Test Favoriter ur arkivet

Skönt bra OLED!

Panasonic fortsätter att hålla OLED extra högt även 2022. Fast hur såg denännu högst aktuella modellen för 2021? ut? Vi testar!

 

Panasonic har sedan GZ2000E och HZ2000E-modellerna i nr 11/2019 respektive 11/2020 visat att de med sin ”Master OLED”-anpassning kan ta OLED-panelen längre än någon annan tillverkare. I grunden är det handplockade OLED-paneler med ett extra metallskikt för värmeavledning samt Panasonics energisystem som ger oss en riktigt ljusstark OLED. Som också får sin prislapp satt därefter.

Panasonic använder dock sin värme- och energikontroll i första hand för att hålla de låga ljusnivåerna till en högre tröskel. JZ2000E orkar därför lysa starkare och längre än flera av konkurrenternas OLED-modeller. Detta matchas med en stark färgprecision och de mest omfattande och detaljerade inställningarna på konsumentmarknaden idag. Inställningar som kan trolla fram oväntat högt ljusflöde ur en OLED-panel.

För 2019 och 2020 var Panasonics OLED-modeller oslagbara. Idag är situationen lite mer annorlunda då även Sony och LG anammar Panasonic idéer. Sony A90J, testad i nr 5-2021, är till exempel en tydlig konkurrent. Så frågan är om Panasonic kan hålla kvar sin topposition?

 

Klassisk fjärrkontroll med lite annan design och fler app-knappar. Annars är Panasonic tydligt traditionella men också rappa och överskådliga i menyerna. Vilket behövs då det är många menyalternativ!


 

Uppåtriktade Atmos-högtalare

JZ2000E-modellen finns i 55 och 65 tum och har även extra avancerade uppåtriktade Dolby Atmos-högtalare. Ljudsystemet justeras efter rummet via fjärrkontrollen och ljudet är imponerande stort. Större än TV:n så att säga. Vill du ha fylligare bas kan du även komplettera med subwoofer via hörlursutgången.

Behöver du inte högtalarna men vill behålla färgkvaliteten och funktionerna runt bilden finns JZ1500E-modellen. Den lär inte ge riktigt samma ljusstyrka men i övrigt vara snarlik. Dessutom finns den modellen i 48 tum och vi ska återkomma med test där. Tyvärr inga 77- eller 83-tummare i någon av serierna.

Reflexfiltret är det väntade, högblanka och tydligt rumsdämpande filtret, från andra OLED-modeller. Högblankt har fördelen att det låter svart i bilden te sig som svart där ett mattare filter istället försämrar kontrastintrycket. Nackdelen är då att direkta reflexer från lampor och fönster är just skarpa. Men där kommer andra reflexfilter i samma situation antingen vara allmänt sämre eller ha problem med att de direkta reflexerna ger regnbågsmönster. Dämpningen av rummet överlag är ändå bland de bästa. OLED-reflexfiltret är ofta underskattat och även missuppfattat hur bra det faktiskt är.

 

Undersidan med kontakterna på vänster halva sett framifrån har vi optiskt ljud ut, Ethernet, analog video in (adapter köpes separat), HDMI 1 och 2 vilka klarar 4K/120 (40 Gbps) där HDMI 2 även hanterar eARC. HDMI 3 hanterar vanliga 4K/60. USB med lite starkare strömförsörjning samt antenningångar för två parabol samt den vanliga ingången.

 

 

Detta är toppkvalitet

Rakt på sak: Du kommer med JZ2000E att få den högsta bildkvaliteten du kan få idag. Överlägset kontrastintryckt utan att TV:n döljer skuggnyanser i svarta sjok. Panelen är uniform och lika ljus och mörk i hela bilden utan tydliga avvikelser. En nivå som endast Sonys A90J kan matcha i fråga om ”renheten” i bilden, medan LG och Philips – samt i princip alla LCD:er vi testat –visar upp ojämnare ljus och färg med sina paneler.

Färger och nyanser levereras med hög precision och kontrastintrycket i bilden är imponerande. Är bilden mörk och murrig är det för att filmen är mörk och murrig, inte för att TV:n är godtycklig i hur den sätter nivåer. LG:s OLED-modeller är ofta just lite för mörka från början, medan Philips OLED tenderar att sätta allt lite för ljust. Panasonic låter dig göra vilket som, för inställningarna finns för egentligen alla varianter och önskemål.

Här finns gott om ljusstyrka där vi beroende på inställningar kan hålla blandat SDR-material i nivåer på uppemot 300–400 nits med ett oslagbart kontrastförhållande. Men även 600–800 i nits under vissa omständigheter, se inställningsförslagen om detta. HDR når till 850 nits, dessutom 850 färgkorrekta nits, vilket är en ljusnivå som endast ett fåtal av de allra ljusstarkaste LCD-modellerna kan matcha.

 

Inget fuffens med bilden

Att testa JZ2000E är att nickande bekräfta att det ser ut som det ska. Varje gång jag märker att något inte är som väntat finns ofta en förklaring med att någon inställning djupt nere i menyerna har aktiverats. Och man kan få det extra godtyckligt och extra färgstarkt om man så vill. Panasonic lämnar verktygslådan öppen och du är inte låst till en och samma karaktär på bilden.

Vänder vi på detta och konstaterar att Panasonic JZ2000E är kanske den allra bästa TV:n för 2021, är det nästan tydligare att beskriva var någonstans det knyter sig lite i funktionerna. JZ2000E är delvis en komplex apparat. Omfattande inställningar men också många möjligheter. Förhoppningsvis kommer inställningsguiden här i testet hjälpa till.

 

Bra direkt ur kartong och med inställningar som låter flera av de tolv olika bildlägena justeras i stor omfattning och detalj. Eftersom direkt-ur-kartong är så pass bra testar vi att se om Spel-läget också kan ge rätt färger. Efter några enkla om än något svårfunna inställningar senare är Spel-läget faktiskt alldeles utmärkt det också!

 

 

Inte det starkaste kortet för spel

Panasonic missade med 2020-modellerna hela tåget med 4K/120 och VRR-funktioner för spelande. Även om Panasonic har ett utmärkt spelläge – efter att du gjort rätt inställningar även ett färgkorrekt spelläge – med låg latens cirka 15 ms vid 60 Hz och cirka 6 ms vid 120 Hz så har de haft en del rapporterade problem med funktionerna. Där har Panasonic gått ut med en uttalande om att en ny mjukvara till TV ska komma innan årets slut. Detta påverkar alltså spelande och idag främst PC-spelande. Detta rör inte filmtittandet.

Ifall spelande är din största prioritet är det fortfarande LG:s OLED B1, C1 och G1 vilka har de tydligaste och mest omfattande funktionerna. LG har inte alls samma finess och precision i färger och kontrastintryck, utan där är LG ett tydligt steg under Sony och Panasonic. LG har istället prisnivåerna och spelfunktionerna.

 

 

HDR sitter där det ska med imponerande ljusnivåer över 850 nits, samtidigt som tone mappingen följer de tänka nivåerna. Detta är direkt ur kartong i Pro1-läget. Har man intresse att finputsa färger och ljusnivåer har Panasonic de mest detaljerade reglagen. Dolby Vision och HDR10+ hanteras de med och rekommenderas för bästa kontroll över HDR-bilden.

 

 

Dolby Vision IQ låser inställningar

Det finns andra frågetecken, som att Dolby Vision IQ-funktionen (som tar hjälp av ljussensorn för att bättre anpassa HDR-bilden efter rummet) har vissa inställningar aktiva och låsta, till exempel brusreducering och interpolering. Visserligen en mild och subtil interpolering, men ändå.

Fast Panasonic har aldrig haft en alltför välputsad interpolering, och det märks att bilden inte flyter riktigt som den är inspelad, särskilt i scener där skådespelare rör sig mot distinkta bakgrunder. Synd då jag tycker Dolby Vision IQ fungerar rätt bra för just det där att titta oavsett hur rummet är ljust eller mörkt.

