Spelrecension Hemmabio #12 2019

CALL OF DUTY: MODERN WARFARE

Omstartat och omarbetat. Nytt och gammalt. Högt och lågt!

 

Det sextonde spelet i Call of Duty-serien är en så kallad soft reboot av CoD-subserien Modern Warfare som gjorde debut 2007 i och med Call of Duty 4: Modern Warfare. Vi fick sen två Modern Warfare-spel till, där det hopplöst tråkiga nummer tre i princip fick mig att sluta spela serien helt. När Call of duty Black Ops 4 kom med Battle Royale-läget Blackout återfick jag dock mitt intresse ett tag.

Nu har emellertid Infinity Ward helt startat om storyn, och resten av spelet också för den delen, och bland annat vår älskade Captain Price är tillbaka i full flärd. I uppdrag nummer ett misslyckas han dock fatalt med att säkra ett gäng giftgastuber från en terrororganisation och vi kastas snart in i en våldsam attack på Londons gator utförd av den dödliga terrorgruppen Al Qatal.

Det är bombastiskt och filmiskt från start, och den helt nya spelmotorn gör verkligen spelet rättvisa, det är så in i bomben snyggt. Allt från effekter och ljussättning till ljud sitter som ett smäck och det blir en sanslöst uppslukande upplevelse vi får ta del av om vi vrider upp volymen på förstärkaren. Kombinerat med ett stor skärm är det ljuvligt att ta del av den tighta och välberättade storyn som bjuder på klassiska vandningar, svek och stressiga, actionfyllda situationer som måste skjutas igenom eller smygas förbi.

 

 

Kontrollen är lika välbalanserad som vanligt och rent tekniskt flyter det på så bra som det möjligtvis kan, helt bekymmerfritt med hög fps och dito upplösning. Online har man hittat på lite nya spellägen, som det underhållande två mot två-läget och ett par andra nymodigheter som större dödsmatcher än vanligt, och andra teman. Självklart finns också populära lägen som klassisk Free For All, Team Deathmatch och Search and Destroy med flera kvar.

Scorestreaks är försvunnet och istället gör killstreak come back, något jag personligen föredrar. Ju fler du dödar desto bättre specialattacker kan du landa på dina motståndare, exempelvis attackhelikoptrar som plockar kills på löpande band, fienderadar som avslöjar var motståndarna gömmer sig med mera. Banorna känns mer balanserade och levande än någonsin tidigare, och till och med spawnpunkterna är finkalibrerade på en aldrig tidigare skådad jämn nivå.

Bäst är nog själva vapenkänslan som är tung och specifik, något Call of Duty verkligen inte alltid varit synonymt med. Allt från snipergevär till närstridspuffror känns riktigt bra och ger mycket mer kontroll i eldstriderna. För en gång skull känner jag mig inte sådär pinsamt totalägd av alla tolvåringar redan första veckan efter release, vi får se hur länge det håller i sig… Co-op-läget är väl kanske det enda som inte känns lika klockrent, men man kan inte få allt här i världen och vad Inifinty Ward och Activision faktiskt lyckas leverera med den här omstarten, helt utan köpbara loot-lådor (än så länge) är smått fantastiskt underhållande. Till och med för mig som räknat ut COD-serien för längesedan. Hatten av!

 

CALL OF DUTY MODERN WARFARE

 

Genre: FPS
Utvecklare: Infinity Ward  
PEGI: 18
Testat på: PS4 Pro (finns även till Xbox One och PC)

Spelglädje 9/10
Grafik 9/10
Ljud 9/10
Online 9/10

Totalt 9/10

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår