" />
spel

TOM CLANCY´S THE DIVISION

Få teman gör sig så bra i populärkultur som dystopiska undergångshistorier.

(Klicka på knappen "Läs artikeln" här under för att läsa)

Annons:

Av Christian Moberg

När svenska och numera Ubisoft-anslutna Massive ska tackla ämnet står världen inför en pandemi som startar under självaste Black Friday. Vår skådeplats blir New York, eller närmare bestämt Manhattan, där den så kallade dollar-influensan slagit till med full kraft.

Stora delar av befolkningen är döda. Kvar finns våldsamma och revirtänkande överlevnadsgrupper, beväpnade till tänderna med allehanda vapen och tillhyggen. Kampen om Manhattan börjar när du som agent i den statliga och hemliga gruppen The Division aktiveras för att säkra New York med omnejd.

Upplägget gillar jag direkt, även om turerna varit många och långa sedan Ubisoft utannonserade detta på E3-mässan för runt tre år sedan. Grafiken har sedan dess dalat för varje år, sedan det också kommit fram att man vilselett förväntansfulla gamers genom att visa en helt förrenderad film, men utgett detta för att vara in game.

Grafik är självklart inte allt, långt ifrån, men det bidrar till spelupplevelsen. Grafiskt ska jag också säga att det ser fantastiskt bra ut ändå, även om det såklart var ännu vassare innan nedgraderingen och miljöerna upplevs stundtals som lite innehållslösa och döda – men så har ju också en epidemi brutit ut.

Det är ändå med, sedan jag testat betan, relativt höga förväntningar som jag sätter tänderna i detta enorma spel. Först och främst vill jag klargöra att det helt klart gör sig bäst i sällskap med vänner online. Hela kampanjen går nämligen att spela ihop med andra, förslagsvis de du litar på allra mest. Det finns nämligen en rätt kul vinkel i spelet när du på kartan kommer in i så kallade Dark Zones.

Hela The Division bygger på att gå runt i staden, i grupp eller ensam och återställa ordning, rensa ockuperade områden från bus och hjälpa till att bygga upp en sorts sambandscentral för Divisionen att utgå ifrån. Vissa områden på kartan kallas alltså som sagt för mörka zoner, och när du går in här startar en mer tävlingsorienterad fas i spelet. Mycket i spelet är nämligen uppbyggt kring loot, alltså att hitta schyssta vapen, rustningar, handskar, hjälmar och annat mysigt i lådor och från fienders fallna kroppar.

Utanför de mörka zonerna är det inga problem, du plockar upp och behåller det du vill. I de mörka zonerna, där du kan hitta de bästa grejerna, måste du emellertid tillkalla en helikopter som hämtar upp och säkrar dina eventuella dyrgripar. Lägg där också till att vem som helst på samma server som du, även de i ditt eget lag, kan om de så önskar helt sonika sätta ett välplacerad huvudskott och ta din övergrymma sniperbössa eller brutala automatkarbin du precis plockat upp.

Om du eller någon annan bestämmer sig för att begå denna förbjudna och fruktansvärda handling blir denne markerad som rouge agent och syns tydligt på kartan för alla. Alla vet då vad du gjort och kommer säkerligen att försöka ta det du tyckte var värt att döda för av dig. Detta bäddar för nervpirrande paranoia.

Kontrollmässigt är det en ren fröjd att styra din karaktär och man har tagit mycket inspiration från andra bra Ubisoft-titlar som exempelvis Ghost Recon-serien när man gjort kontrollschemat. En hel del buggar har tyvärr plågat mig, den första efter två minuter som gjorde att jag fick starta om spelet, samt en andra en halvtimma senare som resulterade i samma sak. Synd, men kanske svårt att komma ifrån i den här typen av stora, öppna spel.

Spelmässigt är det dock överlag väldigt underhållande även om en del funktioner från tidigare presentationer av spelet tagits bort under utvecklingstidens gång. Det kan också uppfattas som något upprepande och kanske inte så varierat på grund av uppdragens utformning, men ändå så kvarstår en riktigt bra och underhållande slutprodukt.

Det är spännande, stundtals nervpirrande och superlätt att koppla upp sig mot varandra på servrarna. Lägg till alla uppgraderingar du kan låsa upp och sättet du kan pimpa dina vapen på, så har du rejält med speltid framför dig. Sverige visar återigen att vi kan göra riktigt schyssta tv-spel.

Genre: Action-RPG
Utvecklare: Ubisoft Massive, Ubisoft Montreal, Red Storm
PEGI: 16
Testat på: Xbox One

Spelglädje 8/10
Grafik 8/10
Ljud 7/10
Online 9/10

Totalt 8/10

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår