Film Hemmabio #9 2019

Iskallt uppdrag

Den globala uppvärmningen har visserligen fått isarna att smälta och polarområdena att bli mindre. Men Arktis är fortfarande tillräckligt stort för att gå vilse och frysa ihjäl. Det blir Mads Mikkelsen snabbt varse i det hyllade vildmarksdramat Arctic.

Text Thomas Nilsson, Bild Noble Entertainment

 

Platsen är någonstans i den vidsträckta norra polcirkeln.

Här hittar vi den strandade Overgård (Mads Mikkelsen) som tar skydd i ett flygplansvrak i väntan på att bli räddad. Kylan är bitande och det börjar allt mer bli en kamp mot klockan för att överleva. Hoppet väcks när en helikopter plötsligt dyker upp, men den kraschar.

Overgård skyndar fram och upptäcker att piloten (Tintrinai Thikhasuk) är död. Den kvinnliga passageraren (Maria Thelma Smáradótti) lever, men är svårt skadad. Han plockar med sig vad han kan i fråga om mat och andra förnödenheter och återvänder till sitt läger för att försöka rädda kvinnan.

I helikoptervraket hittar Overgård också en karta som antyder att räddningen kan finnas ett par dagsfärder bort. Han bestämmer sig för att ta chansen och ge sig iväg med den sårade kvinnan på en släde efter sig. Det blir en lång och strapatsrik resa genom vildmarken …

  

Bara en kille med webkamera

Arctic är regisserad av långfilmsdebuterande Joe Penna.

Han startade sin karriär som Youtube-fenomen redan 2006 och har fått stor uppmärksamhet med sina kortfilmer under pseudonymen ”MysteryGuitarMan”. Genombrottet kom 2010 med Root Beer Mozart – en hyllad stop-motion-animerad filmatisering av Mozarts klassiska Figaros bröllop där Penna själv spelade samtliga roller. Sedan dess har den 32-årige brasilianaren skaffat sig 2,7 miljoner prenumeranter till sin Youtubekanal och lockat 400 miljoner tittare.

Penna beskriver i en intervju med brittiska The Guardian (maj, 2019) sina kortfilmer som ”väldigt basala” … ”Jag var bara en kille med en webkamera”. Men hans filmer blev allt mer avancerade ju mer Penna utvecklade sina färdigheter. När Penna fick erbjudande om att göra reklamfilmer för både McDonalds och Coca-Cola började även pengarna trilla in.

En av Pennas största framgångar kom när han blev kontaktad av svenske Avicci för att regissera dennes musikvideo You Make Me. Penna fick även mycket beröm för den interaktiva webserien Meridian (2012), Sci fi-serien Xploration Earth 2050 (2014), samt kortfilmen Turning Point (2016) som visades vid prestigefulla Tribeca Film Festival i New York.

 

 

Gratis filmskola för alla

Från början hade Joe Penna egentligen tänkt bli hjärtkirurg, men hoppade av studierna vid University Massachusetts för att satsa på sitt filmande.

– Jag trodde min pappa skulle bli så arg på mig för det att jag skulle bli tvungen att byta efternamn. Men han sa; ”Prova och se hur det går, fungerar det inte efter en termin kan du ju alltid gå tillbaka till skolan”, berättar Penna i samma intervju med The Guardian.

– Men det fungerade inte efter ett halvår, och inte efter år heller. Två år senare hade jag fortfarande inte fått något genombrott, men vid det laget var jag för envis för att ge upp.

Penna är övertygad om att Youtube är framtidens språngbräda för allt fler regissörer.

– Det är som en offentlig filmskola, förklarade han i intervjun.

– Flera av innehållsskaparna på Youtube har potential att bli riktigt duktiga filmmakare. Jag hoppas att jag inte är den ende.

 

”Det tuffaste jag någonsin gjort”

Arctic spelades in under 19 dagar på Island.

I en intervju med Los Angeles Times (maj, 2018) beskriver Mads Mikkelsen filmen som det mest krävande han någonsin gjort.

– Det var tufft fysiskt, vi filmade ibland upp till 15 timmar om dagen i snö och kyla. Det var också krävande rent psykologiskt eftersom jag nästan alltid var ensam och inte hade några motspelare att stödja mig mot. Jag är en viking och ska ju tycka om det här, men det blev riktigt kallt, förklarar Mikkelsen.

Trots att han hade kontakt med filmteamet via walkie-talkies tillbringade han mycket tid helt själv ute i vildmarken, långt från de andra.

– I en scen skulle jag gå över en stor frusen sjö och ingen visste riktigt hur tjock isen var, minns han i LA Times-intervjun.

– Ibland kunde jag höra hör det knakade i isen, ibland hörde jag också fiskar plaska under mig. Det var lika extremt skrämmande som vackert.

 

 

Batteriuppvärmda kläder räddade regissören

Det fysiska strapatserna tog hårt på Mikkelsen, inte minst för att han fick dra en tung släde efter sig genom snön.

– Jag hade inte kunnat bli mycket smalare, förklarar han för Los Angeles Times.

– I slutet av inspelningen var Mads fru inte särskilt glad på mig. Jag fick en filmstjärna och lämnade tillbaka ett vrak till henne, tillade Penna också i samma intervju.

Penna är samtidigt full av beundran för Mikkelsens uppoffrande slit.

– Han var så engagerad i rollen. Han syns i varenda bildruta genom hela filmen, fortsätter regissören.

– Det finns närbilder på en handske och den skulle kunna sitta på vem som helst – men det är Mads. Vi filmade en del scener med en drönare på väldigt långt avstånd utan Mads, men vi använde aldrig dem eftersom man ser att det inte är han.

Mikkelsen berättar själv att han under hela inspelningen sov med sin blodiga och smutsiga make-up intakt för att slippa gå upp så tidigt varje morgon och sätta sig i sminkstolen. Men han avslöjar också att han inte tillhör dem som förespråkar ”Method acting”.

– Låt mig slå sönder den myten; det finns ingenting som heter att man måste stanna kvar i sin karaktär. Jag tycker det låter så pretentiöst att lämna sina barn, flytta ut ett halvår och be dem att tilltala dig med ett annat namn. Vi måste vara smartare än våra karaktärer, vi måste förstå och tolka dem.

Filmandet på Island var tufft även för regissören Penna som fick ta klivet från värmen i Brasilien till den karga, isländska kylan.

– Jag bar batteriuppvärmda kläder. Innan den här filmen visste jag inte ens att sådana existerade, berättar han i Los Angeles Times-intervjun.

 

 

Rock ´n roll i ödemarken - typ

Mad Mikkelsen tvekade inte att hoppa på ett projekt som Arctic, trots att filmens handling skvallrade om en jobbig inspelning och att Joe Penna aldrig tidigare regisserat en långfilm.

Allt gick fort när Mikkelsen och Penna väl fått kontakt.

– Ibland tänker man alldeles för mycket på ett projekt. Det går ett år och sedan slutar det med att det inte blir som du hade tänkt dig. Ibland kastar man sig bara utför och det blir precis vad du hade planerat, säger Mikkelsen vidare i intervjun med Los Angeles Times.

– Det var en otrolig resa. Det kändes som ett rock ´n roll-projekt. Vi har en kamera, det är bara att sätta igång. Det var nästan som när jag gjorde min allra första film. Det var en skön känsla att få återuppleva när man är 50+.

Dansken läste manuset och kopplade därefter direkt upp sig för ett två timmar långt Skype-möte med regissören.

– Det var en onsdag och på fredagen började jag leta inspelningsplatser på Island, tillägger Joe Penna.

– Och en och en halv månad senare började vi filma.

Det gick så fort att inte ens Mikkelsens agenter visste vad om pågick.

– Jag berättade inget för dem, säger dansken.

– Men de fick reda på det ändå. ”Vart ska du åka?”, undrade de. ”Till Island”, sa jag. ”Varför?”

”Bara en resa”, svarade jag.

 

Buster Keaton på Island?

Manuset till Arctic är skrivet av Joe Penna och Ryan Morrison. I det första utkastet utspelade sig historien på Mars. Framgångarna för The Martian (2015) där Matt Damon gestaltar en övergiven astronaut som ensam kraschlandat på Mars och inväntar en räddningsaktion fick Penna och Morrison att tänka om. Dessutom insåg man att det skulle bli en betydligt mera tekniskt inriktad film om handlingen kretsade kring att överleva på Mars. Ett tag funderade man också på att förflytta handlingen till en öken, men man valde till slut Arktis.

– Där kunde filmen få den asketiska approach som jag strävade efter, säger Penna till Los Angeles Times.

Han avslöjar även att det finns en tanke bakom idén med att åskådarna inte får veta så mycket om Overgård eller hans bakgrund.

– Ju mindre du vet, desto mer fyller din egen fantasi i tomrummen.

Dialogen hålls också till ett minimum i filmen, något som Mads Mikkelsen uppskattade väldigt mycket – om än med vissa reservationer.

– Jag är ett stort, stort fan av Buster Keaton. Vår film är ett kliv tillbaka till filmskapandets rötter, förklarar Mikkelsen i Los Angeles Times-intervjun.

– Samtidigt som man tänker ”Skönt att slippa lära sig en massa repliker. Det blir ett enkelt jobb”, så måste man påminna sig själv om att inte ta i för mycket. Det handlar kanske bara om småsaker, men man får inte frestas att bli övertydlig och skriva publiken på näsan.

 

 

Korkade beslut en genrefälla

I intervjun med The Guardian berättar Joe Penna också om sin grundliga research innan man drog igång arbetet med Arctic. Han pratade med både piloter, läkare och överlevnadsexperter. Viktigast för regissören var att undvika genrens allra värsta fallgrop – att huvudpersonen tar korkade och ologiska beslut.

– Jag läste en massa recensioner av just den här typen av filmer. Gemensamt var att alla var kritiska till att folk gör dumma och ogenomtänkta saker. Därför ville jag att han (Overgård) skulle framstå som smart, men också som någon som inser att den enda utvägen för att hålla den här kvinnan vid liv är att riskera sitt eget liv.

Arctic visades inom tävlan i avdelningen Camera d´Or under Cannesfestivalen 2018. Filmen fick en tio minuter lång, stående ovation efter premiärvisningen och hyllades även av en enig kritikerkår runt världen. Indiwire tycker att den är ”en av de bästa överlevnadsfilmer som någonsin gjorts” medan The New York Observer kallar filmen ”precis, ärlig och obeveklig”.

 

 

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår