Spelrecension

spelrecension: GHOSTWIRE TOKYO

”De skräckinjagande monstren får mig nästan att tappa hakan.”

Annons:

 

Tät, aggressiv dimma drar in från alla håll över den i vanliga fall så folkfyllda Shibuya-korsningen i centrala Tokyo. På marken ligger nu emellertid bara Akita Izuki livlös efter en bilolycka. Efter att något mystiskt letat sig fram till Akitas kropp vaknar vi upp med blurrig syn och en demonisk röst i huvudet.

Någon eller något har tagit över vår kropp och ur dimman träder mängder med spöklika kroppar fram, runtomkring syns en man i en fasansfull mask som tycks dela ut order till alla vålnader.

 

 

Efter att ha motarbetat vår inre fripassagerare så sätter vi snabbt fart, förstapersonsperspektiv, mot närmsta sjukhus där Akitas syster Mari vårdas. När vi kommer dit tycks vålnader dock även här tagit över varje våningsplan och vi tvingas använda den nyfunna magin som vår passagerare verkar tagit med sig in i vår kropp.

Med enklare handrörelser kan vi nu slåss mot de ondsinta väsen som tycks vilja ta oss i besittning till varje pris. Vi kan nu blocka, skicka stötvågor, el, vatten och eld och det dröjer inte länge innan vi även introduceras till hur vi kan uppgradera våra krafter till ännu fler och avancerade sådana.

Tango Gameworks med Resident Evil-pappan Shinji Mikami I spetsen kommer här med sitt tredje spel I ordningen efter de två riktigt bra skräckisarna The Evil Within 1 och 2.

 

 

I Ghostwire Tokyo kastas vi verkligen rakt in i händelsernas centrum och det är från start otroligt läskigt, snyggt och fängslande presenterat. Det neonprydda Tokyo bjuder in till fantastisk design och allt från den krispiga grafiken till de skräckinjagande monstren får mig nästan att tappa hakan.

Några exempel på de hutlöst vidriga fiender vi möter är bland annat små skolflickor i uniform men utan huvuden, ögonlösa vuxna män i kostym och ondskefulla maskprydda karaktärer som även verkar hungra efter Akitas syster Mari till varje och således pris gör livet surt för oss.

Fightingsystemet lämnar visserligen en del att önska då det snabbt, trots uppgraderingsmöjligheter, blir ganska enformigt. Det visuella, inramningen och själva äventyret gör dock sitt för att hålla kvar mig länge i Tokyo och jag bara måste veta hur det här slutar innan jag känner mig nöjd.

 

GHOSTWIRE TOKYO

Genre: Actionäventyr

Utvecklare: Tango Gameworks
PEGI: 18
Testat på: Playstation 5

 

Spelglädje 8/10
Grafik 8/10
Ljud 8/10
Online nej

Totalt 8/10

Annons:

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår