spel Spelrecension

HALO INFINITE

Storskaligheten, utan att tvingas göra hundra saker samtidigt är Halo Infinites uppenbara styrka.

 

Ett år senare än planerat gör Master Chief sin lika efterlängtade som stortartade comeback. Mänskligare än någonsin tidigare men samtidigt utrustad med mycket nytt under Mjolnir-rustnings-huven, får vi under ett alldeles perfekt långt, innehållsrikt och fantastiskt FPS-äventyr lära känna John, Spartan 117 eller kort och gott alltså Master Chief lite mer på djupet än vanligt.

Hjälmen och visiret som aldrig någonsin tagits av under de snart tjugo år som den ikoniska hjälten räddat mänskligheten gång på gång undan Coventant-hot och Forerunners, har alltid bidragit till något av en distans till karaktären.

Precis som med fallet Samus Aran i Metroid-serien så är denna fysiska barriär mellan oss och huvudkaraktärens ansikte något som motarbetar spelupplevelsen något.

Detta har man dock löst på lite andra sätt, inte minst genom Master Chiefs ikoniska stämma yppad av Steve Downes.

Tillsammans med en ny (gammal) AI-sidekick får han återigen åta sig att slåss till sista droppen för att försvara en ny Halo-ringvärld kallad Zeta. Detta så inte Covenant-utbrytargruppen The Banished, med den hänsynslösa Atriox i spetsen, kan lägga Zeta till sin växande vapenarsenal. Väl nere på ringen, efter en första inte så lyckad konfrontation med Atriox, stöter Master Chief på både gamla och nya vänner och fiender.

343 Industries tar det absolut bästa från tidigare spel i serien, samspelet mellan Master Chief och AI:n, de fantastiska öppna banorna och blandar även in den gamla favoriten Cortana på ett hörn som en central del i berättelsen.

Master Chiefs före detta AI-partner som slutligen förstördes i tidigare spel efter att ha komprometterat hela mänsklighetens framtid är återigen i rampljuset på ett oväntat sätt.

Musiken är fenomenal, mystisk och stämningshöjande och i ett helt nytt upplägg för serien, öppnare än någonsin stortrivs jag bland Covenanter, robotar, stora föränderliga byggnader och mängder med fordon. Inte minst de ikoniska Warthogs, Ghosts och Banshees.

Halo-serien har alltid varit väldigt linjärt berättat, något det fortfarande i mångt och mycket är. 343 har dock blandat in en del open world-element som höjer spelupplevelse ännu mer. Det finns inte mängder med små skituppdrag att slösa tid på utan det handlar mest om att ta över och låsa upp mindre baser som är övertagna av Covenanterna.

Det är absolut inget som spelet tvingar dig att göra men det kan underlätta din framfart eftersom du då får tillgång till vapen, ammo, fordon och möjligen att direkt hoppa mellan baserna, något som kan vara skönt ibland med tanke på hur stor Zeta Halo är.

För oss som älskar Halo-mytologin finns det också en hel del att snubbla över i form av diverse extra uppdrag som utforskar vissa fiendekaraktärer lite mer, vapenuppgraderingar och en hel del ljudfiler som går att plocka upp längs resans gång som bygger storyn vidare.

Storskaligheten, utan att tvingas göra hundra saker samtidigt är Halo Infinites uppenbara styrka. Enorma byggnader, broar och skepp transformerar hela tiden världen och stora öppna ytor blandas med trånga underjordiska baser eller höga torn som ska bestigas inifrån eller utifrån.

Tack vare den för serien helt nya änterhaken tappar spelet aldrig tempo och det gör också att du kan ta dig an fiendebaser och uppdrag på vitt skilda sätt. Det flyter på enormt fint i 120fps och designen är otroligt Halo-härlig rakt igenom.

Jag håller Halo-serien som topp fem bästa genom tiderna och Halo Infinite levererar på alla tänkbara fronter även denna gång. Jag har inte en tråkig sekund under hela kampanjen och flerspelarläget har fått mig att älska FPS-genren på nytt. Inget annat spel är så otroligt roligt online, särskilt att spela Custom-matcher med polare eller rankade matcher mot andra gäng.

Släng till Big Team Battle på enorma banor med alla tänkbara fordon eller hutlöst galna Oddball-matcher på tajta och högintensiva kartor så har vi det ultimata FPS-spelet, utöver den magnifika kampanjen. Det tappar aldrig i vare sig spelglädje eller teknik utan kommer underhålla en hel spelarskara i åtminstone ett år framöver, antagligen mycket längre än så.

Tack 343 Industries för att ni inte pajat min favorit-FPS-serie, ni förvaltar ursprungsutvecklaren Bungies arv klanderfritt och när co-op-läget kommer till sommaren lär det höja upplevelsen ytterligare ett snäpp.

 

 

MÅNADENS SPEL
HALO INFINITE

Genre: FPS
Utvecklare: 343 Industries
PEGI: 12
Testat på: Xbox Series X (Finns även till Xbox series S, Xbox One)

 

Spelglädje 10/10
Grafik 10/10
Ljud 10/10
Online 10/10

Totalt 10/10

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår