Film

Magisk Girl Power under blodig måne

När månen över Engelsfors färgas blodröd vaknar ondskefulla krafter till liv och världens öde ligger plötsligt i händerna på ett gäng omaka tonårstjejer.

Cirkeln är den hyllade första filmen efter en kultförklarad boktrilogi om kärlek och svek, magi, vänskap och att hitta sig själv.

Av Thomas Nilsson
Bild: ©RMV Film

Engelsfors.
Det är namnet på en liten sliten landsortsstad mitt ute i ingenstans, omgiven av djupa, mörka skogar. Bruket på orten lades ner på 1980-talet. Det blev också början till slutet för Engelsfors där butikslokalerna i centrum nu gapar tomma och gatorna ligger tysta och öde. Arbetslösheten har tärt hårt på människorna som hukar bakom gråtrista fasader.
Det är med Engelsfors som med alla andra sömniga svenska småstäder – alla känner alla och det är svårt att våga vara annorlunda. Det var också något som blev ännu tydligare när den mobbade 16-årige Elias bara ett par veckor in på höstterminen hittades död på toaletten på Engelsfors gymnasium.
Man sa att Elias var vilsen och kände sig utstött, att han hade begått självmord, men snart började ett annat rykte spridas. Ett rykte som säger att en ondskefull kraft försöker ta sig in i Engelsfors och att det finns magiska krafter som håller på att vakna till liv hos en grupp omaka, men väldigt speciella gymnasietjejer.
De utvalda är en färgstark blandning av personligheter, en grupp tonårstjejer som normalt sett inte ens skulle titta åt varandras håll – Rebecka (Josefin Asplund) är den sportiga och duktiga familjeflickan som älskar sin pojkvän Gustaf, men som samtidigt ruvar på ett hotfullt mörker. Anna-Karin (Helena Engström) är olyckligt kär och lever i skräck för vad hennes mobbare ska utsätta henne för, medan Vanessa (Miranda Frydman) är tjejen som omfamnar livet fullt ut. Hon är livrädd för att fastna i den trista, grå vardagen, hon flyr sin självupptagne styvpappa och hänger hellre med kompisar och sin halvkriminelle pojkvän Wille.
Tillvaron är inte heller så lätt för Minoo (Irma von Platen). På lektionerna utstrålar hon självförtroende och är inte rädd för att visa vad hon kan. Samtidigt vet hon inte hur hon ska bete sig mot sina jämnåriga och gömmer sig helst med en bok på toaletten på rasterna. Ida (Hanna Asp) är ögontjänaren som lindar lärarna runt sitt lillfinger, samtidigt som hon styr det gäng som tillhör de värsta mobbarna på skolan. Anna-Karin är ett av offren som fasar för att tvingas möta Ida.
Linnéa (Leona Axelsson), däremot, går alltid sin egen väg. Hon avskyr auktoriteter och skiter i allt nu när hennes bäste vän Elias inte längre finns vid hennes sida.
En natt, när månen lyser blodröd, samlas tjejerna i den övergivna gamla folkparken i Engelsfors. Här får de veta att de alla bär på magiska krafter som de måste lära sig kontrollera. De är De utvalda som tvingas samarbeta och våga lita på varandra för att slå tillbaka mörkrets onda krafter och rädda världen.

Författarna satte stopp för häxjakten
Cirkeln är en tidlös fantasyhistoria om magi och vänskap, om kärlek och svek och om att växa upp och våga hitta sig själv. Filmen är baserad på den första romanen (med samma namn) i en trilogi skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren och har ofta jämförts som en svensk Twilight (Sara skrev också manuset tillsammans med Levan Akin, som även regisserat filmen).
Del 1 gavs ut 2011 och blev en succé direkt, både bland läsare och kritiker. Boken, som nominerades till Augustpriset samma år, följdes upp av del 2 Eld (2012) och del 3 Nyckeln (2013).
Båda mottogs med samma entusiasm som Cirkeln, vilket resulterade i Berättelser från Engelsfors, ett seriealbum som kom att bli är ett slags del 2,5. Här har författarna samarbetat med tecknarna Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam. Framgångarna med trilogin, som översatts till 25 språk och getts ut i över 30 länder, resulterade förstås snabbt i tankar på en filmatisering.
Planerna på att filma den första boken väcktes dock så fort Cirkeln blev en storsäljare 2011. Filmrättigheterna till hela trilogin såldes till Filmlance och bolaget drog snabbt igång ett omfattande projekt. Regissören Levan Akin kontrakterades, samtidigt som man började leta skådespelare över hela landet. I början av 2012 tog det dock stopp. Författarna Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren drog i handbromsen och förklarade att de ville hoppa av.
"Vi känner ett alldeles för stort ansvar gentemot våra läsare och den värld vi har skapat för att kunna stå bakom den här produktionen", skrev de i ett blogginlägg. Hela filmprojektet lades därefter på is.

Mamma mia, vilken chans
Turerna var många innan det slutligen blev dags att skaka liv i Cirkeln framför kamerorna. Vändpunkten kom när ABBA-legenden Benny Anderssons son Ludvig läste boken. Han blev så fascinerad att han ringde sin pappa och tyckte att det var en bok som han ville göra film av.
– Jag stod på en flygplats när Ludvig ringde och frågade om jag hade läst Cirkeln. Jag hade precis gått förbi en bokaffär där den låg i skyltfönstret, så jag köpte och läste den, sa Benny Andersson i en intervju till Dagens Nyheter.
Far och son kontaktade därefter Filmlance och tog över rättigheterna. I Dagens Nyheter berättade Benny Andersson att planerna på att starta ett filmbolag väcktes efter att han var inblandad i Mamma mia och fick blodad tand.
Benny och Ludvig startade filmbolaget RMV Film och började ragga pengar. Filmatiseringen av Cirkeln blev snabbt en av landets dyraste och på senare tid också mest omtalade filmer. Både Benny och Ludvig tog sin an producentrollen, men kallade också in rutinerade Cecilia Norman Mardell för att sköta det dagliga producentarbetet.
– Vi är inte intresserade av att bara stå för pengarna, vi vill vara med och tror att vi har kunskap som kommer att vara till glädje, sa Ludvig Andersson till Dagens Nyheter.

Omfattande casting
För att hitta rätt skådespelare som kunde porträttera de unga häxorna i Engelsfors hade filmbolaget en öppen casting i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Man besökte också åtskilliga skolor, teatergrupper och teaterskolor och satte in annonser i tidningarna, innan producenterna bland 2 000 kandidater slutligen gjorde sina val. Alla utom en av tjejerna gör samtidigt sin filmdebut i Cirkeln.
Författarna Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren var också nöjda.
–? Vi är otroligt glada att det har löst sig och att vi kan börja arbeta. Och att få en chans att jobba med Benny och Ludvig?... Man får nypa sig lite i armen, sa Sara Bergmark Elfgren i en intervju i Aftonbladet.
– Jag vill lägga mig i en saltvattenstank och flyta i en vecka och smälta det här. Det går inte ens att säga att det är en dröm som blivit sann, för vem kunde ana att en sådan här öppning skulle dyka upp, inflikade Mats Strandberg.
– Vi vill göra en film som gör rättvisa åt Saras och Mats fantastiska universum. Cirkeln är en berättelse om verklighet och magi, om ensamhet och gemenskap, om att vara ung och om att rädda världen, förklarade Ludvig Andersson i ett första pressmeddelande.

Magisk diskbänksrealism
Många var nyfikna på vad som lockade Benny Andersson att gå in i ett projekt som en filmatisering av Cirkeln.
– Jag tycker att det är fantastiskt bra att det handlar om unga kvinnor och deras strävan efter att lösa problem tillsammans, det är intressant. Och bra att det inte är fem grabbar, förklarade han för Dagens Nyheter.
Benny har även skrivit musik till filmen, något som han först inte alls hade planerat.
– För att det är så otroligt tidsödande och så måste man anpassa sig till regissören. Men om någon annan gör det, så måste jag ändå lyssna och säga det där kan vi inte ha, påpekade Benny i en intervju med Dalarnas Tidning.
Man har även använt låtar av bland andra Hepstars, The Hives, Kate Bush och Anna von Hausswolff till soundtracket.
Regissören Levan Akin har också i flera intervjuer berättat att han hade som ambition att göra en film som skiljer sig från andra i genren och som har ett eget uttryck.
– Med den här berättelsen behöver vi inte imitera andra. Vi kan hitta en egen ton, sa han till Dagens Nyheter.
– Även om man tar bort de magiska aspekterna av den här berättelsen, så finns det ändå en historia om hur det är att vara ung, om att leva i olika familjeförhållanden, om relationer och om att vara tonåring. Det är väldigt fina och verkliga berättelser, och vi vill göra en film som gestaltar det, tillade Ludvig Andersson i samma intervju.

Lustfyllt manusskrivande
Levan Akins har tidigare regisserat SVT-serierna Äkta människor och Anno 1790. Långfilmdebuten kom 2011 med Katinkas kalas som hade premiär på Tribeca Film Festival och som hyllades internationellt.
I en intervju med Popmani.se berättade Akins om utmaningarna med att göra film av en så omtalad bok som Cirkeln.
- Det fanns flera, men framförallt själva castingarbetet, att finna tjejerna som skulle förkroppsliga karaktärerna från boken. Och att överföra 500 sidor bok till film kan vara svårt, speciellt med så många karaktärer. Film är så annorlunda från bok, vad stryker man?
Akins beskrev manussamarbetet med författaren Sara Bergmark Elfgren som en "lustfylld process".
- Jag och Sara har samarbetat tidigare då Sara också har en bakgrund i film. Så jag såg fram emot att få fördjupa vårt samarbete med Cirkeln.

Perfekt nedgånget
Cirkeln utspelar sig i Engelsfors, en fiktiv liten bruksort. Jakten på den perfekta inspelningsplatsen ledde filmteamet till Grängesberg i södra Dalarna – en ort som producenten Ludvig Andersson beskrev som idealisk.
– Egentligen är det Fagersta som stått modell för bokens samhälle, men allt är ju bara illusioner. Vad vi måste göra var att hitta en plats som ser ut som Engelsfors som vi kunde använda till exteriörerna, sa han till Dalarnas Tidning.
Det muttrades tydligen en del bland ortsbefolkningen sedan Ludvig i en intervju pratat om att Grängesberg var perfekt för att symbolisera den sorts tristess, hopplöshet och grådask som präglar bokens Engelsfors.
– Det är svårt att bygga det. Det behövs femton år av arbetslöshet för att man ska få den känslan, sa han till tidningen.
Folkparken i filmen finns dock inte på riktigt, utan är uppbyggd av skickliga scenografer.
Man filmade mellan mars och juli 2014 och spelade även in flera scener under stort hemlighetsmakeri i skogarna utanför Nykvarn och i centrala Södertälje, på Lidingö och i Vuollerim utanför Jokkmokk.

Oviss framtid för häxorna
Budgeten för Cirkeln landade på runt 40 miljoner kronor, det är ungefär dubbelt så dyrt som för en "vanlig" svensk långfilm. Specialeffekterna, skapade av Archlight, Fixas och Ixor, har förstås kostat en del.
Filmen hade också en trogen fanskara på sociala medier och väckte stor uppståndelse när den premiärvisades under Berlins filmfestival i år där ABBA-fans skapade kaos utanför biografen. Visningen avslutades också med rungande applåder från publiken.
När Cirkeln fick svensk biopremiär gick den upp på 210 biografer runt om i landet. Konkurrensen från omtalade Fifty Shades of Grey blev tuff. Benny Andersson sa i flera intervjuer inför premiären att det krävdes ca 400 000 sålda biobiljetter för att projektet skulle betala sig och för att man skulle filma även Eld och Nyckeln.
I mars 2015 hade 113 000 sett Cirkeln på bio, så framtiden för de övriga två filmerna är fortfarande oviss, men fansen hoppas förstås fortfarande. När filmen nu släpps på Blu-ray öppnas portarna på nytt till en magisk, men skrämmande värld, någonstans mitt i en helt okänd del av Sverige ...

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår