I färska Skärvorna är det 1981 i Los Angeles.
Läsvärt
Genombrottet blev en skandalsuccé – American Psycho (1991) är en explicit våldsam story om en iskall yuppiesociopat som torterar och mördar folk i 80-talets jetset-New York. (Filmatiseringen från 2000 med Christian Bale blev alldeles för blek.)
Böckerna som Bret Easton Ellis skrev därefter har jag glömt.
I färska Skärvorna är det 1981 i Los Angeles.
Ellis berättar om sig själv i en ”fiktionaliserad autobiografi” om en 17-årig överklasstudent och smygbög som försöker hitta sin plats i livet, samtidigt som (den påhittade) seriemördaren ”Trålaren” kidnappar, lemlästar och dödar sina offer.
Kan mördaren (eller är de flera) ha något att göra med den galna hippiesekt (läs Manson-familjen) som stryker omkring och ofredar stans rika? När Ellis klasskamrat och hemlige älskare mördas börjar Ellis själv undersöka fallet.
Precis som i genombrottsromanen blir det mycket sex, kokain och flotta bilar. Exklusiva klädmärken, lyx och ond, bråd död. Och Ellis skildrar gärna det bestialiska våldet med uttömmande detaljer.
Det kan bli rätt tröttsamt i längden. Men Ellis skapar samtidigt en otäck, suggestiv undergångskänsla i ett brusande, nostalgiskimrande LA där drömmar om dekadens och glamour blandas med skräck, vansinne och skitiga mardrömmar.