I juni 2016 var sex av tio sålda TV-apparater i Norden smart-TV, men redan i november hade antalet ökat till åtta av tio, enligt marknadsundersökningsföretaget GfK.
Nordiska konsumenter har enkelt för att omfamna ny teknik, men även globalt ökar antalet sålda smarta TV-apparater. Enligt informationsföretaget IHS Technology så var 56% av sålda TV-apparater under perioden april-juni 2016 smarta, jämfört med 43% år 2015.
- Sättet vi ser på TV ändras snabbt och många konsumenter kollar inte ens på vanliga TV-kanaler längre, utan använder bara smart-TV, säger Pär Josefsson, produktchef på Philips TV.
Philips TV använder Googles Android TV-plattform som innehåller tusentals appar, bland annat streamingtjänster och TV-spel. Den inbyggda funktionen Google Cast kan dessutom spegla innehåll direkt från mobilen, datorn eller surfplattan till TV-skärmen.
IHS förutser att Android-TV kommer att fortsätta vara den dominerande plattformen. Uppkopplade TV-enheter generellt kommer att öka - år 2019 kommer 1,5 miljarder att vara i användning globalt och det väntas öka till 1,7 miljarder vid 2020. Detta inkluderar TV-apparater, set-top-boxar, blu-ray-spelare och digitala mediespelare.
- Generellt ser vi en tydlig ökad användning av smart-TV. Konsumenter är väldigt vana vid appar i mobilen och vi kommer att se alltfler appar släppas för just TV. Utvecklingen kommer att ge ett ökat värde för smart-TV som blir alltmer vanligt i nordiska hem, säger Pär Josefsson.
Läs mer om Philips TV HÄR