Film Skön läsning Hemmabio #5 2019

Omskakande upplevelse för alla sinnen

3D, Imax och Atmos är teknik som revolutionerat filmbranschen. Nu har Sveriges första 4DX-biograf öppnat och lyfter filmtittande till ännu en dimension.

Annons:

Av Thomas Nilsson, Foto: Nordisk Film

Blåst som rufsar till håret och regnstänk som skvätter i ansiktet.

Vinddraget av pistolskott som viner om öronen. Hettan från bränder som får kinderna att flamma av värme. Dimma, matos, doft av bränt gummi, såpbubblor, snö som faller från taket och stolar som hoppar, skakar och kränger.

Med 19 olika effekter erbjuder 4DX ett helt nytt och unikt sätt att se film på bio. Själva konceptet kommer från Sydkorea och har spridits runt om i världen. Idag återfinns drygt 750 4DX-salonger i 61 länder. Två av dem finns i Danmark och en i Norge. Nu lanseras också konceptet för första gången i Sverige i en nybyggd, specialkonstruerad biograf.

 

Äventyr för hela kroppen

Nordisk Film äger de största biokedjorna i Norge och Danmark och driver idag ett 40-tal biografer i de båda länderna. Nu satsar man rejält på att etablera sig även i Sverige med egna biopalats och ny teknik för att konkurrera med SF om landets biobesökare.

Bolagets första svenska biograf ligger i köpcentret Gränbystaden strax utanför Uppsala och slog upp portarna den 7 december ifjol. Filmstaden består av fem toppmoderna salonger, samtliga med Dolby Atmos-ljud, laserprojektorer och RealD 3D-teknik. Fyra av de fem salongerna (med 55 till 161 platser) är också utrustade med specialbyggda fåtöljer med reglerbart fotstöd. Stolarna går även att luta till ett nästan horisontellt läge.

En av salongerna här är alltså en 4DX-salong där biobesökarna handgripligen får uppleva filmer med hela kroppen – med hörsel, syn, lukt och känsel.

– Systemet består av en kontrollenhet som laddas med en scriptfil som styr alla effekter ned till 1/100 sekund som är ansluten till en enhet som spelar själva filmen i projektorn och som levererar en synkad signal till 4DX-enheten. Baserat på detta skickas information ut till stolarna och effektenheterna om när och hur länge en viss effekt ska börja och sluta.

Det förklarar Erik Kongsvik-Ibsen, operativ chef för Nordisk Film och fortsätter:

– Varje recliner-fåtölj är aktiv och utrustad med en egen subwoofer, Buttkickers, vatten - och varmluft-utsläpp. Platserna är uppdelade i grupper om fyra och varje stol styrs via en nätverkskabel. Effekter med vatten, doft och luft levereras av en centralanläggning, men styrs av varje enskild stol. Övriga effekterenheter är anslutna via DMX-kablage.

 

 

Stolarna är dessutom hydrauliska för att kunna vibrera och skaka beroende på vad som händer i filmen. Med hjälp av tryckluft kan biobesökarna också uppleva som om någon kittlar dem under fötterna. För att man inte ska riskera att klämma fötterna finns även ett fotstöd. Det går också att ställa in lutning på stolen rygg-och nackstöd, dock inte lika mycket som i stolarna i de andra salongerna.

Gillar du inte att få vatten på dig, finns det en knapp på armstödet som stänger av just den funktionen.

 

Hur lång tid tar det att programmera om salongen för varje ny film?

– Det tar cirka fem minuter att ta emot scriptfiler från 4DX.

Kan du berätta lite mer om hur 4DX-salongen skiljer sig från vanliga biosalonger?

– Jämfört med traditionella biosalonger har vi större avstånd mellan bänkraderna (två meter), men det är standard för alla våra salonger i Uppsala. Effektmaskinerna är monterade i taket och i salongens sidoväggar. Det finns ingen heltäckningsmatta i salongen eftersom vi använder vatten- och snöeffekter.

Huvudcentralen för effekterna finns i en förrådsliknande lokal under salongen. Här finns behållare för vatten, dimma och såpbubblor. Vattentankarna töms varje natt och renas, så det finns ingen risk att biobesökarna får gammalt vatten över sig. En svart behållare ruvar på alla dofter som skickas ut i salongen.

– Effekterna programmeras av ett företag i Sydkorea som äger och utvecklade 4DX-formatet. Effekterna komponeras och skräddarsys för varje enskild film. Man programmerar ett schema över alla de olika effekterna som sedan läggs in som ett eget spår i filmen. Spåren kan sedan implementeras i alla 4DX-salonger runt om i världen. Det tar cirka en månad för företaget att programmera in effekterna på ett spår till en film.

 

 

Hur stor är filmduken i 4DX-salongen?

– Den är 11,5 meter bred med Scope-format, det vill säga. 1: 2,39, RealD Ultimate Screen.

Hur har konceptet tagits emot av publiken i Uppsala?

– Vi har fått ett fantastiskt mottagande. Innan vi ens öppnade biografen visste folk vad 4DX var för något. Det vet vi eftersom vi öppnade med utsålda föreställningar. Mission Impossible: Fallout blev en jättesuccé. Den visades i 4DX under januari, cirka sex månader efter den vanliga bioreleasen med i princip utsålda hus under helgerna. Då ska man ta i beaktning att filmen också finns att hyra och köpa, både digitalt och fysiskt.

Även Jurassic World och senaste Star Wars har lockat storpublik till 4DX-biografen i Uppsala.

 

 

Skrämmande nunna och nya biografer på gång

Det är förstås inte alla filmer som passar att visas i 4DX, men de flesta action- och äventyrsfilmer känns förstås som ett givet kort. Bumblebee, Mortal Engines och Fantastic Beasts 2 har varit några av publikfavoriterna i Uppsala. Mest populär har Aquaman varit.

I Norge rapporteras om skräckslagna besökare som flydde från salongen under visningen av skräckfilmen The Nun.

Alita: Battle Angel, Captain Marvel, Avengers 4 och Godzilla: King of Monster är några av de filmer som visas i 4DX i Uppsala under våren.

3D är ju en trend som klingat av igen, men som kommer och går med åren. Hur lång livslängd tror du ett koncept som 4DX har?

– Det är svårt att säga, men vi tror intresset håller i sig i minst tio år. Från 2017 till 2018 steg antalet sålda biljetter till 4DX-föreställningar ute i världen med 26 %, så det är ett ganska populärt koncept.

Uppsala är den första av Nordisk Films 4DX-biografer i Sverige. Är det bestämt var nästa ska öppnas?

– Ja, nästa kommer att byggas i Malmö.

Hur många till är planerade?

– Under 2019 har vi planerat att öppna en till salong i Danmark och ytterligare två i Norge. Det finns också planer på att bygga fler 4DX-biografer i Sverige, men förutom Malmö-bion vill vi hålla platserna lite hemliga än så länge.

 

 

För samtliga föreställningar i 4DX måste man vara minst 100 cm lång och väga högst 120 kg. Man avråder även gravida och besökare med rygg- och nackbesvär från att besöka 4DX-visningarna. Priset för en biljett ligger på 205 kronor. Bokar man online på www.nfbio.se får man 10 % rabatt per biljett.

 

 

 

Det här är 4DX

4DX-formatet ägs och har skapats av sydkoreanska CJ 4DPLEX, ett företag som ingår i CJ Group som också driver ett antal biografer runt om i Asien. Formatet lanserades 2009 på en biograf i Seoul där premiärfilmen var Resan till jordens medelpunkt. Det verkliga genombrottet kom ett år senare – 4DX-visningarna av James Camerons Avatar blev en stor publiksuccé och ledde till att flera specialbyggda biosalonger öppnades runt om i Sydkorea. Premiärfilmen på den första kinesiska 4DX-biografen 2012 var Titanic 3D.

 

Den första 4DX-biografen utanför Asien öppnades i Mexico 2011. Premiärfilmen var då Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten. Konceptet lanserades första gången i USA 2014 på Regal Cinemas i downtown Los Angeles. Öppningsfilmen var Transformers 4 och gick för utsålda hus under premiärhelgen.

Den första europeiska 4DX-biografen öppnades i Bulgarien i mars 2013 med den animerande barnfilmen Croodarna som premiärfilm.

Enligt CJ 4DPLEX har man sedan 2009 gjort om cirka 550 filmer till 4DX och lockat drygt 76 miljoner biobesökare till föreställningar runt om i världen.

Nordisk Film
Nordisk Film Erik Kongsvik-Ibsen, operativ chef för Nordisk Film

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår