Guide Favoriter ur arkivet

HDR-trolleri

Panasonics UHD-spelare för tar ett rejält grepp om tekniken och ger oss funktioner för att anpassa HDR-material. Vi tittat på funktionerna och vad de kan göra för bilden.

 

Bakom tekniken med HDR, High Dynamic Range, finns en strävan att modernisera den bild vi tittar på. För egentligen är färgerna, kontrasten och ljuset i bilden exakt desamma som i vår första färg-TV. HDTV-utvecklingen på 00-talet gav oss samma sorts bild fast med fler pixlar och bättre detaljupplösning. Men det är med HDR vi tar bildtekniken närmare hur öga och hjärna faktiskt fungerar, snarare än vad som var tekniskt möjligt med en tjock-tv på 60-talet.

Problemet är att HDR-formatet är så nytt och mycket är oprövat. Dels runt själva signalformatet där det finns flera parallella HDR-format. Dels är det svårt att veta hur HDR-bild faktiskt ska se ut. De flesta nya TV-apparater från 2016 och framåt hanterar HDR och tar emot signalen, särskilt den enklaste och mest grundläggande formatet som kallas HDR10 som i HDR med 10-bitars färgupplösning. Men det råder en enorm variation kring hur HDR-bilden faktiskt återges på varje TV. Något vi också observerat och skrivit om i TV-tester.

En hel del TV-apparater gör HDR-bilden för ljus eller för mörk och ger inga alternativ för att påverka detta. En merpart av TV-apparaterna i budget- och mellanklass saknar också kraft för att riktigt återge HDR på ett bra sätt. Lägg på det till att HDR-bild kan upplevas väldigt olika i mörka och ljusa rum. För projektorer kan detta vara ett ännu tydligare problem då dynamik och rum påverkar HDR-bilden ännu mer.

 

Alltid arbetat med färguppsampling

Japanska Panasonic har sedan många år tillbaka lagt stor vikt vid hur deras Bu-rayspelare behandlar uppsampling av färger. Detta då alla konsumentformat idag subsamplar färginformationen, alltså minskar färgernas upplösning för att spara bandbredd och lagringsutrymme. Blu-ray, såväl gamla vanliga Blu-ray som nya UHD Blu-ray lagrar bilden med 4:2:0-subsampling på skivan. Kortfattat innebär 4:2:0-subsampling att färgerna håller 1/4-del av upplösningen och resten måste beräknas fram på nytt. Hur denna uppsampling av färgerna går till kan påverka bildkvaliteten.

Panasonic har också med sina UHD-spelare gett oss goda möjligheter att påverka hur HDR-material ska konverteras till SDR, Standard Dynamic Range, alltså den gamla vanliga bilden och dess begränsade omfång av ljus och färger. En konvertering som kan behövas för en äldre TV eller projektor som håller hög bildkvalitet men vilket saknar möjlighet till att återge och hantera HDR-signalen.

Denna konvertering kräver av sin natur att man prioriterar vilken bildinformation som ska behållas och vilken som ska prioriteras bort. Helt och hållet då baserat på de förutsättningar som finns hos rummet och hos TV:n eller projektorn. Men ett snarlikt behovs finns alltså även med moderna apparater som hanterar HDR-signal. Alla är olika och de är olika bra på olika saker.

 

HCX-processorn bakom allt

Med 2018 års UHD-spelare tar Panasonic detta till en betydligt mer avancerad nivå jämfört med tidigare. Vi får ett utbud av funktioner för att styra om hur HDR-bilden ska återges. Bildkretsen bakom detta kallar Panasonic för HCX, Hollywood Cinema Experience, och den har funnits med ett tag. Men just för 2018 går man steget längre på alla sätt. Innan vi går igenom funktionerna tar vi ett titt på 2018-utbudet av UHD-spelare från Panasonic.

Flaggskeppet heter DP-UB9000

Flaggskeppsmodellen DP-UB9000 fokuserar främst på ljudet i spelaren med isolerad strömförsörjning till ljudsektionen, balanserade stereoutgångar och analogt 7.1-ljud. Den typen av hifi-egenskaper kommer jag inte beröra här utan det får vi återkomma till i separat test när DP-UB9000 lanseras hur den fungerar ur den aspekten. Redaktionens jazzskägg var i alla fall mäkta imponerade av ljudet från det förhandsexemplar vi hade på plats!

Konstruktionen på DP-UB9000 är mer robust konstruerad jämfört med övriga modeller. Tanken är förstås att DP-UB9000 ska fungera som en spelare för alla typer av optisk media, cd-skivor, dvd, Blu-ray och Ultra hd Blu-ray. Dock inte SACD eller DVD-Audio vilket kan vara ett hinder för den som har ett bibliotek dessa format. En styrka hos DP-UB9000 är den bättre fjärrkontrollen jämfört med övriga modeller: fullstor, bra utbud av knappfunktioner och belyst.

 

DP-UB820 har fortfarande allt

Söker du efter nyheterna i fråga om bildfinesser och inte behöver ta till Hifi-nivåerna på ljudet är DP-UB820-modellen det rimliga valet. Detta passar dig som är ute efter bildkvaliteten i första hand och vill komma åt Dolby Vision och HDR10+-formatet. Vad du missar jämfört med flaggskeppet DP-UB9000 själva chassikonstruktionen, fjärrkontrollen och THX-certifieringen. DP-UB820 har dock fortfarande analoga 7.1-utgångar.

 

DP-UB420/400 behåller bildegenskaperna

Steget enklare för dig som inte behöver analogt ljud och heller inte behöver Dolby Vision är UB420 och UB400-modellerna. Här finns tusenlappar att spara. UB400-modellen hoppar även över det kommande formatet HDR10+. Samtidigt finns de dubbla HDMI-utgångarna kvar och den så viktiga HDR Optimizer-funktionen. UB400 är lämpligt val för dig som har en äldre HDR-TV eller projektor, inte kan eller anser dig behöva de nyare HDR-formaten och samtidigt vill spara in en slant.

 

DP-UB320/300 är ointressant

Denna modell tar bort den dubbla HDMI-utgången vilket kräver att all din utrustning du kopplar igenom, likt förstärkaren, är modern nog att hantera 4K- och HDR-bild i fullt prakt. Borta är även den HDR Optimizer-funktionen vi tar upp i artikeln. Eftersom priset inte verkar skilja sig från UB400-modellen är den här modellen rätt ointressant. En produkt för dig som inte behöver anpassa något kring HDR och 4K.

 

Spelarna kan flytta på textningen och även ändra hur stark den ska lysa. Detta är idag ett problem vid HDR då textningen ofta är vit och tolkas av TV:n som att den ska lysa med maximalt ljus. Texten blir då bländande stark och kan få TV:n att tända upp belysningen så att det stör filmen, till exempel att det blir en ljus kolumn där texten är. Genom att dämpa textfärgen undviker vi detta. Här med Subtitle Luminance på -12.


 

Panasonics UHD-spelare för 2018

Modell

UB9000

UB820

UB420

UB400

UB330/320

Dubbla HDMI

-

Dolby Vision*

-

-

-

HDR10+

-

-

HDR Optimizer

-

4K strömmad video

THX Certifiering

-

-

-

-

7.1 analogt ljud ut

-

-

-

Balanserad (XLR) stereoutgång

-

-

-

-

Wifi

endast UB330

Cirkapris

11 500 kr**

5 500 kr

3 500 kr

2 800 kr

3 000/2 700 kr

* Dolby vision är en kommande uppdatering ** Svenskt pris ännu ej fastställt, baseras på uppgift om 999 brittiska pund

 

Dubbla HDMI: Ger dig två HDMI-utgångar där du kan separera ljud och bild. Till exempel för att dra bilden direkt en HDR- och 4K-kapabel TV eller projektor, samt ljudet separat till en förstärkare. Syftet är vanligtvis att undvika situationen där du har en modern och kapabel förstärkare som klarar alla önskvärda ljudformat men inte kan växla 4K eller HDR-bild utan problem eller bekymmer.

Dolby Vision: Det mesta High-end-formatet för HDR med 12-bitars färgdjup och dynamisk metadata för högre omfång i olika scener. Bygger på och utökar det vanliga HDR10-formatet. Dolby Vision kräver att motsvarande funktion finns i din bildvisare och saknas stödet blir det vanliga HDR10-bilden. Dolby Vision återfinns på tjänster som Netflix och en del UHD Blu-ray-utgåvor.

HDR10+: Det vanliga HDR10-formatet fast med dynamisk metadata för att bättre utnyttja omfånget i olika scener. HDR10+ är en variant som Samsung, Panasonic och Philips utvecklat tillsammans och återfinns på deras TV-apparater i högre modellserier från 2018. Tillgängligt material är än så länge oklart.

HDR Optimizer: Den funktion att anpassa HDR-material som vi tittar närmare på här i artikeln!

4K strömmande video: för nättjänster likt Netflix. UB9000 hade ännu inte dessa funktioner aktiverade och vi kunde därför inte testa dem.

THX Certifiering: Panasonic pröjsar pengar för en THX-logga på UB9000.

7.1 analogt ljud ut: Avkodning av ljuden på filmer för dig som inte kan eller vill avkoda i förstärkaren. Dolby Atmos kräver fortfarande avkodning i förstärkaren och att HDMI används.

Balanserad (XLR) stereoutgång: XLR-utgång för stereoljud.

Wifi: Trådlöst nätverk för alla funktioner som strömmande video, uppdateringar och utökat internetbaserat innehåll på skivor.

 

 

Genomgång av HDR Optimizer

Vi fick ett tillfälle att köra ett förhandsexemplar av Panasonic DP-UB9000 ihop med ett par olika TV-apparater. Samma funktioner som beskrivs här ska alltså återfinnas i de övriga modellerna, förutom den enklaste DP-UB320/300-modellen. Observera att det inte är helt klart exakt hur det kommer att skilja sig mellan modellerna och vad som kan komma att ändras.

Till exempel kan funktionen för att påverka textningen mycket väl finnas hos DP-UB320/300 men det finns ingen information som bekräftar att så är fallet. Den DP-UB9000 vi körde på är ännu inte lanserad och det exemplar vi körde kunde därför inte användas för strömmande video, likt Netflix och Youtube. Men sådant räknar vi med att återkomma om senare i framtida tester.

 

Börjar med rätt inställning

HDR Optimizer (figur D) är en slags omräknare för de ljusaste delarna av bilden vid HDR. Det baseras på det metadata om ljusstyrka som ges i bilden. Detta kombineras sedan med inställningen av HDR TV Type under de avancerade inställningarna (figur B). HDR Optimizer nås via Option-menyn i spelaren och Picture Settings (figur C) och det är värt att tänka på att flera inställningar samverkar trots att de är utspridda på flera ställen menyerna.

HDR TV Type (figur B) används för att guida spelaren till hur den ska genomföra omräkning och konverteringar. Det finns fyra lägen:

• OLED - för en OLED-TV, alltså med ”total” svärta och medelgod ljusstyrka 500 - 700 nits

• Super High Luminance LCD är för de riktigt ljusstarka LCD-apparaterna. Exakt gräns verkar inte definieras, men gissningsvis de apparater som ger 1000+ nits i ljusstyrka.

• Middle or High Luminance LCD är den mer typiskt ljusstarka LCD:n i mellanklassegmentet. Typiskt då en VA-panel och kanske 600 till 1000 nits i ljusstyrka.

• Basic Luminance LCD and projector är då alla vanliga LCD-TV, skärmar och projektorer som inte har någon särskild dynamiskt omfång att skryta om. Hit räknas till exempel alla TV med IPS-paneler och så gott som alla budgetprodukter. Det finns många produkter där ute som tar emot HDR-signal men inte alls har kraft nog att återge den på rätt sätt.

 

Grundläggande val – justera mera

Detta val under ”HDR TV Type” styr sedan hur HDR Optimizer-funktionen påverkar bilden. Den kan fortfarande stängas av och du kan manuellt reglera bilden. Går vi tillbaka till inställningar för figur D och Optimum HDR Adjustment kan du alltså välja att finjustera tonkurva vid HDR ytterligare med reglage för manuell justering.

• Dynamic Range Adjustmenet gör hela bilden överlag ljusare eller mörkare och kan användas att justera in bilden baserat på hur fel TV:n hanterar HDR. Vissa apparater, likt LG:s OLED och Samsungs Q-serie gör bilden överlag ljusare än de borde. Detta är också ett sätt som kan användas för att ljusa upp bilden för en projektor som kan ta emot HDR-signal men där projektorn av naturliga skäl inte har ljusstyrkan nog för att skapa dynamiken i bilden.

• Brightness är snarlikt Dynamic Range Adjustment, med skillnaden att det i första hand arbetar med skugg- och mellantoner och endast ger en mild effekt på de ljusa delarna av bilden.

• Tone Curve (White) används för att dämpa omfånget på högdagrar vilket kan används för en display som klipper i signalen och inte vill använda tone mapping för att ta fram alla nyanser i ljusaste delarna av HDR-bilden.

• Tone Curve (Black) ljusar upp skuggtoner men har inte så stor användning då det ganska omgående plattar till skuggtoner till närliggande nyans av mörkgrått.

Utöver alla de reglage som justerar HDR-tonkurvan finns reglage för ljusnivåer under SDR (brightness, contrast och gamma) samt färg, skärpa och brusreducering (figur C). Dessa reglage har inte samma stora användningsområde och brukar generellt inte behövas ifall du har en korrekt fungerande TV. Särskilt inte ifall TV:n också är kalibrerad. Men det kan vara funktioner som passar ifall din display inte ger full kontroll över bilden.

Vi kan också välja om bitdjupet i signalen, Deep Colour Output (figur B), ska prioriteras för 10 eller 12 bitar. En del projektorer och TV-apparater har visat upp stora problem med 12-bitarssignal som resulterar, något motsägelsefullt, i att det blir färre nyanser och tydliga band i bilden. Apparaterna som har problem med 12-bitars färgdjup brukar då fungera problemfritt med 10 bitar.

 

Kan flytta och anpassa textning

Vi kan hos Panasonics spelare justera positionen på texningen uppåt och nedåt, nästan hela vägen till mitten av bilden. Dels en mycket tacksam finess för er som kör 2,35:1-system och inte vill ha texten på de svarta kanterna. Kanske viktigast av allt för HDR är att du kan justera ljusstyrkan på textningen. Detta eftersom en vit text kommer att återges med maximal ljusstyrka vilket kan bli direkt besvärligt vid HDR. Texten kanske bländar och är besvärande och uttröttande för ögonen.

Texten på film i 2,35:1-format kan också skapa problem genom att texten ligger i botten mot det svarta vilket kan få local dimming-funktioner att tända upp belysningen på max. Beroende på hur TV:n är konstruerad kan detta ge effekten att den svarta kanten blir upplyst. Men också för TV-apparater som tänder och släcker kolumnvis kan texten gör att det blir en ljusare kolumn över bilden. Ytterst få UHD-BD-spelare ger den här kontrollen över textningen.

 

Sammanfattning

Komplexiteten med HDR är enorm och det kan också vara frustrerande när man sitter med en annars bra TV som gör HDR-bilden för mörk eller för ljus. Nu är det förstås omöjligt att sia om hur Panasonics HDR Optimizer-funktion kan hjälpa just dig med just din TV eller projektors bekymmer. Samtidigt finns det ingen annan tillverkare som ger så tydliga och funktionella (om än ganska röriga) alternativ för att justera detta.

Där ser Panasonic ut att kunna axla rollen som det företag som ger den mest mångsidiga UHD-spelaren på marknaden nu när Oppo bestämt sig för att inte förnya sitt utbud. Funktionerna som Panasonic erbjuder är inte perfekta men löser en hel del av dagens HDR-problem. Bara en sådan på pappret enkel sak som att kunna dämpa textens ljusstyrka är guld värt!

 

A. Panasonic har från början varit väldigt tydliga med vilken bild- och ljudsignal som lämnar UHD-spelaren. Detta är ovärderlig information när du ska stämma av att allting fungerar som det ska. Kör du en HDR-film och bilden som spelaren skickar inte är HDR? Då vet du att spelaren av någon anledning inte anser sig kunna skicka HDR. Du behöver ändra på något i förstärkaren eller TV:n för att det ska fungera.

 

B. I Settings-menyn där du gör grundläggande inställningar kan du välja viktiga funktioner som att prioritera 10- eller 12-bitars färgupplösning. Här anger du också under ”HDR TV Type” hur själva HDR Optimzer-funktionen ska påverka bilden baserat på just din bildvisare.

 


C. Via Options-menyn, tillgänglig medan du tittar på film, kan du påverka hur HDR optimizer ska påverka bilden. Detta kan du lagra som tre minnen eller flikar för att snabbt jämföra effekten av ändringar men också för olika behov likt HDR i ljust eller mörkt rum.

 


D. Här justerar du HDR-bilden dels baserad på vad du angett som ”HDR TV Type” men också för att överlag göra bilden ljusare eller mörkare, samt att påverka mörka respektive ljusa delar separat.

 


Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår