filmrecension

THE HOLDOVERS

Ett kärleksbrev till amerikansk 70-talsfilm.

 

STILLSAMT BRILJANT

Efter genombrottet med Sideways för tjugo år sedan har Alexander Payne fortsatt göra egensinniga dramakomedier av olika slag, alltid i sin egen omsorgsfulla stil och utan större hast.

Den senaste filmen var Downsizing från 2017, en intressant om än väldigt spretande sci-fi historia om miniatyrisering av människor som ett sätt att möta klimatkrisen. Sedan dess har det varit tyst, men nu återkommer han med besked.

The Holdovers är ett kärleksbrev till amerikansk 70-talsfilm av cineasten Payne, komplett med noggrant designade förtexter och en bildproduktion med lätt urblekt kvalitet.
Handlingen kretsar kring tre personer på en internatskola (en lärare, en student och en kock) som av olika skäl måste stanna på den ödsliga skolan över jullovet. Samvaron börjar ganska tjurigt och motvilligt, men gradvis bryts barriärerna ned.

Payne är en mästare på karaktärsporträtt och har stor hjälp av sin leading man från Sideways, Paul Giamatti. Som en lärd men bitter lärare med gott om personliga misslyckanden i bagaget briljerar Giamatti med sitt återhållsamt föraktfulla minspel. Hans elever når aldrig upp till hans ideal, men han inser också alltmer att han själv passerat något slags krön. Den som gillade den buttre Giamatti i American Splendor får här sitt lystmäte.

Inspirationen har hämtats från olika håll, men det är kanske mest 70-talsregissörer som Hal Ashby (Harold & Maude) och Bob Rafelson (Five Easy Pieces) som skiner igenom här. Den lågmält udda komedin och ett lätt planlöst drivande genom vinterdagar på den övergivna skolan är sådär vagt välbekanta på ett trevligt sätt.
Det blir svårt att inte också tänka på The Shining, med tre personer ensamma vintertid i ett tomt jättekomplex, men stämningen är förstås helt annorlunda. The Holdovers är inte minst en julfilm, med allt vad det innebär av fest och motvilligt mys.

I nio fall av tio hade ett ambitiöst drama av detta slag byggt på litterär förlaga, men så är inte fallet. Det känns att historien är skriven för ett visuellt medium och filmen berättar mycket bortom dialogen. I replikerna ljuger man kanske för sig själv eller andra, men ensam på rummet talar ögonen alltid sanning.

Alexander Payne är tillbaka, dessutom på högre nivå än kanske någonsin tidigare. Låt oss nu inte bara vänta sju år igen på nästa film. 

 

THE HOLDOVERS

DRAMA

Producerad: 2023

Format: 16:9 HD, DD 5.1

Utgivare: SF Anytime

Längd: 133 minuter

Betyg: 9

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår