Eisa
Test Hemmabio #1 1995

Basmästarnas bioslägga

REL i normala prisklasser är för mig framför allt torra och korrekta hifi-subbar med för lite daller för rejäla filmeffekter. HT-serien ändrar på hela min bild av hur en REL kan låta.

Det där med hifi- respektive biobas är begrepp som vi skulle kunna stöta och blöta länge. Vad är vad och varför?

En bra bas ska givetvis klara av att spela all form av material som du ger den, men för att hårddra det hela så spelar det större roll om en kontrabas låter följsamt och musikaliskt än om en atombomb på film har microdetaljer. Jag vågar påstå att de flesta nog håller med om att det allra viktigaste när vi ska ljudlägga en sprängning snarare är kraften och basens förmåga att ruska om soffan, än finlir.

De som håller med mig har därför valt andra subbasar än REL:s fina hifibasar när bjälklagsgung har önskats och budgeten varit mer eller mindre begränsad. Den nya HT-serien är något helt annat än vad REL brukar vara. Här har hemmabiobruk varit den allra viktigaste ledstjärnan vid utvecklingen, vilket gör mig riktigt nyfiken.

Biobas i fokus

I den nya HT- serien har REL prioriterat bort högnivåingången av speakon-typ med separat volymratt som annars har varit en käpphäst hos företaget. Givetvis är det en besparingsfråga som ligger bakom. Av samma anledning är färgpaletten väldigt blygsam med svart som enda alternativ. Finishen är enklare än i exempelvis T-serien, med borstad aluminiumlook på vinylfolien som har använts för att klä lådan.

På toppen har REL HT/1205 en 12 millimeter tjock blanksvart skiva som ger subbens design lite särprägel. Utöver design är med fem lacklager har skivan även en resonansdämpande funktion.

Formmässigt så brukar REL med undantag för vissa extremer (REL Reference till exempel) hålla sig till kubiska proportioner. Den här basen är inget undantag. Måtten är ganska standard för en subbas bestyckad med tolvtumselement.

 

Dynamisk spelstil var målet

Elementet sitter monterat på fronten, bakom ett skyddande tyg, vars ram trycks fast i baffeln med klassiska piggar/brunnar. Elementet är ganska hårt upphängt och har en skålformad kon som vävts i glasfiber. Med sin svarta färg blir resultatet påfallande kolfiberlikt tänker jag, tills jag läser att dammkåpan faktiskt har tillverkats i kolfiber. Den är inverterad för att stadga upp konen extra bra.

Lådan står på små REL-märkta plasttassar, men kan även förses med gummifötter. På baksidan sitter ett slutsteg med 500 Watts uteffekt i klass D. Steget är försett med hemmabioanpassade filter som ska få basen att krypa ner mot närmare 20 Hz. För att vara exakt så är -6 dB-punkten på 22 Hz.

För kabelfobikern finns REL HT Air, som är en trådlös signalöverföringsdongel. Den kostar 2 300 kronor och har enligt tillverkaren mycket låg tidsfördröjning på ljudet jämfört med andra trådlösa lösningar.

REL satte som mål vid utvecklingen av HT/1205 att bygga en rimligt prissatt hemmabiobas med dynamisk spelstil. Målet var även att basen skulle klara av att spela riktigt högt. Efter att jag gått igenom produktbladet och kopplat in subwoofern i anläggningen så tar nyfikenheten på ljudprestationerna överhanden.

Innan vi fortsätter till lyssningen bör nämnas att HT-serien till en början består av vår testbas, samt den mindre HT/1003, där tolvan bytts mot en tia och 500 förstärkarwatt är 300. Prislappen har även den krympt, från 8 000 till 6 000 kronor.

 

Basen spelar högt

Kraften som den här basen sänder ut i rummet kommer lite oväntat. Nog för att nivån var för högt uppskruvad från början, men även med rätt basvolym så tar HT/1205stor plats i lyssningsrummet. Den flyttar mycket luft och har pondus.

Grundtonen är mörk och filtret lyckas hålla ovälkommen signal borta, vilket gör att basen är svår att lokalisera, till och med när den spelar utan andra högtalare. Så länge någon av rummets sidoväggar i främre delen används för placeringen, så smälter REL in riktigt snyggt i ljudbilden och fyller ut med en mjuk och härligt tung bas.

Jag drar upp volymen och noterar att ljudbetyget stämmer även när volymen dras upp. Det är helt korrekt som REL påstår att den här basen spelar högt! När gränsen väl börjar närma sig så komprimeras ljudet på ett snällt och snyggt sätt, utan några klonk från talspolen när den slår i polstycket som vissa andra subbar kan göra.

Utöver att vara kraftfull så spelar REL även musik. Det är ingen finlirare som merparten av märkets andra subwoofers, utan en slugger som passar bra till rock eller elektroniska toner.

 

Slår hårt och tungt,

Har du en normal hifi-anläggning eller ser mestadels på film så behöver du troligtvis inte den där superkonturen som många uppskattar vid mer seriös musiklyssning. För med en begränsad budget som 8 000 kronor ändå är, måste du kompromissa.

Då vill du i hemmabiosammanhang högst troligt hellre ha rejält stomp och en kraftig käftsmäll när helvetet bryter ut på hemmets vita duk. Just exakt där har vi REL, som slår hårt och tungt, samtidigt som den brölar högt. Precis så vill vi (men inte grannarna!) ha det i vår hemmabio!

 

 

REL HT/1205

Princip: Aktiv sluten låda

Uteffekt: 500 Watt

Ingångar: Lågnivå (LFE, RCA)

Utgångar: Lågnivå (LFE, RCA)

Delningsfrekvens 40 Hz-bypass

Fas: 0/180

Mått: (B x H x D) 376 x 405 x 399 mm

Vikt: 18,9 kg

Pris: 8 000 kr

Info: rel.net, hifiagenten.se

Annons:

Rejäl stagning internt.
Inget överdåd i form av gjuten aluminium, men ordentlig godstjocklek och en stadig kon.
Med tillbehhöret Longbow kan du få subbasen trådlös.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår