filmrecension

BLACK WIDOW

Systerskap och slagsmål (Viss spoilervarning!)

SYSTERSKAP OCH SLAGSMÅL (VISS SPOILERVARNING)
Man kan tycka att det är superviktigt eller vara grundligt trött på diskussionerna gällande representation i popkulturen i allmänhet och Marvelfilmerna i synnerhet. För egen del tar jag det som kvitto på att en genre som när jag växte upp var hopplöst töntig, en stor seriesamling var knappast något man skröt med annat än i slutna sällskap, numer engagerar tillräckligt många för att det ens ska komma upp på bordet.

I vilket fall gick det tio år från det att hon introducerades i Iron Man 2 till Black Widow (Scarlett Johansson) fick en egen film. Vid det laget hade hon redan hunnit bli omsprungen av uppstickaren Captain Marvel (Brie Larson), första kvinnliga hjälten att bära upp en egen rulle, och dessutom offra sig för universums skull i den löpande historien.

Att pandemin sedan försenade premiären med ett drygt år fick säkert mer än en betraktare att undra vilka krafter som var emot änkan. Det faktum att Johansson stämt Disney för utebliven inkomst då hennes gage delvis baserades på biljettintäkter som reducerats av day-and-date-premiär på Disney + känns som ett följdriktigt efterord.

Cate Shortlands film börjar med en hejdundrande flashback till Natasha Romanoffs barndom då hon var del av en familj sovjetagenter poserande som helylleamerikaner. Det är en på alla sätt imponerande spelöppning som i ett djärvt tempo presenterar filmens teman. Syskonkärlek och annan komplicerad familjedynamik i grunden och sedan lager på lager av väl iscensatt ös ovanpå.

Man sitter andtruten och hoppas att resten av historien ska hålla det lyckade anslaget. Nära nog får man säga. I filmens nu, MCU-kronologiskt precis efter Captain America: Civil War, hoppas det på bästa agentfilmsmanér mellan länder och miljöer under det att Romanoff och “lillsyrran” Yelena Belova (Florence Pugh) kämpar för att komma åt sin nemesis General Dreykov (Ray Winstone) och stänga ned hans spionprogram byggt på kidnappning och förvrängning av unga tjejer.

Från norsk landsbygd till Budapests stadskärna, vidare till ryska fångläger och flygande fort i omloppsbana runt jorden går resan via en imponerande rad av väl iscensatta action set pieces. Eftersom de bitarna och samspelet mellan systrarna fungerar så bra kan man ta att det emellanåt blir en hårfin linje mellan parodi och patos då Red Guardians (David Harbour) ryska accent kommer och går medan Lorne Balfe fläskar på med ryska körer på musikspåret.

Likaså att Marvel även här anser att en historia bäst avslutas med en jättefajt och saker som faller från skyn för okänd gång i ordningen.

Bonusmaterial av standardsnitt och som seriefan saknar jag förstås den missade kopplingen till förlagorna och Black Widows publiceringshistoria.

BLACK WIDOW