Spelrecension

GOD OF WAR RAGNARÖK

”God of War Ragnarok är helt enkelt ett fantastiskt spel rakt igenom.”

Annons:

 

MÅNADENS STORBILDSÄVENTYR

 

Snön yr och en man med sin yxa, ett talande huvud i bältet, gudomliga krafter och en son att skydda pryder skärmen.

Vi är äntligen tillbaka i den bistra, iskalla tillvaron i Skandinavien som numera är God of War. Efter att rebooten av serien 2018 bytte ut grekisk mytologi mot nordisk dito får vi återigen följa Kratos och hans son Atreus förehavanden.

 

 

Efter att ha dödat Baldur i slutet av förra spelet ska nu, som titeln möjligen förtäljer, snart Ragnarok falla över jorden. De sista händelserna som så småningom kommer leda till undergången är skrämmande nära.

Samtidigt måste vi handskas med Atreus nyupptäckta krafter och hur han ska kunna lära sig att behärska dessa. Samtidigt som vi tvingas svinga, kasta och köra vår egen yxa i diverse fiender i ett spelsystem som är så fantastiskt underhållande och givande på samma gång att det knappt går att lägga ner kontrollen en endaste sekund när den väl ligger där i händerna.

Tyngden i att svinga yxan mot utmanande fiender samtidigt som den haptiska feedbacken i kontrollen jobbar och motståndet i handkontrollens triggerknappar är olika beroende på vad jag slår mot, hugger i eller tar tag i. Allt väl inramat i helt fantastiskt detaljerad, högupplöst grafik och så stämningsfull musik att inget kan bryta illusionen av att jag faktiskt är Kratos!

Med nu fullt utvecklade gudakomplex finns det i God of War Ragnarok så mycket att upptäcka, så mycket att övervinna och så mycket att avnjuta att jag bara vill hoppa rakt in i äventyret igen. Det är knappt så att jag kan vara utan spelet ens för att skriva ner mina tankar om det till den här texten.

 

 

Utöver att svinga vår Leviathan-yxa, våra Blades of Chaos eller blocka med diverse nya sköldar så får vi såklart också åka båt mellan inte mindre än nio olika delar av världen i vår jakt på att stoppa Ragnarok från att inträffa.

Tidigare otillgängliga områden som AsgardVanaheim, and Svartalfheim går nu att nå när vi försöker hantera ständiga konflikter med bland andra Thor och Freja på grund av vår enorma likhög som vi lämnade efter oss i förra spelet.

God of War Ragnarok är helt enkelt ett fantastiskt spel rakt igenom och Santa Monica Studios är och förblir en av Sonys absolut bästa utvecklarstudios. Högst upp där på toppen bredvid Naughty Dog så skapar de något av det absolut bästa som går att uppleva i spelväg på PS5:an.

Nämnde jag att vi även kan åka släde i hög hastighet i de mest snöiga områdena samtidigt som vi slåss mot gudar, arga djur och en klassisk norrländsk väderlek? Det blir knappast bättre än så här under vinterhalvåret. Nu klarar jag mig till åtminstone februari. Ljuvligt, vackert och blodigt så in i Norden!

 

 

GOD OF WAR RAGNARÖK

Genre: Äventyr
Utvecklare: Santa Monica Studios
PEGI: 18
Testat på: Playstation 5

 

Spelglädje 9/10
Grafik 10/10
Ljud 9/10
Online nej

Totalt 9/10

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår