– Jag ska fortsätta tänja på gränserna för det smaklösa.
Läs hela intervjun med Damien Leone i det kommande decembernumret av HemmaBio12/2024.
Av Thomas Nilsson Foto: Jesse Korman och Terrifier 3/NonStop Entertainment
Intervju: Damien Leone
– Jag ska fortsätta tänja på gränserna för det smaklösa
Bioaktuella Terrifier 3 är årets mest omtalade och kontroversiella film.
Tusenkonstnären bakom sensationen som chockat världen och erövrat den amerikanska biotopplistan är Damien Leone - vi fick en pratstund med världens nu hetaste filmskapare.
Det har gjorts clownskräckisar förut – och sedan kom Terrifier (2016).
Filmen kretsar kring den stumma, groteskt flinande clownen Art the Clown. Han spelas av David Howard Thornton som själv beskrivit karaktären som om Harpo Marx och Elm Street-Freddy Krueger fått ett kärleksbarn.
Under Halloween går Art runt i en småstad med en sopsäck över axeln. I den har han rostiga knivar, sågar, hammare och andra verktyg som han använder för att tortera, stycka och döda folk på de mest uppseendeväckande sadistiska sätt.
Bland alla våldscener blev den mest uppmärksammade en där en upphängd tjej mycket grafiskt blir sågad mitt itu med en bågfil.
Mannen bakom Terrifier-serien är tusenkonstnären Damien Leone.
Han skrev manus, regisserade och klippte filmen – och skapade själv de brutala specialeffekterna.
Idén till figuren fick Leone efter en mardröm.
– Jag drömde om en clown som terroriserade en ensam kvinna på en buss mitt i natten.
Tanken var att skapa en mördarclown som ingen sett förut. Jag ville att Art skulle fylla det tomrummet.
Det har Leone förklarat i tidigare intervjuer.
Första gången Art dök upp var i kortfilmerna The 9th Circle (2008) och Terrifier (2011). Därpå syntes han i antologin All Hallow´s Eve (2013). Då spelades Art av Mike Gianelli som hade slutat skådespela när Leone gjorde långfilmsversionen av Terrifier.
Uppföljaren som fansen längtade efter dröjde fyra år.
När ultravåldsamma Terrifier 2 fick premiär 2022 var äckelorgierna uppskruvade rejält.
Filmen chockade de amerikanska biobesökarna som svimmade, spydde och flydde från salongerna.
Leone har i intervjuer haft blandade känslor för de starka känslorna.
– Jag skulle älska om några lämnade biograferna. Det är en ära eftersom filmen är så intensiv. Men jag vill inte att någon ska svimma eller skadas.
I Terrifier 2 återuppstår Art (som dog i den första filmen) och dyker åter upp Miles County för att lemlästa och döda folk igen.
Den här gången tar han sikte på tonårstjejen Siena (Lauren LaVera) och hennes lillebror Jonathan (Elliott Fullam).
Uppföljaren kostade bara 2,5 miljoner kronor att göra och spelade in drygt 160 miljoner kronor världen över.
Framgångarna blev en sensation i Hollywood.
Branschtidningen Variety beskrev fullträffen som ”en chock för filmbranschen.”
Vem hade kunnat tro att en lågbudgetfilm utan några stjärnor som bara visats på ett begränsat antal biografer skulle bli en sådan publik- och kassasuccé?
Trots de uppskruvade förväntningarna på Terrifier 3 var ingen riktigt beredd på att filmen skulle krossa allt motstånd vid USA-premiären den 11 oktober.
Filmen blev en stormande kassasuccé.
Den dundrade förbi både Beetlejuice Beetlejuice och Joker: Folie á Deux och gick rakt in som etta på biolistan. Klirr i kassan blev det också, filmen drog in över 200 miljoner kronor bara under premiärhelgen.
Det, kan man invända, är kanske inte så mycket pengar.
Men då ska man ha i åtanke att Terrifier 3 bara kostade 20 miljoner kronor att spela in (man lade också i sammanhanget bara ynka en 5 miljoner kronor på marknadsföring.)
Detta kan man då jämföra med Megalopolis som med sin budget på drygt 1,2 miljarder kronor bara drog in 105 miljoner kronor under sin premiärhelg.
(I skrivande stund har Terrifier 3 spelat in nästan en halv miljard kronor världen över.)
Plötsligt sliter och drar alla i Damien Leone
Och nu är det inte bara genreskribenter som vill prata med honom.
Hela världen vill veta vem lågbudgetfilmaren som erövrat den amerikanska biotopplistan är och vars senaste splatter-orgie nu drar vidare på sitt segertåg över världen.
Tiden är knapp, men vi lyckas ändå få till en pratstund med världens just nu hetaste och mest uppvaktade filmskapare.
Damien verkar själv en aning överrumplad över succén med den nya filmen.
Hade du kunnat ana att Terrifier 3 skulle bli en sådan jättesuccé? Även om den förra filmen blev en enorm framgång har ju trean krossat allt motstånd.
–Den här filmen har verkligen blivit väldigt speciell. Vi har alltid trott på franchisen och på Art the Clown som karaktär. Men det känns också som att vi hela tiden ändå har underskattat vilken inverkan Art har haft på skräckfansen. Om du hade frågat mig om jag hade förväntat mig att Terrifier 3 skulle ligga etta på den amerikanska biotipplistan en vecka, så hade jag trott du var galen.
Det säger Damien på Zoom från sitt kök hemma i New York.
Handlingen i Terrifier 3 utspelar sig fem år efter förra filmen.
Sienna (Lauren LaVera) lämnar sjukhuset där hon vårdats för psykiska besvär. Nu ska hon, trots återkommande mardrömmar och hallucinationer, fira jul med sin moster och hennes familj. Hennes lillebror Jonathan (Elliott Fullam) pluggar på universitetet. Han lider också av sviterna efter sammandrabbningen med Art, inte minst psykiskt, och knaprar lugnande mellan studierna.
Naturligtvis dyker Art upp, blodtörstigare än någonsin, och kraschar julstämningen. Den här gången har han sällskap av Victoria (Samantha Scaffifdi). Hon som efter en fight med Art i förra filmen överlevde, men vanställd hamnade på mentalsjukhus där hon i slutet av tvåan födde Arts huvud (!)
Nu är Victoria besatt av ”The Little Pale Girls” vålnad och ute efter sin kompis Sienna för att hon lät Victoria bli torterad av Art. Victoria vill hämnas genom att knäcka Siennas psyke så att Victoria kan ta plats i Siennas kropp.
Med Victoria som sin kompanjon ger sig Art ut på nya makabra mördarorgier i Miles County.
Terrifier 3 var kontroversiell redan långt innan premiären.
Det räckte med den första, korta trailern för att amerikanerna skulle gå i taket.
Det är julnatt när en liten flicka vaknar och med sin nalle i famnen smyger ner i vardagsrummet där Art the Clown, utklädd till tomte, lägger julklappar under granen. När Art sedan drar fram en stor yxa och ler sadistiskt rakt in i kameran med den lilla nyfikna flickan i bakgrunden började folk spekulera om mördarclownen nu skulle börja slakta barn också.
När öppningsscenen så rullades upp vid premiären lär flera besökare ha lämnat salongerna redan under de inledande tio minuterna.
Är det din största utmaning nu, att lyckas infria publikens förväntningar på ännu mer extremt våld framöver? Du har ju själv redan satt ribban väldigt högt …
–Ja, och det har hela tiden varit en press som hängt över mig och som ökat för varje ny film. Den första filmen var ett blankt blad, ingen visste vilka vi var eller vad man kunde förvänta sig av oss. Jag sa bara att jag var en make up-effekt-artist och att jag, för att få folk att börja prata, måste visa nåt som ingen i Hollywood skulle våga visa. Det blev den notoriska ”bågfil-scenen” och den fick verkligen folk att prata. Efteråt var Art the Clown och den scenen det enda folk pratade om.
När Damien träffade fans på skräckmässor fick han samma fråga, om och om igen.
–”Hur ska du toppa bågfil-scenen?” Det skapade förstås mer press inför uppföljaren. Jag var tvungen att höja ribban ett snäpp och försöka skapa nåt som var ännu värre. Det resulterade i ”sovrumsscenen”. Det blev franchisens nya ”talking point”. Nästa utmaning blev, förstås, hur vi skulle kunna överträffa den scenen. Och frågan är hur långt vi kan driva det här vidare. Det är oundvikligt att vi, förr eller senare, kommer hamna nära det som gränsar till det smaklösa. Jag försöker alltid undvika det smaklösa, men samtidigt fortsätta tänja på gränserna så mycket jag kan. Det är en knivig balansgång.
Terrifier 3 hade biopremiär 25 oktober, 2024