Tre intrigtrådar löper parallellt och regissörerna lyckas genomgående väl med att hålla uppe både tempo och känslan av att allt hänger ihop.
GODDAMNIT HAWKINS!
Ingen hade väl planerat att det skulle gå tre år mellan säsong tre och fyra av den populära Netflix-serien. Men virus är som mänskligheten i stort och bryr sig föga om vad andra har för planer och önskemål. Så nog känns det som att längre tid hunnit gå sedan vi senast fick hänga med rollspelsgänget och deras utökade familjer.
I seriens värld har dock endast nio månader förlupit sedan “The Battle of Starcourt”. The Duffer Brothers fortsätter på den inslagna vägen och låter historien på ett rätt snyggt sätt växa upp med sina karaktärer och delar av den tilltänkta publiken.
De som minns sin egen tonårstid kan säkert hålla med om att tillvaron under ett par år kändes stadigt mer komplicerad och känsloladdad. Så är det för ungarna från Hawkins som här kämpar med förhållanden och vänskap på distans, det socialdarwinistiska experiment som kallas högstadiet och mer död och pina med upphov i The Upside Down.
Tre intrigtrådar löper parallellt och regissörerna lyckas genomgående väl med att hålla uppe både tempo och känslan av att allt hänger ihop. Undantaget är partierna med utstuderat retconnade flashbacks till Elevens (Millie Bobby Brown) tid som försöksdjur. Ett exempel på när manusförfattare blir väl förtjusta i en idé som sedan får ta väldigt mycket plats på bekostnad av annat.
Fjärde säsongen drar ännu längre åt skräckhållet med Nightmare on Elmstreet-sviten som tydlig förlaga och källa till en del snygga gästspel. En annan referenspunkt är det beklagliga korståg som gick under namnet Satanic Panic, då viss popkultur och fans därav demoniserades och utsattes för såväl social häxjakt som rättsprocesser på falska grunder.
Tendenser som inte försvunnit, så bra att folk påminns om detta solkiga kapitel 80-talshistoria. Att ryska fångläger är en annan av seriens skådeplatser får givetvis en djupare resonans med tanke på utvecklingen i världen de senaste månaderna.
På det hela taget ett mycket kärt återseende som även bjuder på en del nya karaktärer man snabbt blir förtjust i. Samt det sedvanliga smörgåsbordet av referenser som är roliga att plocka. En bieffekt av den här säsongen är att Running Up That Hill med Kate Bush återigen klättrat på diverse topp- och strömningslistor runtom i världen. Lysande!
Förväntningarna på de två avslutande episoderna med premiär första juli får betecknas som väldigt höga.
STRANGER THINGS S. 4 VOL. 1
SKRÄCK
Producerad: 2022
Format: SVOD 16:9 HD
Utgivare: Netflix
Längd: 51 - 120 min
Betyg: 7