filmrecension

THEY CLONED TYRONE

Absurd mix av blaxploitation och the cabin in the woods

Annons:

 

ABSURD MIX AV BLAXPLOITATION OCH THE CABIN IN THE WOODS

Det här var inte alls vad jag hade förväntat mig.

Trailern med en gapig, överspelande Jamie Foxx lockade inte direkt. Jag såg framför mig ännu en ”typisk” Netflix-rulle – en sådan som det numera går tjugo av på dussinet och som man mest pliktskyldigt bara låter flimra förbi som rent tidsfördriv.

Men det här är så udda och nyckfullt att jag snabbt blir positivt överraskad, inte minst när jag upptäcker att filmen tassar lite i samma spår som den underskattade skräck-Sci Fi-komedin The Cabin in the Woods (2001).

Knarklangaren Fontaine (John Boyega) söker upp hallicken Slick Charles (Foxx) på ett nedgånget motell för att driva in en skuld. Men på väg därifrån blir Fontaine skjuten till döds av rivaliserande knarkhandlare.
Morgonen därpå får Slick Charles en chock när Fontaine dyker upp igen och ska hämta sina pengar. Fontaine och sexarbetaren Yo-Yo (Teyonah Parris) lyckas till slut övertyga Fontaine om att de sett honom död.

”Måndag hela veckan”-situationen blir ännu knasigare när Fontaine minns att han sett en blodig, skottskadad svart man bli upplockad av en skum SUV.

Fontaine, Slick och Yo-Yo spårar bilen till ett ödehus. I ett underjordiskt labb hittar trion Fontaines döda kropp på en bår. Pulvret som de hittar i labbet och drar i sig i tron att det är någon ny, häftig drog gör bara att de börjar skratta hysteriskt.

I villervallan råkar Fontaine också skjuta ihjäl den förskrämde forskare som de hittar och hade hoppats skulle kunna ge dem svar på vad som händer i bunkern. Mysteriet tätnar när Fontaine dagen därpå återvänder till huset och upptäcker att labbet plötsligt är borta.

De tre får samtidigt nys om att det mystiska pulvret bland annat används i frityrsmeten på en populär snabbmatsylta och orsakar knäppa skrattanfall hos gästerna. Yo-Yo upptäcker samtidigt att hela ghettot där de bor övervakas och smygfilmas. Allt tycks vara en del i en omfattande, bisarr komplott.

Det här projektet plockades upp redan 2019 från Hollywoods ”The Black List – populära manus som ännu inte blivit film. Att det påstås att filmen legat klar i två år och släppts först nu brukar inte vara ett gott tecken.

Det är ju inte heller helt lätt att skapa en bra balans i en mix av Blaxploitation, Sci-Fi, satir, skräck, konspirationsthriller och streetsmart (sorry) svart humor.

Men Juel Taylor (manus och regi) har fått till en märkligt utmanande och absurd liten pärla, generöst späckad med träffsäkra popkulturreferenser och finurliga tvärkast. Liknelsen med Jordan Peeles universum i Get Out (2017) och Nope (2021) är inte helt tagen ur luften. Men Taylor har hittat en mer lyckad, genreöverskridande tonträff. Trams gifter sig snyggt med Arkiv X-mystiken.  

Storyn sägs vara inspirerad av en verklig händelse. Det kontroversiella ”Tuskegee Syphilis Study” - en hemlig, statlig medicinsk studie på svarta människor i Alabama mellan 1932 och 1972. Taylor har sedan skruvat till det rejält och vågar ta ut svängarna rätt ordentligt.

Dialogen är glimten-i-ögat-stereotypisk, sylvass och kaxig. Det funkiga soundtracket är charmigt stöddigt. Fotot är sjaskigt och 70-talsgrynigt retro-läckert. Miljöerna är solkiga och karaktärerna färgstarkt slitna. Det finns också en olycksbådande atmosfär som skapar en oberäkneligt underhållande nerv som bär hela filmen.

Och Jamie Foxx är inte alls så tröttsamt överspelande skränig som jag först trodde.

Han är tvärtom väldigt rolig och fingertoppskänslig, precis som hela resten av ensemblen. 

 

THEY CLONED TYRONE 

DRAMA/SCI FI/KOMEDI

Producerad: 2023

Format: SVOD16:9 HD

Utgivare: Netflix

Längd: 119 minuter

Betyg: 7

 


 

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår