filmrecension

MR. HARRIGANS TELEFON

Finstämt och mysrysligt om hämnd från andra sidan.

Annons:

 

FINSTÄMT OCH MYSRYSLIGT OM HÄMND FRÅN ANDRA SIDAN

Kontentan av diskussionerna har varit densamma i decennier nu – allt Stephen King skriver är inte lika bra och allt behöver heller inte alltid nödvändigtvis filmas bara för att det råkar vara skrivet av King.

Den här novellen, hämtad ur boken Blod säljer (2020), hade jag aldrig hört talas om förut. Men här finns allt vi förväntar oss av en berättelse med djupa rötter i klassisk King-mylla – en ensam och allvarstyngd high school-kille, mobbare, nördiga ungdomar och en udda, hemlighetsfull granne i ett gammalt kråkslott i en liten stad i Maine där alla känner alla.

Craig (Jaeden Martell) bor ensam med sin pappa efter att mamman har dött. Han är en tystlåten, skötsam och tillbakadragen kille som mest hänger med sina halvnördiga kompisar.

Mångmiljonären John Harrigan (Donald Sutherland) är en skrupelfri och illa omtyckt pensionerad affärsman. Av någon anledning erbjuder han Craig mot betalning att komma och läsa för honom varje vecka. Åren går, de två blir goda vänner och Harrigan förvandlas till något av en mentor för Craig.

När Craig börjar high school tjatar han till sig en Iphone i julklapp av sin pappa för att kunna hänga med de andra coola eleverna i matsalen. I samma veva vinner Craig en massa pengar på en av de skraplotter som Harrigan ger honom i present vid olika högtider och köper en mobil till den teknikfientlige Harrigan (han har varken teve eller radio hemma).

Harrigan tackar först nej till telefonen, men Craig visar hur man kan läsa börskurser online och snart är Harrigan lika mobilbesatt som kidsen.

Livet ställs på ända för Craig när Harrigan dör. Vid begravningen smyger han ned Harrigans mobil i kistan. Saknaden blir stor och när Craig har det jobbigt ringer han Harrigan och lämnar meddelanden i hans röstbrevlåda. Ibland skickar han också sms för att skriva av sig sina bekymmer.

Chocken blir förstås total när det plötsligt plingar till och Craig får kryptiska svar från andra sidan graven. När de som betett sig illa mot Craig sen råkar illa ut verkar det som om Harrigan, mot alla odds, har ett finger med i spelet.

Jag vet inte om ”mysryslig” är ett riktigt ord.

Men det beskriver faktiskt den här filmen rätt bra.

Producenterna (bland dem Stephen King själv) har tillsammans med regissören och manusförfattaren John Lee Hancock (The Founder), med varsam hand lyckats förträffligt med att lite i samma anda som Sommardåd (1998) få en stillsam novell att fungera alldeles utmärkt som långfilm.

Här finns inga billiga ”jump-scares”. Istället får vi ett finstämt, lågmält och återhållsamt välspelat relationsdrama där karaktärerna får tid att växa fram och ta plats. Vi följer en ung grabb på väg mot vuxenlivet. Han får lära sig stå emot omgivningens påtryckningar och förstå sig själv medan han försöker hitta sin egen plats i världen.

Det behöver inte bli tråkigt.

Den som läst en Stephen King i sina allra bästa stunder vet att det kan bli riktigt spännande ändå och att King fungerar betydligt bättre när han ger sig på uppväxtskildringar istället för monster, våld och blod.

Visst, somliga kanske pekar finger åt King som en ”boomer”. Kanske oundvikligt att jag då som själv tillhör den generationen gillar hur han med spetsfyndig skärpa väver in samhällskritik mot hur modern teknik har påverkat, förändrat och förstört mycket av vår tillvaro och hur mobiltelefonerna nu styr era liv. (Jag vägrar fortfarande Smartphones).

Tänkvärt, trivsamt och … tja, smårysligt. 

 

MR. HARRIGANS TELEFON

THRILLER/DRAMA

Producerad: 2022

Format: SVOD 16.9 HD

Utgivare: Netflix

Längd: 106 min.

 

Betyg: 7

 

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår