filmrecension Hemmabio #4 2022

TEXAS CHAINSAW MASSACRE

Samtidssatir, snaskigt våld och en Leatherface som inte skräms.

 

Fyra unga San Francisco-idealister har tröttnat på storstans stress, hets och våld.

Nu har de köpt en övergiven håla i Texas för att skapa ett nytt och mer harmoniskt samhälle. En busslast med ”gröna vågen”-hipsters rullar också in i Harlow för att lägga bud på hus och lokaler som ska auktioneras ut.

En sjuklig kvinna (Alice Krige) som drivit stans barnhem sen 70-talet vägrar lämna sitt hem. Hon säger sig ha löst de ekonomiska problemen med banken och fortfarande äger fastigheten, men kan inte hitta sin lagfart.
När den gamla damen blir utkörd kollapsar hon och skjutsas till sjukhus av polisen. Som sällskap har hon en tystlåten bjässe som hon kallar ”det sista av mina barn”. Sen är det inte svårt att knyta ihop trådarna och räkna ut vem mannen är och vad som kommer att hända.

Dags för ännu en film i Motorsågsmassakern-franchisen som ignorerar de tidigare uppföljarna. Decennier efter originalfilmen är Leatherface fortfarande på fri fot.

Den enda som överlevde kannibalfamiljens attacker var Sally Hardesty. Nu dyker hon upp igen som en hämndlysten Texas Ranger som jagat Leatherface i snart 50 år. Men hon verkar inte ha letat särskilt noggrant. Leatherface har ju bott bara runt husknuten. Eller är det en annan Leatherface än i den första filmen? Det är inte helt glasklart. Här kallas han i alla fall ”Skinnfejan” av den svenska översättaren.

Idén att låta Sally gå på krigsstigen är inte så dum. I originalet spelas hon av Marilyn Burns, men hon dog 2014, så här gestaltas hon av Olwen Fouéré. Karaktären påminner rätt mycket om Jamie Lee Curtis Laurie Strode i de nya Halloween-filmerna. Rollen som Leatherface görs av Mark Burnham.

Han är kanske den blekaste av alla nya Leatherface och övertygar inte alls. Var han får den nya masken ifrån ska inte avslöjas, men jag håller med dem som tycker att det ser ut som han snott skådisen Peter Boyles ansikte.

Dessutom verkar Leatherface ha fått övernaturliga krafter. Nu är han som Jason i Fredagen den 13:e. Han bara ruskar på sig när han blir överkörd och pepprad med kulor, sen ångar han på som om inget hade hänt.

I en intervju med Entertainment Weekly (december, 2021) säger producenten Fede Álvarez (Evil Dead, 2013) att han är säker på att Gunnar Hansen hade tackat ja till att reprisera sin ikoniska karaktär om han levt idag.

Det är jag lika säker på att Gunnar inte hade gjort. Vi pratade ofta om hur han ständigt tackade nej till sådana förfrågningar. ”Hade de gett mig skäligt betalt hade jag gjort rollen i tvåan. Men nu är det försent och känns ointressant”, sa Gunnar så sent som samma år som han gick bort.

Den nya filmen är snyggt filmad, trots att det är lågbudget. En del av miljöerna ser verkligen ut som Texas, fast hela filmen är inspelad i Bulgarien och merparten i ett stort kulissbygge utanför Sofia.

Det blir också stundtals groteskt våldsamt med välgjort magstarka effekter, men det är ingen film som skrämmer eller som man kan ta på allvar, särskilt inte när man försöker göra samtidssatir. Som i scenen där Leatherface kliver ombord på en buss full med hipsters som mobilfilmar honom och en kille säger: ”Försöker du nåt blir du cancellad, bror”.

Lite kul är det också när en av killens följare under den följande motorsågsslakten kommenterar livestreamen med att skriva ”Det finns bättre spökhus” och ger blodbadet betyget 4 av 10.

Det är en väldigt kort film med många logiska luckor och märkliga hopp.
Det känns som om det saknas en hel del viktiga, förklarande scener.

Men det är kanske inte så konstigt.

Filmen har klippts om flera gånger efter åtskilliga testvisningar där publiken gjorde tummen ned. Den första versionen skrotades helt när regissörsparet Ryan och Andy Tohill fick sparken. De ersattes av David Blue Garcia som spelade in filmen från början igen. Det fungerade inte heller så bra.

 

 

Det är fortfarande en onödig film. Fånig, själlös och tråkig för att man har sneglat mer på Scream än på Tobe Hoopers klassiker. Att John Larroquette (precis som i originalfilmen, remaken 2003 och rebooten 2006,) gör berättarrösten blir inget mer än kul trivia.

Efter fler negativa testvisningar valde produktionsbolaget Legendary Pictures att inte visa filmen på bio. Istället sålde man den till Netflix. Det säger egentligen rätt mycket om Netflix. Man släpper mycket som är sevärt, men också lika mycket som är mindre bra. Det märks tydligt att kvantitet ofta får gå före kvalitet när konkurrensen mellan streamingtjänsterna hårdnar.

Filmens korkade slut (som får en kort fortsättning efter sluttexterna) antyder givetvis en fortsättning. Jag tror jag kan gissa var den hamnar om projektet inte går på pumpen redan när man försöker få ihop pengar till en ny film. 

 

TEXAS CHAINSAW MASSACRE

 

SKRÄCK

Producerad: 2021

Format: SVOD 16:9 HD

Utgivare: Netflix

Längd: 81 minuter

 

Betyg: 4

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår