Spelrecension

THE SINKING CITY

I denna H.P. Lovecraft-osande thriller från Frogwares agerar vi privatdetektiv åt stadens många säregna karaktärer.

 

 Allt Charles Reed ville var att bli av med de vidriga synerna han så länge plågats av. Efter att ha styrt kosan mot den sjunkande staden som tycks kunna erbjuda oss svar, nej inte Venedig utan Oakmont, Massachusetts, anländer vi bara för att snabbt inse att en hel del annat skumt pågår här också. Grumligheter som såklart måste utredas av undertecknad där vi agerar privatdetektiv åt stadens minst sagt speciella karaktärer. De flesta tycks vara av den lite mer tvivelaktiga kalibern då inte en enda i Oakmont tycks ha rent mjöl i påsen. Människor tillber konstiga gudar, har apansikten eller fiskliknande drag och är allmänt skumma.

Galenskap och mord tycks vänta bakom varje hörn. Tyvärr även buggar och osynliga väggar som hindrar min framfart. Stämningen är lika konstig som spelupplägget och sättet utvecklarna vill att jag ska upptäcka spelets platser går mig helt förbi. Spelet liksom lotsar mig lite subtilt men samtidigt högst ologiskt framåt.

Det känns gång på gång som att jag uppmanas att utforska spelvärlden, men så fort jag gör det så fastnar jag i något objekt eller hinder. Jag kan klättra upp för en massa olika saker men de leder mig sällan till något intressant, snarare oftast till en buggig återvändsgränd. När jag sedan ska återvända går inte det alla gånger för då har jag fastnat någonstans där jag inte skulle gått i första taget.

Frustrationen tar här överhanden. Själva detektivarbetet är också ganska klumpigt och segt att ta sig igenom med flera ledtrådar som finns att hitta på olika brottsplatser, men än en gång är upplägget något ologiskt. Det lossnar liksom inte riktigt och framförallt är turordningen i vilket allt ska göras ett av de största problemen.

Utvecklaren tänker sig att vi ska göra allt i en speciell ordning men visar oss inte det tydligt nog. Även om stämningen är tung och gör mig intresserad så är det liksom för många hinder på vägen som förstör min resa framåt. Irritationen som ständigt uppstår med allt ovanstående tillsammans med stela animationer och ett löjligt klyschigt manus förstör det allra mesta av spelglädjen, och då har man som utvecklare tyvärr misslyckats ganska kapitalt.

Det är inte bara den fiktiva staden Oakmont som sjunker i det här usla hopkoket till spel, allt annat också. Vad som till en början positivt påminner om spelet Call of Cthulhu visar sig snabbt göra mig rejält besviken. Jag som hade sett fram emot en mysigt, spännande thriller att lägga vantarna på får tyvärr istället ensamt nöja mig med en bra ljudbild. Det motiverar inte ett köp i detta fall, då sätter jag hellre på en bra film. Nej, jag låter skiten sjunka bara.

 

 


 

Genre: Tredjepersonsäventyr
Utvecklare: Frogwares
PEGI: 12
Testat på: PS4 Pro

 

Spelglädje 4/10
Grafik 6/10
Ljud 7/10
Online nej

Totalt 5/10

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår