Wes Andersons unika visuella och narrativa stil som bjuder på nostalgi, absurditet och melankoli i hårt stiliserade förpackningar har en charm som är svår att värja sig emot.
INÅTBLICKANDE STJÄRNHIMMEL
Wes Andersons unika visuella och narrativa stil som bjuder på nostalgi, absurditet och melankoli i hårt stiliserade förpackningar har en charm som är svår att värja sig emot.
Samtidigt är det viktigt att fortsätta utveckla sig som regissör och mot en samtida resonansbotten av auktoritära regimer, pandemi, storkrig och ekonomisk recession kan måhända hans småputtrigt nördiga komedier kännas något otidsenliga.
Asteroid City hanterar detta briljant, där Anderson både backar tillbaka kameran och sedan zoomar in den. Det finns en handling i bakgrunden, men Anderson berättar i en serie av torrt komiska vinjetter kring komplexa och dysfunktionella karaktärer. Mycket av materialet är egentligen ganska mörkt (död, sorg, misslyckanden) men den tighta kostymen gör att filmen hela tiden rör sig vidare.
Dessa kontraster lyfter Asteroid City och gör att den kan uppskattas på flera nivåer. Här finns både en surrealistisk komedi med drag av Jacques Tati och ömsinta möten mellan sargade individer isolerade i ett ögonblick.
Stor hjälp har Anderson av den närmast bedövande rollistan, där namn som Tilda Swinton, Jeff Goldblum, Willem Dafoe och Matt Dillon flyger förbi i småroller.
Allt detta levereras i regissörens kanske mest sublimt konstruerade scenografi hittills. Med jämna mellanrum bryts dock den fjärde väggen och filmen tar upp produktionen av sig själv, oftast utifrån Edvard Nortons manusförfattare.
Det kryper in ett existentiellt tema kring hur vi alla filtrerar vår egen verklighet och lever i ett slags självregisserade bubblor.
Asteroid City blir på detta sätt mer än bara en glittrande snöglob att förundrat kika in i. Det är en omedelbar klassiker i Wes Andersons repertoar och en av de bästa filmer han gjort.
ASTEROID CITY
KOMEDI
Producerad: 2023
Format: BD 16:9 HD, DTS-HD MA
Utgivare: SF Studios
Längd: 105 minuter
Betyg: 9