månader att få klart. Biostolarna är Hjort Knudsen Comfort Line som är kombinerade el-recliners, ett utseende jag gillar och med en skön komfort. Tyvärr tror jag inte de tillverkas längre.

 

Drömbygget klart efter fem år

Förutom allt Niklas har berättat om sitt biorum finns det mycket mer att gå igenom.

– Men det skulle antagligen krävas en separat artikel för att prata om till exempel egendesignade lås, Atmos, övervakningssystem, frånluftsystemet som suger ut luft genom komponentskåpen och den inbyggda projektorn, avvibrerade och skärmade komponenthyllor och Arduinostyrd öppning av projektor-dammlucka.

Det tog Niklas totalt fem år och runt 12 000 timmar att bygga klart sitt biorum.

– Jag byggde mest på kvällar och helger när barnen hade gått och lagt sig. Kostnaden för biografen, exklusive min tid och hårdvara som högtalare, filter, försteg, teve, projektor, duk med mera landade på cirka 300 000 kronor.

Kostnaden för hårdvaran ligger på cirka 650 000 kronor i nypris.

– Jag har köpt det mesta begagnat, som butiksexemplar eller vid utförsäljning, och då betalat 210 000 kronor. De flesta produkter har införskaffats med stort sökande och tålamod för rätt pris under de senaste 20 åren.

Någon större uppdatering är inte planerad i nuläget.

– Men jag ska bygga nya stereohögtalare framöver, avslutar Niklas.

 

Niklas 3 bästa tips

*Hitta ett rum som går att mörklägga

* Ha inte för bråttom.  Lägg hellre lagom med tid och pengar på alla delar, dvs. projektor, duk eller teve, högtalare, elektronik, rumsakustik och möbler.

* Prova dig fram! Gå runt, titta och lyssna på olika projektorer, dukar, högtalare, slutsteg, försteg och test-sittstolar. Många gånger får man låna hem saker och testa hur det låter eller ser ut hemma. När man uppdaterar, så vet man mer vad man gillar och då är det lättare att hitta begagnat.

 

4 favoritfilmer:

  • The Island 
  • Tillbaka till framtiden-trilogin
  • Rovdjuret
  • Femte elementet

 

Hårda fakta:

Alla högtalare, basar är egendesignade och egenbyggda förutom surroundhögtalarna som är egenbyggda efter Audioexcites Satorihögtalare. Antalet basar är 15 stycken, varav 11 av dem är 8-tums scanspeak 22W/4851T00, 4 stycken är 10-tums Scanspeak 25W/8565.

Bioförsteg: Marantz AV8802A

Blu-rayspelare: Panasonic DP-UB820 4k

Slutsteg: Marantz MM8077 (surround), Classe ca2100 (center), Parasound Halo A23 (några av basarna) 2 x Hypex UcD400HG with HxR (till subbasarna)

Projektor: JVC DLA-X5000B

Filmduk: Tyg (akustiskt transparant duk) DreamScreen V6 UltraWeave hopbyggd med Kingpin TAB tension 16:9 120” eftersom det inte fanns någon TAB Tension med akustisk transparant duk för 4K med bra akustiska mätvärden.

Teve: LG 55 4K UHD OLED Smart TV OLED55B6V

Mediespelare: Dator med digital optisk ut.

Försteg/digitalt filter/eq m.m: DEQX HDP-4 hopkopplad med DEQX HDP-3

För diskant och mellanregister digitalt ut från HDP-4 till 2 x Auralic Vega (en för diskant och en för mellanregister) för dac (digital-analog-converteringen), samt för övriga kanaler sker DAC (Digital-Analog-Convertering) i HDP-4 och i HDP-3.

Slutsteg stereo: Bakoon amp 12R (diskant), Benchmark - AHB2 (mellanregister), Parasound Halo A21 (bas), 2x Hypex UcD400HG with HxR (till subbasar). 

Högtalarelement: Peerless/Scanspeak 1” silkdome (diskant), Peerless HDS-P830883 (mellanregister), scanspeak 22W/4851T00 (basar) och scanspeak 25W/8565 (subbasar). Detta är från Niklas gamla stereo eftersom han inte är färdig med den nya som är en två meter hög Line array av Planar Magnetic BG (Bohlender Graebener) Neo 10 och Neo 3 för diskant och mellanregister.

 

Annons:

4-Tv (duk uppe) och stenbelagda subbasarna bakom.
12-granitklädda bandpass subbasarna - hålet är basporten.
Del av ventilationskanalen.
2-placeringen av vibrationsdämparna.
Färdigmurad innerlåda.
Här fixas det med atmoshögtalare och uppspänning av taktyget.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår