spel Spelrecension

SEKIRO SHADOWS DIE TWICE

Det råder helig tid när min favoritstudio släpper nytt spel!

SEKIRO SHADOWS DIE TWICE

Genre: Action-RPG
Utvecklare: From Software
PEGI: 12
Testat på: PS4 Pro

 

Spelglädje 9/10
Grafik 9/10
Ljud 10/10
Online 7/10

Totalt 9/10


”MÅNADENS STORBILDSUPPLEVELSE”

Även om jag längtar mest efter ett nytt Bloodborne så kan man ju inte, inte bli galen av eufori när From Software byter inriktning från mörka Bloodborne och Dark Souls-spelen till en något mer visuellt färgrik shinobiberättelse med katanas och demoner.

Det är liksom två veckor semestertid. Stäng av mobilen och sitt uppe till klockan 04.00 och spela. Ni fattar. Den ultrasvåra och dödligt utmanande svårighetsgraden är såklart precis lika närvarande som vanligt, det vore ju inte ett From Software-spel annars.

Men där Dark Souls och Bloodborne inte håller dig i handen alls eller förklarar någonting om spelmekaniken, får vi i Sekiro lite mer information än vad vi är vana vid. Detta gör det därmed lite mer inbjudande för nytillkomna, och det får såklart ses som positivt så att fler vågar testa detta brutala trial and error -spel.

”You Died”-skärmen från studions tidigare lir är utbytt till en som lyder ”Death” istället, och denna skärm kommer du se, ofta. Väldigt ofta. Hela tiden faktiskt. Redan på den första minibossen räknar jag det till ungefär femton omstarter. Allt handlar om att studera fiendemönster och hitta en taktik som fungerar utefter det.

Temat och spelmekaniken är det som särskiljer Sekiro mest från Froms tidigare spel. Vi kastas in i en saga om krig och personlig hämnd i en skadad Shinobis värld. Hans namn är Wolf och han har mist sin ena arm i en konfrontation i inledningen av spelet, men vaknar snart upp med en härlig shinobi-protes vars funktion är att den kan skjuta iväg ett rep med en sorts änterhake som tar dig till annars höjdmässigt otillgängliga platser.

Spelmekaniken som föds ur detta tilltag är det som skiljer spelet mest från From Softwares andra produktioner, som alltid varit ganska styltiga, stela och tunga i framtoningen. Vår kvicka shinobi ger oss en helt annan frihet i rörelser, fighter och tempo. Lika svårt är det såklart fortfarande, om inte ännu svårare till och med.

Karaktärsdesignen på allt från mindre fiender till större bossar och vår egen karaktär är rakt igenom klockrena, perfekta och fantasifulla. Storyn berättas försiktigt, långsamt och otroligt fint med ett rakt igenom sanslöst högt produktionsvärde. Det är polerat in i detalj och miljöerna, ljudet, ljussättningen och grafiken är otrolig.

Mycket av stridssystemet ligger i att vid perfekt tidpunkt blocka, parera och attackera beroende på hur din motståndare rör sig. Omgivningarna är också dödliga och minsta feltramp resulterar i döden. Tillfredställelsen när du tar dig vidare efter ett särskilt svårt parti ger en galen dopaminskjuts som sig bör och är också det som gör det lika underbart underhållande.

From Software står fortsatt ohotade på tronen när det kommer till den här typen av spel, och behåller fortfarande platsen som några av världen främsta spelutvecklare någonsin.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår