filmrecension

Night Gallery

Steven Spielbergs regidebut är rysligt bra

Annons:

Med banbrytande, ikoniska kassavältare som Hajen (1975), Närkontakt av tredje graden (1977), Jakten på den försvunna skatten (1981), E.T. – The Extra Terrestrial (1982) och Jurassic Park (1993) tillhör Steven Spielberg Hollywoods allra största och mest framgångsrika filmskapare genom alla tider.

Man tänker ofta på hans regidebut som tevefilmen Duellen (1971). Men innan dess hade mästerregissören faktiskt regisserat (och även skrivit manus) till teveserier som bland annat Columbo. Regidebuten kom 1969 med en film i piloten till rysarantologin Night Gallery som nu för första gången släpps på svensk dvd.

Steven Spielbergs regidebut är rysligt bra – man anar tydligt redan här hans karakteristiska stil och unika berättarglädje. Nu skulle man nästan önska att han vågade göra mer skräck, eller åtminstone något i samma stil som avsnittet i den här stämningsfulla och kusliga skräckantologin.

Spielberg var 23 år gammal när han tog sig an Eyes – den andra delen i filmen med manus av Rod Serling som även skapade klassiska The Twilight Zone (1959-1964). Hans segment handlar om Claudia – en rik, hjärtlös och desperat blind kvinna som tvingar en djupt skuldsatt spelmissbrukare att sälja sina friska ögon till henne för att hon ska kunna se, om än bara för 12 timmar.

Claudia spelas av den legendariska, Oscarbelönade Hollywooddivan Joan Crawford i en av sina sista roller i livet.

Efter operationen sitter Claudia ensam i sin lyxiga penthouse på fashionabla Fifth Avenue i New York. Precis när hon tar av sig bandagen blir det strömavbrott. Claudia går i taket, övertygad om att hennes läkare lurat henne och att operationen bara var fejk. Ilsken störtar hon ut, kollapsar i en gränd och kvicknar inte till förrän när morgondagen gryr. Då får hon en chock …

I det första avsnittet, The Cemetary, möter vi den skrupellöse Jeremy (Roddy McDowall) som mördar sin stenrike, sjuklige farbror för att få ärva hans förmögenhet. Efter dådet upptäcker en skakad Jeremy att en målning av familjens privata kyrkogård verkar förändras lite för varje dag – först syns en nygrävd, tom grav.

Därefter dyker hans döde farbror upp i tavlan och på målningen tycks han komma allt närmare herrgårdens entré varje gång Jeremy stannar till framför tavlan.
När det plötsligt bultar på dörren håller Jeremys hjärta på att stanna. Det avsnittet är regisserat av Boris Sagal, Emmybelönad för De fattiga och de rika (1976).

Den avslutande delen, The Escape Route, regisserades av Barry Shear (Mannen från U.N.C.L.E, Alias Smith & Jones). Här befinner sig naziförbrytaren, SS-Gruppenführer Strobe (Richard Kiley) ständigt på flykt, både från rättvisan och sina egna mardrömmar.

En dag stöter han ihop med Bleum (Sam Jaffe) som överlevt samma koncentrationsläger där Strobe med obeveklig hand styrde över liv och död. Strobe känner inte igen Bleum, men undkommer ändå inte sitt öde. En tavla på ett konstmuseum av en korsfäst man visar sig ruva på en brutal vedergällning.

Precis som i The Twilight Zone - och för all del även Tales from the Crypt (1989–1996) - avslutas varje episod av Night Gallery med en sedelärande, ofta makaber liten knorr. Bisarrt, spännande och mycket underhållande. 

 

Night Gallery
Thriller-rysare
Producerad: 1969
Format: Dvd, 16:9 (1:33:1), Dolby Audio 2.0
Utgivare: Retrofilm
Längd: 98 minuter
Betyg: 7
Spielberg och Joan Crawford

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår