Kika på ett spretigt men trivsamt överlevnadsdrama på Netflix i helgen.
Vad är det med alla dessa ”flygplan-störtar-i-vildmarken-och-ensam-kvinna-tvingas-kämpa-för-att-överleva” som verkar vara på modet nu - igen?
Visst, det är ett tacksamt koncept att leka med, men också svårt att förnya och hitta spännande vinklingar på. Det mesta i genren känns rätt trött, tjatigt och förutsägbart. Därför hade jag inga större förhoppningar på den här miniserien. Men jag fick tänka om redan halvvägs in i det första avsnittet, trots att storyn i sig inte är särskilt originell.
Liv (Melissa Barrera) är en olycklig, gravid jurist som får nys om att hennes mamma, som lämnade familjen när Liv var liten, befinner sig i Inuvik, en avlägsen by i nordvästra Kanada. Liv bestämmer sig för att åka dit och försöka få svar på frågor som plågat henne sen barndomen. Men hennes sista anslutning till vildmarken blir inställt. Istället lyckas hon tjata till sig lift med Sam (Austin Stowell) och hans pilot som också ska till Inuvik.
Planet kraschar i en sjö. Piloten dör och Sam blir allvarligt skadad. Innan han också dör avslöjar Sam att han inte alls är naturfotograf, utan en rätt ljusskygg figur och att deras flygrutt inte är anmäld till myndigheterna. När Liv bärgar några väskor fulla av knark och pengar inser hon att ingen vet vart planet var på väg och att ingen kommer att leta efter dem.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som fängslar mig och verkligen vill veta hur det slutar.
Mest beror det nog på Melissa Barrerra som med energi och närvaro bär hela serien på sina axlar.
Hon gestaltar Liv på ett sätt som berör mer än jag hade förväntat mig. Både hon och karaktären känns väldigt sympatiska. Det är också snyggt filmat i vackra, dramatiska miljöer.
Som vanligt måste man blunda för en del ologiska infall – hur lyckas till exempel Liv gräva en grav till Sam utan så mycket som en tesked till hjälp? Dessutom gör de ständiga återblickarna på Livs förflutna och struliga av-och-på-relation med kollegan Danny (Jeff Wilsbush) att det ofta känns splittrat och spretigt.
Det hjälper inte heller att man inte riktigt kunnat bestämma sig om det här ska vara en traditionell överlevnadshistoria eller ett psykologiskt drama. Klyschorna är många, det mesta känns rätt förutsägbart och varken dramatiken eller spänningen slår väl heller direkt i taket. Ändå tycker jag att det håller alldeles utmärkt som ett överraskande trivsamt vildmarksdrama.
KEEP BREATHING
DRAMA
Producerad: 2022
Format: SVOD 16:9 HD
Utgivare: Netflix
Längd: 6 x 40 min.
Betyg: 6