Test Favoriter ur arkivet

Test: Oculus Gear VR

Det är mycket snack om VR, Virtual Reality, nu. Igen.

Publicerad i HemmaBio 10, 2015

Mest kända just nu är förmodligen amerikanska Oculus. Vi har kikat på deras "konsumentvariant" Gear VR, som använder en Samsungmobil som skärm och motor.

Av Jonas Olsson

Jag har personligen intresserat följt utvecklingen av VR ända sedan jag blev helt frälst efter att ha sett Gräsklipparmannen på bio 1992. Strax efter det provade jag själv i en spelhall på Norrlandsgatan i Stockholm, som hade ett par VR-maskiner (enligt ryktena fanns det då bara några stycken i hela världen och de kostade minst 500 000 kronor styck).
Där stod man på en rund plattform med ett räcke runt om så man inte skulle trilla ner när man snurrade runt, och den tunga VR-hjälmen och handkontrollen var, om jag inte minns helt fel, anslutna med feta kablar hängandes till ett tungt bälte man fick svänga på sig runt midjan.
Och det var helt otroligt ballt! När man i förstapersonsspelet Dactyl Nightmare sträckte fram armen så blev min hand laddad med en kantig pistol i den virtuella världen. Man kunde kolla runt, uppåt, nedåt och åt alla håll. För att gå framåt i det som liknade en pelarsal med schackrutigt golv tryckte man på en knapp med tummen. Wow! Och att gå ner för en trappa var verkligen häftigt och lite läbbigt.
Ett skrik hördes någonstans uppe från höger. Jag tittar upp, och där kommer en drake flygandes mot mig. En drake som skulle få smaka på bly från min pickadoll. Jag dog upprepade gånger, men skyllde sedan allt på den sega grafiken.
Det här var skithäftigt när det begav sig, och kön till spelen var alltid lång. Men idag skulle man förmodlige garva gott. Grafiken var i jämförelse med dagens spel usel, och pistolen kändes som att den var av gummi när man rörde på armen. Men kul var det, och helt klart fina minnen för livet.

Äntligen funkar det
Nu var det bara en tidsfråga innan vi skulle få VR hemma. Härligt!
Så blev det dock inte.
Det tvärdog ganska snart, och sedan blev det under lång tid väldigt tyst. Och det fortsatte vara tyst ända tills för ett par år sedan, då en entusiast med ett garageprojekt (Oculus) drog igång allt igen.
Nu är VR hetare än någonsin, även om vi fortfarande inte är riktigt framme än. Visst finns det grejer som funkar här och nu, men det mesta är fortfarande utvecklingsmodeller som inte är tillräckligt färdiga för att de ska gå att sälja i någon större utsträckning. Men det är nära nu, förmodligen bara några månader, max ett år, bort innan det börjar lossna ordentligt.
Vill du inte vänta längre så finns det dock grejer att köpa nu, till exempel Oculus smarta samarbete med Samsung – Gear VR – och det är den nya uppdaterade versionen av Gear VR som tar Samsungs S6, istället för den tidigare och klumpigare modellens Galaxy Note 4, som vi kikar på här.
Det hela är verkligen fiffigt tänkt – mobilen har ju allt: en fin skärm, wifi, lagringsutrymme, etablerad plattform (Android), batteridrift (försörjer även headsetet) och så vidare. Knäpp fast den framför linserna, och sedan är du igång!
Att kontrollera Gear VR och mjukvaran du vill köra görs med pekplattan på höger sida och med huvudrörelser som flyttar runt markören på skärmen. I mitten av plattan finns en liten pigg som indikerar "OK" och ovanför den en returknapp. Fungerar riktigt bra, även om en blåtandskopplad handkontroll är överlägset, särskilt med spel då det är jobbigt att hålla handen i huvudhöjd någon längre stund.

Stabilt bygge
Själva headsetet håller riktigt skaplig byggkvalitet i blank vit plast med svarta detaljer och skönt skumgummi (går att byta ut) mot ansiktet. Ett digitalt cyklop helt enkelt. Komforten är helt okej, och de är inte alls lika tunga och irriterade på näsroten som bildskärmsvisiren från till exempel Sony (HMZ-T3W) som vi testat tidigare. Det som väger här är i huvudsak mobiltelefonen, men tack vare de sköna huvudbanden får man snabbt till det utan att belasta vare sig näsbenet eller pannan.
Hörlurar ansluter du till mobilens uttag, vilket det finns en skåra i fronten för, och med dem på fullbordas upplevelsen. Man blir liksom helt isolerad och innesluten. En inte helt bekväm känsla, i alla fall inte i början, då man lättar på visiret och kikar ut lite då och då för att liksom bara kolla läget i den verkliga världen.

Bio på månen
Väl igång finner du dig sittandes i ett rum, med full sikt åt alla håll och menyn radar upp sig framför dig. Vrid på huvudet så markören hamnar på önskad ikon och tryck på ok. Det första jag kollade på var en serie medföljande 360-bilder, och flämtade till högt när jag tittade rakt ner och såg att jag befann mig högst upp på tornet på en skyskrapa. Svindel? Skämtar du.
Vyerna är spektakulära men bildkvaliteten är, om man ska vara ärlig, inte den allra bästa. Sämst blir det utåt kanterna, och det är rätt pixligt och överlag inte den allra bästa upplösningen. Men fräckt är det.
Filmsekvenser är ännu något sämre, där färgnyanser bildar sjok av färg utan detaljer, en gräsmatta blir bara en färgplatta, men känslan när man flyger över vattenfall och raviner är storslagen.
Rent digitalt material som animeringar och spel är det som fungerar bäst. En riktigt fräck detalj är att du kan kolla film i en virtuell biosalong, där du sitter helt ensam i en stor biograf. Eller varför inte i en fin hemmabio, eller på månen (!). Du sitter där i en stol på månens yta med en stor duk framför dig. Häftigt, var min direkta reaktion, och så vred jag huvudet och tittade ner till höger. Där stod det en bägare med popcorn och en projektor. Ja, inte på riktigt då, men ändå. Kul. Men kvaliteten på bilden är alltså bäst i mitten och tappar snabbt utåt kanterna, där det geggar ihop sig en del.
När det gäller utbud av material att ladda din Gear VR med är det i dagsläget ganska skralt, och det mesta kostar en slant, men mer är på gång. Så det är inte för innehållet du aspirerar på det här, det är upplevelsen. Även om det långt ifrån är något för alla.
Huvudvärk då? Det var faktiskt inga problem, men så satt jag max en halvtimme i taget. Precis lagom.
I övrigt fungerar Gear VR riktigt skapligt. Vi hade dock en del problem med kraftig imma på linserna efter bara någon minuts användande, vilket den inbyggda fläkten egentligen ska fixa. Men på vårt testexemplar fungerade det alltså inget vidare. Fick ta av visiret och putsa linserna med jämna mellanrum.

Fundering, framtid, konkurrenter
Kommer jag då att köpa en Gear VR själv? Eller är det bara en "kul grej" man snabbt tröttnar på? Nja, till viss del är det ju det, och det är egentligen den skarpa varianten av "Rift" som kopplas till min dator jag personligen väntar på. Och det kommer som sagt även ytterligare intressanta kandidater med riktigt fina specifikationer på pappret, förhoppningsvis redan inom några månader.
Men samtidigt är det här riktigt häftigt, jag älskar VR, det finns idag, det funkar hyfsat och jag gillar det verkligen. Trots en hel del brister.
Men eftersom jag inte är på väg att skaffa en ny mobil på ett bra tag, så faller det dessvärre redan där. Om jag däremot skulle få för mig byta telefon till en Galaxy S6 så blir det dock en helt annan femma, och ett köp skulle förmodligen överläggas.
Men så är jag ju en obotlig teknik- och pryldåre också.
Och det här är bara början!

OCULUS GEAR VR
Vad: Headset VR
Vikt: 420 gram
Pris: ca 2 000 kronor + telefon
Info: samsung.se

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår