Teknik Guide Favoriter ur arkivet Veckans gratisartikel Hemmabio #10 2020

Ny fet spel-TV?

Ny Playstation, ny Xbox och maffiga PC-grafikkort öppnar för frågor runt ny spel-TV

Favorit ur arkivet. Artikeln är ursprungligen publicerad i HemmaBio 10/2020


”Framtidssäker” är en falsk trygghet, och ingenstans är detta så tydligt som när vi har nya konsoler och nya PC-grafikkort för bättre spelande på väg. Mycket är nytt och det mesta är idag oprövat. Vi vet ännu inte riktigt vilka av alla nya funktioner som verkligen blir viktiga eller inte.

Men vi kan berätta vad som kommer och vilka TV-modeller som har dessa funktioner när du planerar för framtidens spelande inför nästa TV-köp. Jag kommer här fokusera på konsolerna Xbox Series S/X, Playstation 5 samt PC. Så även om texten skriver konsol är informationen lika aktuell för en PC, eller för den delen annan bildkälla avsedd för spel. 


”50 Hz” – aldrig varit ett problem.

Vi börjar med den vanligaste frågan jag besvarat om och om igen sedan femton år tillbaka. Den ifall en TV med 50 Hz-panel kan användas för spel eftersom konsolerna kör 60 Hz? Svaret är att det inte finns någon modern TV som är ”50 Hz”. Eller ”100 Hz” för den delen. Det är gamla talesätt från tjock-TV-tiden som idiotiskt nog lever kvar i specifikationer, står på lappen på TV:n i butiken och så vidare. Men det stämmer inte alls. Alla platta TV idag har paneler och elektronik som klarar 60 Hz. En del toppmodeller klarar 120 Hz vilket denna artikel också tar upp.Detta har alltså aldrig varit ett problem för dig som vill spela. Men branschens förmåga att hålla kvar vid gammalt tugg skapar helt onödig förvirring.


Input lag är lågt i spellägetInput

Lag är latensen, fördröjningen, från att du trycker på avtryckaren på spelkontrollen till att det brinner av ett skott på TV:n. Detta är en fördröjning som en TV adderar till den latens som redan finns i systemes hård- och mjukvara.Latensen är hög redan i själva konsolen, mellan 50–100 millisekunder beroende på spel och hårdvara. Sedan ska denna bild som konsolen beräknat fram skickas som signal över HDMI till TV:n. Först då påverkar TV:ns latens spelet. Är TV:ns latens för hög kommer det att försämra spelupplevelsen. Det du gör med spelkontrollen stämmer kanske inte helt med vad som händer i bild.Idag är latensen låg – när du använder spelläget! Alltid spelläget på!•

Utanför spelläget kan fördröjningen vara mycket hög, 80–200 ms förekommer.• LG och Samsung har lägst latens i spelläget, 7-20 ms på 2019 och 2020-modeller.• Vissa Samsung har dock en Motion plus-interpolering påslagen från början som ger högre latens, 22–35 ms. Menyn Allmän/Extern enhetshanterare och inställning för spelläget styr detta.• Sony, Panasonic, TCL och Philips har latens runt 15–40 ms i sina spellägen.• Äldre TV har högre och sämre latens även i spelläget.• Latens måste testas fristående, något vi gör i TV-testerna.


HDR – ju bättre TV, desto bättre HDR-spel

HDR är idag standard på alla TV. Därför är det inget köpargument för spel – alla nya TV har HDR så länge du undviker det allra billigaste. Däremot är det fortfarande så att det är skillnad från TV till TV hur bra HDR de visar upp. Toppklassmodellerna är de som lyckas bäst med bildkvaliteten i HDR:• OLED-modellerna från LG, Panasonic, Sony och Philips presterar alla mycket bra med HDR.• LCD-modeller från Sonys XG9 och XH9-serie.• Samsungs Q-serie, Q70R och högre från 2019 samt Q80T och högre från 2020.• LG:s Nanocell-modeller i SM9 och Nano9-serien.

Enklare TV-modeller ger förstås HDR-kapacitet men har inte riktigt dynamiken för att det ska bli den tydliga wow-upplevelse som välgjord HDR kan skänka spelgrafiken.Dolby Vision och HDR10+ öppnar för bättre HDR, men detta gäller främst för filmtittande, till exempel ifall du strömmar video och film via Netflix (Dolby Vision) och Amazon Prime (HDR10+) – inte för spel. Framtiden kan dock förstås ändras då även spel gynnas av dynamisk HDR, där ljusomfånget i bilden kan styras scen för scen.


120 Hz för spel finns redan

Flera TV kan skicka ta emot en signal som kör 120 Hz i 1080p eller 1440p-upplösning över befintlig HDMI-teknik. Detta tack vare paneler som arbetar i 120 Hz. Observera att löften om paneler med hög frekvens, 100 eller 120 Hz eller andra, påhittade frekvenser inte garanterar att TV:n faktiskt tar emot en bildsignal i 120 Hz.Detta blir aktuellt främst från PC. Behovet av 120 Hz och 120 FPS på konsol är idag minimalt, men kan komma att ändras med nya Xbox och Playstation 5. Fast vi vet ännu inte om så är fallet (oktober 2020). Det mesta tyder på att de nya konsolerna överlag kommer ge oss mer omfattande 60 FPS i spelen.

Följande TV klarar 120 Hz i 1080p och 1440p.• LG OLED från 2019 och 2020.• LG Nanocell SM9 och SM85/86 samt Nano86, Nano90/91, Nano97, Nano99 och UN85.• Samsung 2019-modeller: Q60R och bättre, RU8- och The Frame. 2020-modeller: Q70T och högre samt The Frame.• Samsung har endast 120 Hz-paneler på 55 tum och större.• Sony XH90-modellen (ej XH95). Observera att flera Sony-modeller kan forceras till 1080p/120 Hz via PC. Inte alls säkert att detta fungerar med konsoler dock.• Majoriteten övriga TV klarar endast 60 Hz-signaler som mest. Oavsett skrytsiffror på kartongen!

 

HDMI är funktioner – inte versioner.

Tre år efter att HDMI 2.1-specifikationen lanserades är det flera funktioner som är viktiga för de nya spelkonsolerna. I vanlig ordning är det dock rätt meningslöst att tala om HDMI-versioner när vi talar om produkter. HDMI-standarden är ett smörgåsbord av funktioner och det är funktionerna i produkterna som är det avgörande. Främst tre funktioner som är viktiga för spel.

 

Samsung stöder också spel på alla möjliga sätt med sina finare maskiner, här Q80T som vilar sig innan spelanstormningen.


HDMI 2.1: ALLMALLM, Auto Low Latency Mode, är samma sak som ett automatiskt spelläge. Detta är en funktion som är väldigt enkel att bygga in i produkten, då det handlar om hur TV och konsol identifierar sig för varandra. ALLM kräver därför inget nytt i fråga om hårdvara. Automatiskt spelläge finns därför på de allra flesta nya TV-apparater.• ALLM finns på nästan alla 2020-apparater och flera 2019-apparater. Även budgetmodeller.

HDMI 2.1: VRRVRR, Variable Refresh Rate, är Adaptiv synk vilket innebär att TV:ns panel anpassar sin uppdateringsfrekvens (i Hertz) efter det antal bildrutor som spelet kan prestera, då mätt i FPS, Frames Per Second. Kortfattat innebär detta bättre flyt i bilden med mindre ryck och obruten grafik fri från så kallad tearing.

Detta har sedan flera år visat sig viktigt för PC-spelande på spelskärmar och grafiktunga spel. Men på TV-apparater är det ovanligt och nytt. Både nya Xbox och Playstation 5 ska ges VRR-funktion. Fast är ett stort frågetecken hur viktigt detta blir i praktiken. VRR-funktion är idag därför viktigast för dig som spelar på PC. VRR-kräver ny hårdvara i TV:n:• LG OLED B9, C9, E9, BX, CX, GX, ZX.• LG LCD SM9, Nano90/91, Nano86 – generellt saknas detta på 8K-modellerna.• Samsung 2019-modeller Q60R och bättre. RU8- och The Frame. Samsung 2020 med Q70T och högre samt The Frame.• Sony XH90-modellen (ej XH95) – VRR är dock en framtida uppdatering i skrivande stund.• Ingen annan TV-tillverkare har VRR-stöd på aktuella modeller i skrivande stund.• VRR-stöd på TV är fortfarande i sin linda.


HDMI 2.1 FRL för 4K/120 HzFRL, Fixed Rate Link, innebär en ny signalöverföring och högre bandbredd över HDMI. Från den gamla HDMI-gränsen på 18 Gbps, Gigabit per sekund, gick det bra med 4K/60 Hz. Med FRL kan HDMI köra uppemot 48 Gbps per sekund för 4K/120 och 8K/60 Hz med HDR. Denna hastighet kräver helt ny hårdvara, och även nya HDMI-kablar, vilka certifieras som Ultra High Speed.

För nya Xbox med flera TV är gränsen i praktiken 40 Gbps vilket räcker till 4K/120 Hz med HDR utan reducerad färgkvalitet. Följande modeller klarar detta:• LG OLED-modeller 2019 och 2020.• LG LCD SM90, SM98, Nano86, Nano90/91, Nano97, Nano99 och UN85.• Samsung 2019 med Q-modellerna som har One-connect-box.

På Samsung 2020 är det Q80T och högre.• Sony XH90-modellen (ej XH95) – FRL är dock en framtida uppdatering i skrivande stund.• 4K/120 Hz är förstås bara möjligt om TV-panelen också arbetar 120 Hz.Även här återstår det att se hur viktigt detta blir för konsolerna då få TV-apparater klarar denna hastighet. För PC-spelande är det viktigt och där har Nvidias nyaste grafikkort RTX3080 kapacitet för 48 Gbps och 40 Gbps 4K/120 med 10 bitars HDR.


Ny konsol och äldre förstärkare?

För HDMI är det norm att tala om funktion. Du kan inte titta på en produkt och förvänta dig att något versionsnummer säger något om någonting. Ska du skicka HDR-bild måste förstärkaren klara HDR. Ska du skicka 4K/120 Hz-signal måste förstärkaren klara av 4K/120 Hz-signal. Ska du köra VRR måste förstärkaren också hantera VRR och så vidare. Konsolen eller PC:n kör du direkt i TV:n för moderna finesser. Ljudet får du lösa på annat sätt. Räkna heller inte med att nya förstärkare klarar alla nya finesser. Bilden direkt in i TV:n och ljudet via ARC och eARC till förstärkare blir därför viktigare och viktigare.


Sammanfattning

Ifall du läst hela vägen har du märkt att två tillverkare är i frontlinjen för spel: de båda koreanska tillverkarna LG och Samsung. Där har du flest finesser och funktioner för spelande, inklusive det som kan komma att bli viktigt för framtidens konsoler och spel-PC. Sony är oväntat efter på denna front. Trots att Sony själva bygger Playstation 5 verkar Sonys TV-avdelning lite tagna på sängen av vilka funktioner som kommer.

Den andra trenden som är tydlig är att de bästa spel-TV-modellerna för framtidens spel också är toppmodeller, likt LG:s OLED-TV och Samsungs Q-serie. Och så är det. Allt är bättre på de här modellerna, såväl för spelande som för filmtittande. Du kommer förstås att kunna spela med Playstation 5 och nya Xbox även på en budgetmodell och njuta av de nya spelen. Ny kapacitet som 4K och 60 FPS är givetvis roligare än 1080p och 30 FPS. Men du får inget av det extra och nya som gör att TV-modellerna skiljer sig åt runt spelupplevelsen.

Annons:

Alla LG:s finare modeller 2019 och 2020 är rustade för att spela seriöst på, med ”lilla” 48CX som ett grymt alternativ för PC-gamers som skaffat eller ska skaffa RTX3080.
Förutom Nvidia RTX3080 kom det alltså två nya spelkonsoler, och det märkliga i detta är väl mest att Sonys tv-utbud är så dåligt förberett för att ta hand om bilden från Playstation 5.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår