pressrelease

Smart TV finns nu i fler hem

I juni 2016 var sex av tio sålda TV-apparater i Norden smart-TV, men redan i november hade antalet ökat till åtta av tio, enligt marknadsundersökningsföretaget GfK.

Annons:

Nordiska konsumenter har enkelt för att omfamna ny teknik, men även globalt ökar antalet sålda smarta TV-apparater. Enligt informationsföretaget IHS Technology så var 56% av sålda TV-apparater under perioden april-juni 2016 smarta, jämfört med 43% år 2015.

- Sättet vi ser på TV ändras snabbt och många konsumenter kollar inte ens på vanliga TV-kanaler längre, utan använder bara smart-TV, säger Pär Josefsson, produktchef på Philips TV.

Philips TV använder Googles Android TV-plattform som innehåller tusentals appar, bland annat streamingtjänster och TV-spel. Den inbyggda funktionen Google Cast kan dessutom spegla innehåll direkt från mobilen, datorn eller surfplattan till TV-skärmen.

IHS förutser att Android-TV kommer att fortsätta vara den dominerande plattformen. Uppkopplade TV-enheter generellt kommer att öka - år 2019 kommer 1,5 miljarder att vara i användning globalt och det väntas öka till 1,7 miljarder vid 2020. Detta inkluderar TV-apparater, set-top-boxar, blu-ray-spelare och digitala mediespelare.

- Generellt ser vi en tydlig ökad användning av smart-TV. Konsumenter är väldigt vana vid appar i mobilen och vi kommer att se alltfler appar släppas för just TV. Utvecklingen kommer att ge ett ökat värde för smart-TV som blir alltmer vanligt i nordiska hem, säger Pär Josefsson.

Läs mer om Philips TV HÄR

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår