Tre unga Stockholmskillar störtar in i en flott Östermalmslägenhet och rånmördar en äldre man på flera dyrbara lyxklockor.
BECK – VILHELM
Evighetsserien rullar vidare.
Film nummer 51 är här och allt är precis som vanligt.
Same, same – but different.
Tre unga Stockholmskillar (Ludvig Deltin, Lukas Wetterberg och Josef Kersh) utger sig för att vara från en budfirma när de störtar in i en flott Östermalmslägenhet och rånmördar en äldre man på flera dyrbara lyxklockor.
Polisassistent Vilhelm (Valter Skarsgård) är bland de första på plats efter dådet. Trots att han fortfarande är traumatiserad efter förra filmens gisslandrama är han ute och patrullerar igen.
Vilhelm misstänker direkt att det kan finnas en koppling till tidigare, liknande rån. Men Alex (Jennie Silfverhjelm), utredningsledare i Beckgruppen, viftar bort hans begäran om att titta närmare på de omständigheterna. Vilhelm börjar då rota i fallet på egen i hand.
Alex klagar hos Vilhelms morfar – den omplacerade Martin Beck (Peter Haber). Vilhelms vägran att lyda auktoriteter och gå sin egen väg ekar förstås bekant hos Martin.
Alex får inte heller gehör hos den nya polischefen Ståhl (Nina Zanjani) när hon vill stänga av Vilhelm. Ståhl förespråkar hårdare tag mot buset och tycker tvärtom att Vilhelm visar både pondus och initiativförmåga och förflyttar honom istället till Beckgruppen och mordutredningen.
Snart upptäcker Vilhelm och hans nya kollegor att klockrånarna ruvar på en oväntad hemlighet.
Ja, vad säger man?
Ännu en gång får vi exakt vad vi förväntar oss av en Beck-film.
Det senaste avsnittet hör inte till de bättre.
Storyn saknar spänning och nerv.
Men hantverket är gediget (stram regi av Per Hanefjord som gör sin första Beck-film) och skådespeleriet övertygande. Styrkan ligger i ensemblen, karaktärsutvecklingen och relationsbygget dem emellan. Ibland räcker det långt, särskilt nu när dynamiken i gruppen förändras.
Rent generellt tycker jag att filmerna har blivit bättre de senaste åren.
De ser snyggare ut och manusförfattarna plockar fint upp samhällsutvecklingen. Man har också lyckats bra med att gjuta nytt liv i serien med nya karaktärer. Valter Skarsgård är ett fynd som Becks barnbarn. Han är trovärdig som nykläckt och lite valpig polis.
Det står väl lite skrivet i stjärnorna vart Beck-serien tar vägen framöver. Men det känns som ett smart (och självklart) drag att bygga vidare berättandet kring Vilhelms karaktär. Äpplet faller ju inte långt från trädet här.
Det återstår också att se om man håller på att fasa ut Martin Beck.
Det känns lite så.
Han syns inte så mycket i den nya filmen.
Martin sitter på ett trist kontor och vänder papper. Han äter middag och dricker vin på sitt stamhak. Och så deppar han på sin balkong med en stänkare i handen och saknar sin granne – samtidigt som Vilhelm Beck får ta allt större plats.
Jag gissar att det är en utveckling som vi kommer få se mer av även i nr 52.
BECK – VILHELM
DRAMA
Producerad: 2024
Format: SVOD
Utgivare: TV4Play
Längd: 90 minuter
Betyg: 6