När vi kör Dolby Vision kommer IQ-läget att aktiveras som förval. Vill du undvika interpoleringen är det Dark-läget som ger snarlik bild utan att oönskade funktioner är låsta. Men då fungerar inte ljussensorn.

 

På gott och ont: Firefox

Panasonics smart-system är Firefox eller Myhomescreen som det kallas av Panasonic. Ett enklare system som inte ger tillgång till samma utbud som Android TV eller Samsungs och LG:s alternativ. Vilket är på gott och ont, allt detta kan du alltid komplettera utanför själva TV:n. JZ2000E fungerar utmärkt med AppleTV eller en separat Android TV-box.

Tvärtom kan den som ogillar påträngande smart-system glädjas åt att Panasonic inte alls är just påträngande och tjatigt. När TV:n startar står den snällt och väntar på HDMI-ingången. Home-menyn och apparna gör sig bara påminda när du själv vill.

För en del användare kan detta vara en stor fördel, eftersom det finns andra lösningar som bättre matchar de exakta önskemålen än det som tillverkaren stoppar in. Andra användare ser det som superviktigt att så mycket som möjligt är inbyggt i TV:n från början. Panasonic har valt sida i den debatten.

 

Har Sony A90J en chans?

Med Sony A90J blev det tydligt att Sony också vill vara med i OLED-toppen. Kan de två jämföras? Ja, det har gått närmare fyra månader efter Sony A90J-testet när jag till slut packar upp JZ2000E. Kortfattat har Sony lyckats mycket väl med A90J, och det är ett starkt alternativ. Båda är definitivt lika roliga som TV och är bland det absolut bästa på marknaden idag.

Även om Sony A90J inte riktigt kan matcha den råa ljusstyrkan hos JZ2000E kan den helt klart matcha kontrastintrycket vid filmtittande. Särskilt när vi är i typsituationen med filmtittande i mysbelysning. Den som kan och vill kommer däremot med JZ2000E kunna locka fram lite fler egenskaper. Eventuell fördel Sony är att A90J finns med 48, 55, 65 och 83 tum där JZ2000E endast finns i 55 och 65 tum.

Utan att ha haft möjligheten att jämföra dem sida vid sida skulle jag säga att båda gör ett lika bra jobb med mindre skillnader i fråga om hur filmbilden presenteras. Skillnader som främst kan komma i fram i direkta jämförelser, och då hänger det mer på vad som faktiskt jämförs, snarare än någon är bättre eller sämre i någon allsidig mening.

Några kommer att se Android TV som en fördel hos Sony. För andra är det istället tvärtom. Handhavandet är också lite mer genomtänkt hos Sony. Gillar du interpolering för mjukare flyt är Sony också det starkaste alternativet. I fråga om färgprecision sätter jag dem som likvärdiga. Men Panasonic har mer möjligheter för att exakt påverka bilden ifall det skulle bli aktuellt. Ur kartong presterar annars båda alldeles ypperligt.

 

Sammanfattning

Med JZ2000E tar Panasonic och bara fortsätter där de var innan. Kanske är det där kritiken är som störst, att det är väldigt likt det vi redan sett. JZ2000E är en av de mest omfattande och i positiv bemärkelse den nördigaste TV:n på marknaden. Vill du gå på djupet finns här alla möjligheter. Men det kostar också.

Samtidigt kan det inte förnekas att även med Sony A90J som mycket intressant och jämförbart alternativ är Pansonics biffigaste OLED fortfarande den mest extrema OLED-modellen vad gäller just bildkvalitet och bildegenskaper. Detta är fortfarande den högsta toppklassen även för denna generation.

Vilken skulle jag välja själv? Ja skulle helt ärligt bli lika nöjd med båda två. Se det som en delad förstaplats.

 

 

Inställningsförslag för Panasonic OLED

Panasonic erbjuder något av de mest utförliga reglagen i någon TV på marknaden idag. Med den lite ironiska skruvningen att Panasonic JZ2000E också är en av de TV-apparater som kanske behöver minst jobb med reglagen. Vi förklarar de reglage som är av betydelse här.

Vi börjar med bildlägen där Professionell1 och 2, Bio, True Cinema, Personligt Anpassat samt Spel-läget går att få med rätt färger och utan överdrifter. Exakta inställningar varierar med vad som är på från början och vad som kan ändras. Personligt Anpassat och Pro-lägena ger mest kontroll. Andra lägen kan även låsa ut vissa inställningar.

Dynamiskt, Auto AI och Normal går att använda för mer överlag mer ljusstark bild. Men dessa bildlägen kommer alltid ha en tydlig nivå av godtycklighet. Man har ingen aning om det man se beror på hur filmen är inspelad eller om det är något TV skapar alldeles själv.

 

Dolby Vision IQ med låst interpolering

Dolby Vision ger helt egna bildlägen: Vivid (stark och överdriven) IQ och Dark där Dark-läget är det manuella läget medan IQ-läget baseras på TV:ns ljussensor som läser av ljusnivån i rummet. Det som lite oväntat utmärker IQ-läget att det låser interpoleringen, Intelligent Frame Creation på Minimum-läget samt låser brusreduceringsfiltren på Auto. Dark-läget gör inte detta men kan heller inte använda ljussensorn. Oklart varför.

Vid växling mellan HDR och SDR kommer inställningarna att vara olika. Du kan därför ha olika anpassade inställningar för just HDR och SDR vilket är en fördel eftersom man då slipper tänka på att själva ändra bildinställning. Inställningarna du behöver ha koll på är som följer:

 

Luminansnivå: Styr ljusstyrkan i bilden vilket är komplext. Se längst ned.

Kontrast: 100 för HDR, ej över 90 för SDR.

Ljus: Reglerar var svart börjar i bilden där 0 ger rätt nivåer från en korrekt källa.

Färgmättnad: 50

rgton: 0

Skärpa: 0 för neutral inverkan. Över 30 riskerar kantförstärkning att synas.

rgtemperatur: Varm2 mäter korrekt. Varm1 är blåare.

Färg-remaster: Expanderar färger dynamiskt. Subtil effekt i praktiken. Rekommenderat avstängt.

Ljussensor: Anpassar ljusstyrkan efter rummet.

Brusreducering och MPEG-reduktion: brusfilter, bör inte användas med kvalitetsmaterial eftersom de kan ge smetigare och suddigare bild.

Optimal upplösning: Extra skärpefilter. Bör stängas av.

Dynamiskt område-remaster: Styr hur dynamiskt OLED-panelen ska arbeta med ljus. Avstängd blir bilden lugnare. Är den på kan du få ut mer ljusstyrka. Se nedanför.

Intelligent Frame Creation: Panasonic interpolering för mjukare flyt. JZ2000E hanterar 24p korrekt med funktionen avstängd. Går att reglera nivån med Film Smooth-reglaget i Anpassad-läget. Minimum-läget och Anpassat upp till 3 har mycket mild effekt på såväl flyt som artefakter. Mellan-läget och Anpassat 5 ger tydligt förändring och tyvärr också tydliga artefakter.

 

Under Avancerade inställningar

Kontrastkontroll: Bör vara avstängd då detta leder till ytterligare godtyckliga förändringar i bilden.

rgomfång: Ställer färgrymden där Standard-läget är panelens egen ganska stora färgrymd. Rec.709 används för SDR och Rec.2020 för HDR.

Vitbalans och Färghantering: För kalibrering med mätinstrument.

Gamma: Ställer in tonkurvan där typiskt norm är 2.2 för allround, 2.4 för mörka rum och 2.0 för mycket ljusa rum.

Tonemap: På – för att inte klippa nivåerna vid HDR. Av låter dig styra Klipptröskel hur du ska klippa nivåerna från 50–1000 nits. Vid Dynamisk HDR som Dolby Vision och HDR10+ är detta styrt av signalen.

Alternativa inställningar innehåller inställningar som är mer signalberoende, likt ALLM, VRR och hur HDMI-signalen ska tolkas.

Skärminställningar har funktioner för Bildformat och overscan samt inbränningsskydd. JZ200E ger normalt ingen overscan med 1080p- och 4K-signaler.

Under Inställningar finns reglaget Automatisk HDMI-inst. med tre lägen där ge 3 är den som ger 4K/120-kapacitet, ge 2 är 4K/60-kapacitet och ge 1 är för att vara mer kompatibel med äldre utrustning likt gamla digitalboxar från tiden innan 4K användes.

 

Så fungerar ljusnivåerna på JZ2000E

OLED och ljusstyrka är ett komplext ämne eftersom ljusstyrkan varierar med hur ljus bild som ska visas och hur TV:n anser att det finns energi för att lysa på det sättet. Att presentera alla möjliga situationer skulle kräva dussintals diagram och blir rätt så tråkigt.

Kortfattat kommer SDR-material (allt som inte är HDR) att ge mellan 200–330 nits i alla typiska situationer med filmer och ljust material. JZ2000E kan konstant mata ut uppemot 160 nits utan att behöva reglera nivåerna efter bildens innehåll. Detta är 20–50 procent mer än många existerande OLED-modeller klarar att hålla med maximal panel.

Med funktionen Dynamiskt område-remaster: På kommer SDR att återges med upp till 220–430 nits beroende på bildens innehåll, vilket är ljusstarkt. Men också mer variation med just bildens innehåll. Och JZ2000E-panelen verkar kunna hålla dessa nivåer mer eller mindre kontinuerligt.

Med Dynamiskt bildläge kan vi nå uppemot 800 nits i korta stunder, vilket är galet högt för en OLED! Men det kommer pendla tydligt och sällan nå över 600 nits igen. Tyvärr är Dynamiskt bildläge godtyckligt och ljusnivåerna ändras hela tiden när vi mäter. Som tumregel, tänk att Dynamiskt bildläge är dubbelt så ljusstarkt som beskrivet nedan men att det också varierar hela tiden.

Så sist men inte minst är reglaget Luminansnivå, där reglaget ger som följer beroende på Dynamiskt område-remaster: På eller Av. Detta är med en snittljusnivå om 25 procent, en typisk filmbild. 

• 100 ger 330 nits (Av) och 380 nits (På)

• 80 ger 265 nits (Av) och 330 nits (På)

• 60 ger 200 nits (Av) och 220 nits (På)

• 40 ger 135 nits (Av) och 150 nits (På)

• 20 ger 75 nits (Av) och 90 nits (På)

Som tumregel vill du ha över 200 nits i ett ljust rum och då kan Dynamiskt område-remaster vara aktiverad så får du mer ljus överlag. För ett mörkt rum med film vill ofta hålla dig kring 120 nits och det är behagligare om maximal ljusnivå istället är mer konstant. Då passar Dynamiskt område-remaster bättre som avstängt.

Ljusstyrka för HDR är lite mer rakt på sak. Använd ljussensorn och håll Luminansnivå på 100. Sänk till 60 i mörkare rum och du slipper de ljusaste, kanske mer störande starka nivåerna.

 

 

Fakta Panasonic TX-55JZ2000E

Mått (BHD): 1 227 × 786 × 350 (69) mm, 24 kg

Paneltyp: OLED, 3 840×2 160 pixlar

Operativsystem: Firefox/Myhomescreen

HDMI-anslutningar: 4 st där 2 st. klarar 4K/120

Latens: under 15 ms i spelläge, 100+ ms utanför

Funktioner: Dolby Vision, HDR10+, Bluetooth, Dolby Atmos-högtalare

Pris: ca 30 000 kronor (Sept 2022)

Info: www.panasonic.se

 

Betyg: 9 av 10, Toppklass

 

Fördelar

Ljusstark och kontrastrik

 

Nackdelar

Omfattande och komplex

 

SUMMA

Kompromisslös OLED

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår