Film

Women in Horror

Kvinnliga skräckfilmare höjer rösten - fredag 31/1 smäller det!!!

 

Women in Horror är en internationell gräsrotsrörelse som startades i USA 2009.

Med den vill man främja, inspirera och hylla kvinnor som gör skräckfilm, Fantasy eller andra genrekulturer. Samtidig slår man också ett slag för att rent allmänt höja genrefilmens status.

För sjätte året arrangerar Monsters of Film nu den populära Women in Horror-festivalen i Stockholm. Det blir en helg späckad med häxor, demoner och övernaturliga hemskheter och med flera inbjuda regissörer och skådespelare som gäster.

Festivalen inleds med en galavisning av Sci Fi-thrillern Blank (2022). 
Författaren Claire hamnar på ett retreat för att få bukt med sin skrivkramp i Här tvingar ett korrupt AI-system henne att konfrontera och bearbeta minnen av sin mörka och otäcka barndom. Visningen gästas av den brittiska regissören Natalie Kennedy och skådespelaren och producenten Rebecca-Clare Evans. Efter filmen blir det Q&A på biografen Zita. 

Avslutningsfilm är det brittisk-amerikanska, gotiska mysteriedramat The Eternal Daughter (2022) i regi av Joanna Hogg och handlar om en mor och dotter som återvänder till sitt barndomshem som nu omvandlats till hotell och som hemsöks av ett märkligt förflutet. Tilda Swinton (Suspiria, 2018) spelar en av de ledande rollerna. 

 

Häxor skrämmer och fascinerar

Årets ena tema är Häxor – feministiska hjältinnor eller monster?

Häxor har sedan århundraden varit ett populärt och kontroversiellt debattämne. Är häxor enbart ondsinta eller finns det goda häxor också? Och vilken plats har häxorna i våra dagar?

Även på film har häxan varit tacksam att skildra och skrämmas med, från den dansk-svenska stumfilmsklassikern Häxan (1922) till en modern klassiker som Blair Witch Project (1999). Och vem har inte blivit rädd som barn av bröderna Grimms saga om Hans och Greta?

På festivalrepertoaren står Léa Mysius film De fem djävlarna (2022). Här är det en sjuårig flicka som med hjälp av sina doft-häxkonster utforskar sin familjs mörka förflutna.

I The Ones You Didn´t Burn (2022) möter två syskon uråldriga häxkrafter och en förbannelse när de återvänder till sin bortgångne pappas gård. Elise Finnertys har erövrat flera fina festivalpriser, bland annat för Bästa långfilmsdebut.

 

Hemskheter som fastnar i kroppen

Ett trauma kan vara resultatet av en chockartad och smärtsam upplevelse som fastnar i kroppen och skapar så mycket stress och överväldigande känslor att de blir svåra att hantera. Svåra minnen, upplevelser och händelser kan framkalla både fysiska och psykiska reaktioner.

Det andra temat på årets upplaga av Women in Horror är också något som filmskapare flitigt använt under årens lopp. Det är filmer som ibland också fungerat som ett sätt att läka psykiska ärr och väcka förståelse för dem som utsatts för olika trauman.

Författaren Claire hamnar på ett retreat för att få bukt med sin skrivkramp i Sci Fi-thrillern Blank (2022). Här tvingar ett korrupt AI-system henne att konfrontera och bearbeta minnen av sin mörka och otäcka barndom. Festivalvisningen gästas av den brittiska regissören Natalie Kennedy och skådespelaren och producenten Rebecca-Clare Evans. Efter filmen blir det Q&A på biografen Zita.

I australiska Blaze (2022) möter vi 12-åriga Blaze som söker tillflykt till sina egna fantasier när hon blir vittne till ett våldsamt brott. Fantasierna skildras i en mix av specialeffekter, smink och klassisk stop-motion, regisserad av Del Kathryn Barton. Filmen introduceras av den svenska konstnären och poddaren Mia Makila och efter filmen hålls ett panelsamtal på biograf Zita om att bearbeta trauma med hjälp av konstnärliga uttryck.

 

Norska mardrömmar

Till Women of Horror kommer också Kjersti Helen Rasmussen – en norsk regissör och manusförfattare som även driver produktionsbolaget MadMonkey. Hon har tidigare skrivit manus och regisserat både kortfilmer och långfilmer.

Hon ligger bakom Marerittet (Nightmare, 2022) som kretsar kring Bobby och Mona, ett ungt förälskat par med fina framtidsutsikter – de har ny lägenhet, bra jobb och en liten baby på väg. Men för Mona förvandlas tillvaron till ren skräck. Hon drömmer mardrömmar om en demon, Mara, som hon är övertygad om försöker komma till världen genom att besätta Monas ofödda barn. En psykologisk rysare med rötterna i nordiska folksagor som under 2022 gjort succé på flera internationella filmfestivaler.

Kjersti Helen Rasmussen presenterar själv filmen på biografen Indio Studios och deltar även i ett samtal efter visningen.

 

Klassiker och kortfilmstävling

Under festivalen presenteras också Women of Horrors första internationella kortfilmssektion. Nio filmer, bland dem två svenska (Galatea av Arvida och Hampus Byström, samt Skitväder, regisserad av Jessica Laurén) tävlar om det nystiftade SIFFF-priset – Women in Horror Short Film Award.

Det finns även chans att se två genreklassiker på stor duk.

Regissören och manusförfattaren Mary Harron fick en stor succé med filmatiseringen av Bret Easton Ellis kontroversiella och blodiga American Psycho (2000). Christian Bale spelar den psykopatiske Wall Street-mäklaren som på kvällar och nätter förvandlas till en sinnesjuk, blodtörstig lustmördare.

Harron fick mycket beröm för att hon lade till ett eget, kvinnligt perspektiv på bokens misogyna galenskaper och samtidigt lyckades göra en parodi på 80-tales egotrippade yuppie-kultur.

Kultförklarade franska In My Skin (2002) med regi av Marina de Van går också att se under festivalen. Provokativt, äckligt och säreget om en ung kvinna (spelad av de Van) som efter en olyckhändelse blir självskadebenägen och börjar våldsam utforska och smaka på sin egen kropp.

Tid, plats och biljetter

Women in Horror pågår helgen 31 mars – 2 april.

Filmerna visas på biograferna Zita på Birger Jarlsgatan, Klarabiografen i Kulturhuset och på Indio Studios vid Hornstull i Stockholm.

Medlemskort och biljetter säljs på www.sifff.se

 

För den som inte kan besöka Stockholm kan man även se festivalfilmerna via Women in Horror Tour i Uppsala, (Fyris), Gävle (Bio 7:an) och Hagfors (Bio Hagfors).

Det går också bra att följa festivalen på nätet, Women in Horror Online, via Drakenfilm.se/wih. Här kan man också se Mary Harrons Charlie Says (2020), ett drama som kretsar kring de unga kvinnor som drogs till och utnyttjades av Charles Manson och hans 60-talssekt.

(Online-festivalen pågår mellan 31 mars och 16 april.)

Thomas Nilsson

Annons:

Blank
The Eternal Daughter
Mobius

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår