Test Extra Material

XTZ Cinema 3x12

Dryga metern hög, knappt 80 kg tung och med minst sagt massiv bestyckning är XTZ Cinema 3x12 en subbas det är svårt att inte lägga märke till.


Släggan från Torup

En rejäl låda

Cinemaserien har vi ju skrivit om förut, men då har vi använt en 99W12.18 ICE i basen, något som funkar alldeles utmärkt. Men nu är äntligen Cinemabasarna här, både den mer normala 1x12 och detta tests 3x12.
Lådan är byggd i rejält tjock MDF, lackad i matt svart för att smälta in i biomiljön och (med risk för att jag tjatar) bestyckad med tre långslagiga tolvtummare som sitter fastskruvade i lådan med 8 skruv vardera.
Framför varje element sitter en fasad ram, vilket både är snyggt och ger högtalarfronterna fäste. De tre elementen delar låda, en låda som är portad framåt. Porten är en rejält stor slits, självklart med fasade kanter, och det följer med en tung, perfekt utskuren skumgummibit att täppa till porten med om man så önskar.
Lådan står stadigt på marken, stöttad av inte mindre än sex gummifötter, och den som känner sig hågad kan såklart skruva bort fötterna och sätta dit till exempel spikes i stället.
Varje bas drivs av ett 500 w slutsteg från Claridyn, och dessa får signalen från ett försteg med filter, eq-krets och fasjustering.
Ingångarna är skönt seriösa, med både balanserade XLR och normala phonoingångar, och så XLR ut för att koppla vidare till en andra 3x12-sub!

Möbleringen
Jag har rullat runt 3x12 på en rullbräda av samma typ som flyttgubbar använder, för att kånka runt på 3x12 är inte kul. Att använda basen på rullbrädan går dock inte, då låter den inte bra alls, så det blev en del baxande av och på brädan innan jag var nöjd.
Självklart kan man ställa denna sub var som helst, men jag ville se hur den reagerade på olika placeringar. Och svaret är inte mycket alls. En del baslådor är känsliga för placering, andra inte, och märkligt nog kan jag inte härleda eventuell placeringskänslighet till varken bestyckning eller lådprincip. Det är bara att testa.
Fast när det gäller 3x12 funkar den var som helst, inga problem alls vare sig med hörnplacering eller ens en bit från vägg i rummet, även om man får anpassa sig lite om man tänkt ha den mitt i rummet.
Det som ger skillnader i ljud är om element och port riktas ut i rummet (vilket jag rekommenderar) eller längs en vägg. Speciellt om 3x12 ska användas portat tycker jag att element och port bör riktas ut mot rummets mitt, med baksidan mot väggen eller in mot hörnet, för med elementen riktade längs med vägg blir återgivningen lätt lite extra förstärkt vid någon (i och för sig inte slumpmässig, men i vårt rum irriterande) frekvens.
Placeringen av 3x12 borde alltså inte innebära några som helst problem, och det viktigaste är att man efter placeringen ägnar lite tid åt att testa om sluten eller portad låda funkar bäst, samt om room eq ska vara på eller av.
För mig blev det enkelt: Room eq av (anaechoic room) och lådan portad.

Rätt hela vägen
När man har en så pass massiv konarea som tre tolvtummare blir återgivningen fysisk på ett helt annat sätt än med mindre element vid samma uppmätta ljudnivå. Jag testade Dynaudio Excite-serie samtidigt som jag härjade som bäst med 3x12, och att stötta de trögdrivna danskarna med en i sammanhanget gigantiska 3x12 var inga problem alls, även om subbasen knappt kom över tomgång medan Excite spelade allt vad de kunde.
Intressant nog finns det inga som helst tendenser hos 3x12 att vilja imponera på lyssnaren med extra bröstbank eller magsug, återgivningen är härligt kontrollerad, tajt och korrekt, samtidigt som vi får en sällan upplevd fysik i ljudet.
Vill du ha lite extra fysiska smällar tycker jag det enklaste är att köra 3x12 sluten, utan room eq och så dra på extra mycket bas, och inte ens då blir det annat än fullt njutbart.
Pressar man 3x12 går det att spela sjukt starkt, och trots 15 dB öronproppar (tack Bellman & Symfon) ger jag mig utan att våga uppleva gränsen för vad 3x12 kan prestera i ljudtryck.
Med ett par 3x12 fyller du vilken hemmabio som helst med bastryck så det räcker. Mitt rum är på knappt 30 kvadrat och jag hade lätt klarat mig med två 1x12!
Mitt i all denna konarea och effekt hittar vi också en subbas som är mycket detaljerad längst ned i frekvens. Man kan urskilja ovanligt mycket nyanser , speciellt för prisklassen.
XTZ Cinema 3x12 ger klippfast och nyanserat stöd åt vilket högtalarsystem som helst, och eftersom vi mäter fullt ljudtryck ner till (och under!) 20 Hz får du garanterat precis hela bioupplevelsen. Och med tanke på priset måste detta vara den överlägset bästa affären om du söker ljudtryck och baskvalitet per krona.
En riktig fullträff från XTZ, och vi ger 3x12 våra varmaste rekommendationer!

XTZ Sub 3x12
Vad: Subbas
Bestyckning: 3 st. 12-tumsbasar, (valbar basreflex)
Slutsteg: 3x500 W RMS
Eq: Rumsanpassning, se mätning
Delningsfilter: 40-160 Hz
Fas: Steglös 0-180 grader
Ingång: XLR mono, RCA stereo
Utgång: XLR mono
Pris: 18 000 kronor
Mått: 535x1150x590 mm
Vikt: ca 76 kg

Av Magnus Fredholm

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår